2026-04-10, 18:44
Medlem
SituationStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Nu är detta givetvis ett långskott de-lux.

På platsen hittade man fotavtryck i storlek 44-45 respektive 38.

Gissningsvis så är 44-45 tillhörande JJ.

Storlek 38 tillhör antingen en yngre man/pojk eller kanske mer troligt en tjej.
Kan kumpanen ha varit en av JJ:s systrar??

Givetvis är detta ren spekulation.

Långsökt att man tar med sig en av systrarna på en stöldturné, snarare så har JJ tagit med någon brutta från behandlingshemmet om man utgår från skostorlekarna, sen så ska man inte ta sig så blint på dessa skotryck, de kan ju ha varit vem som hellst som har tryckt dit dessa.
Citera
2026-04-10, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillGullmars
Lite upplysningar i brist på annan fakta. Om det bedöms OT köper jag det!

Den misstänktes mormors mor, Anna Göthilda Lundstedt född 1890 var syster till en Erik Albert Lundstedt född 1898. Denna man kom att bilda familj med en kvinna som hette Olga Matilda Sofia Andersson (1904-1964), som tillhörde en så kallad "tattarsläkt". Dennes far var Karl Alexander Ferdinand Andersson (1882-1963) som i sin tur var son till hästhandlaren Karl Ferdinand Andersson (1854-1935). Denna man var välkänd på sin tid med sina hel- och halvsyskon, och om honom har jag följande antecknat bland annat:
Dennes far var en Anders Byström-Hallin (1818-1911) som inte var resande men kom att bilda familj med två olika resandekvinnor.

Hursomhelst var faktiskt fadern till nu misstänktes gammelmormors svägerska, alltså Karl Alexander Ferdinand Andersson (1882-1963) misstänkt för inget mindre än ett dubbelmord år 1906 tillsammans med sin frus farbror, korgmakaren Andreas Nordström (1867-1913).
Från Polisunderrättelser 1906-12-A1 då han efterlyses för dubbelmordet i Bjuråker sn (X).

För övrigt kan jag nämna att Mats Alms gammelfarfar också var född i Gnarp (Lottefors), år 1889.

Det är fartfyllda och spännande trakter, som jag tidigare nämnde, det här ...

Tillägg så ingen lyckas missuppfatta: nej, nu misstänkte är alltså själv inte av så kallad resandesläkt, men vem vet: kanske är det någon av hans avlägsna resandesläktingars DNA som fört polisen till rätt person? Rätt många resande DNA-släktforskar inte minst på grund av bristen på andra vettiga källor när det gäller nämnda folkgrupp.

Spännande släktträd. Men Lottefors ligger inte i Gnarp, eller hur menade du?
Citera
2026-04-10, 18:47
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SituationStockholm
Långsökt att man tar med sig en av systrarna på en stöldturné, snarare så har JJ tagit med någon brutta från behandlingshemmet om man utgår från skostorlekarna, sen så ska man inte ta sig så blint på dessa skotryck, de kan ju ha varit vem som hellst som har tryckt dit dessa.

Givetvis kan det vara så.
Jag fastnar ändå vid att det är någon form av enstöring.
Då kanske systrarna är några av få som han umgicks med.
Givetvis finns inga fakta underbyggt i den spekulationen.
Citera
Medlem
Tror snubben hamnat med dåligt umgänge om han gått på folkhögskolan. Då jag gick där för 20+ år sen så var det väldigt instabila människor utan anknytning där då dem slussar ut mkt folk från instutioner/anstalter. Dem böts ut till och från efter dem spårat ur vissa av dem. Men kanske är annat där nu.
Var även klassisk musik utb och tecken tolks utb där då.

Någon som har något foto på karln oavsett ålder?
Citera
Medlem
Har det kommit till åtal och offentlig fup i det här fallet tidigare?
Citera
2026-04-10, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuidNovi
Enligt nedan länk mördades Tor först:

https://coldcases.se/dubbelmordet-i-brattas-2005/
även enligt rekonstruktion i veckans brott

Klipp från Efterlyst och Veckans Brott som handlar om dubbelmordet i Brattås utanför Härnösand 2005.

https://www.youtube.com/watch?v=OE5DYLU8caw

gw teori är käbbel
Senast redigerad av hitler-gg 2026-04-10 kl. 19:00.
Citera
2026-04-10, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groggnak
Taxerade nästan 700k 2021 så han kan ju inte haft ett helt pjåkigt jobb då. Motstrider lite den här soc-fall bilden som man annars får.

