Citat:
Ursprungligen postat av
Maulca
Men han är mantalsskriven i Katrineholm så det måste vara något som fick han att bosätta sig i Katrineholm. Någon koppling måste finnas?
Kopplingen får väl som sagt anses vara det faktum att hela hans släkt med mormodern undantaget har varit hemmahörande i just Stockholms och Södermanlands län. Fadern är född i Vrena sn i Södermanland. Längre bak i tiden förekommer födelseorter som Nyköping och Bettna inom samma län. Från Vrena tycks det vara ungefär lika långt fågelvägen till Nyköping som till Katrineholm.
Jag ser det inte som konstigare än att dubbelmördaren i Linköping var hemmahörande i Sturefors men senare bosatt i Linköping, att man flyttar till städer inom de trakter man har anknytning till känns som en logisk koppling menar jag.
Det avvikande mönstret i hans geografiska hemvist får som sagt snarare sägas vara det faktum att han väljer att flytta till Härnösand. Även med mormoderns geografiska koppling till närområdet ligger ju exempelvis Sundsvall närmre Gnarp än vad Härnösand gör, så jag tror folk som gissar sig till någon form av utbildning för övrigt är rätt ute i sina teorier.