Citat:
Ursprungligen postat av
HeroNero
Det märks att vissa här troligtvis antingen varit eller är gäddor (pekar inte ut någon) men säkert lika många som är fiskare här också. Oavsett så kan ett rättsystem inte rättfärdiga orättvisa och korrupta inslag. Sen ska alla här säga sitt bara man följer reglerna.
Sen vållar jag med en del i det rallykalle skriver och EU ja vi kommer att behöva lyda och vara underkastade EU-byråkratin som är hierarkisk och den lika eller mer korrupt som svenska rättsystemet!
Men apropå xandy så nej ingen anonym stämning i grupp kommer vara möjligt för Dumpen o Sara, tacka fan för det! Det vore en spik i kistan eller va det heter för ett redan katastrofalt rättsystem.
Det är lätt att ropa
korruption så fort rättsväsendet inte agerar efter ens egna känslomässiga preferenser.
Att kalla svenska domstolar eller EU-rätten för korrupta bara för att de upprätthåller grundläggande mänskliga rättigheter och skydd mot förtal är ganska magstarkt enligt min mening.
- Ett rättssystem som tillåter anonyma grupper att kartlägga och hänga ut medborgare utan rättslig prövning är inte
rättvist - det är ett systemfel. Att domstolarna nu sätter ner foten är inte korruption, det är en återgång till rättssäkerhet.
Det märks att begreppet rättssäkerhet är provocerande för vissa, men låt oss dra logiken till sin spets. Om vi skrotar GDPR och de lagar som hindrar godtycklig registerhållning - var drar vi gränsen då? Förklara det för mig, jag vill gärna höra.
Ska jag som privatperson ha rätt att sitta och kartlägga varje millimeter av vad mina grannar, kollegor eller ni här i tråden gör? Ska jag få föra register över vilka som går till kyrkan, vilka som har skulder, eller vilka som har
fel åsikter, för att sedan publicera det när det passar mig dag som kväll, som natt?
Det är just detta som är poängen:
Lagen kan inte göra undantag för att ändamålet anses gott av en viss grupp.
Det är ju precis det här vi ser hända i realtid nu med de nya stämningarna i Stockholm och Göteborg. När tunga advokatbyråer som
Hurtig & Partners & Behrang Eslami kliver in och företräder dessa män i 40-årsåldern, så gör de det för att de ser att rättsläget har skiftat.
De driver inte de här processerna för att de är
korrupta, utan för att de vet att de har lagen på sin sida. Att stämma en ansvarig utgivare för grovt förtal när det finns en färsk fällande dom i ryggen är inte konspirationer det är juridisk logik.
Om vi tillåter en sajt att driva ett privat, okontrollerat brottsregister idag bara för att vi ogillar målgruppen, så har vi samtidigt öppnat dörren för att din arbetsgivare, din hyresvärd eller en arg ex-partner gör exakt samma sak imorgon med andra förteckningar. Ska vi ha det så?