Nä exakt. Han kanske studerade ändå i Härnösand på Mitthögskolan? En så pass hög inkomst kan vara nåt inom IT- området. Men vad hände??? Fick sparken? Sjukskrivning? Och sen inget nytt jobb?
Citera
2026-04-10, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SSKKLLIIHHJJKK
Livstid för ett mord som skedde 2005? Lägg av nu för fan.

Jag hade uppe denna frågan här om dagen. Såhär ser rättsläget ut:

Gärningsmannen skall dömas utefter den lagstiftning och praxis som gällde vid gärningen 2005. Från den tiden och idag så råder ingen skillnad i frågan att flera mord i regel skall leda till livstids fängelse. I både NJA 1999 s. 531 och NJA 2007 s. 194 så klargörs att livstidsstraffen skall förbehållas de allra mest kvalificerade morden. Som exempel angav man mord som planerats, utförts med särskild grymhet, innefattat moment som gör att mordet framstår som särskilt grovt eller skördat mer än ett offer.

Precis som du verkar vara inne på så utgör omständigheten, att det förflutit ovanligt lång tid mellan brotten och domen, ett potentiellt billighetsskäl. Ser man då till Högsta Domstolens praxis, i NJA 2013 s. 63, så skall straffet sättas ned med 1 år när 12 år passerats, vilket skulle betyda en sammanlagd reduktion på närmare 2 år i detta fallet.

Högsta Domstolen har dock klargjort att förutsättningarna för att reducera längden på ett fängelsestraff minskar ju högre straffvärde den aktuella brottsligheten har. Här rör det ju sig om ett dubbelmord där annat straffvärde än livstid inte kan komma på tal. Högsta Domstolen har, i NJA 2021 s. 583, tagit ett helhetsgrepp i frågan och klargjort att ett mord vars straffvärde motsvarar livstids fängelse får reduceras till ett tidsbestämt straff endast om starka billighetsskäl föreligger. Sådana billighetsskäl måste då vara av särskilt påtaglig natur, som t ex att den tilltalade är väldigt gammal eller svårt sjuk. Några sådana starka billighetsskäl föreligger inte i detta fallet, vilket gör att livstids fängelse kommer vara den enda rimliga påföljden så tillvida personen döms för bägge morden.
Citera
2026-04-10, 19:05
Medlem
övervakningsbilder på oidentifierade män EFTER mordet runt 25:30
(kanske bara nyfikna flashbackare
https://www.youtube.com/watch?v=OE5DYLU8caw

nämns även om en valiant bil som synts, den måste vara ovanlig?
Senast redigerad av hitler-gg 2026-04-10 kl. 19:16.
Citera
2026-04-10, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn
Han kan ju ha sparat mycke pengar på banken som han lever av.

Men om han verkligen plugga i Härnösand och sedan lyckades få ett välbetalt jobb så är han ju ingen missbrukare som gör inbrott. Då blir ju motivet svårare att förståsigpå

Vi behöver mer data. Att han hade en inkomst på 675 tkr år 2021 säger ingenting, då det kan ha varit ett arv eller liknande.

Dubbelmördaren i Linköping hade ju också ärvt pengar.
Citera
2026-04-10, 19:14
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mymyggan
Spännande släktträd. Men Lottefors ligger inte i Gnarp, eller hur menade du?
Du har givetvis helt rätt! Jag klantade mig när jag återgav nämnda uppgift och lyckades blanda ihop boendeort med födelseort. Mea culpa! Mycket riktigt ligger Lottefors strax utanför Bollnäs i Gävleborgs län, inte Gnarp!

Däremot anges hans farfars far vara född i just Gnarp, men Lottefors var alltså helt åt helvete fel.

Lade för övrigt precis märke till att Mats Alms farsa gått och dött. Men det är OT i tråden, så nog om den saken.

Tack för rättelse, och jag får be om ursäkt för eventuell förvirring det bidrog till.
Citera
2026-04-10, 19:29
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pettssonochfindus
Senaste åren ser det ju onekligen ut som så. 2023 låg hans inkomst dock på strax över 300 000 så då verkar han ju haft något sorts jobb iallafall.
2021 deklarerade han en årsinkomst på 670k. Han måste haft jobb då men förmodligen fått sparken 2022 elller 2023.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in