2026-04-10, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Mamman sålde bostadsrätten och hela köpeskillingen skulle enligt överlåtelseavtalet betalas kontant 30/4 2012. Kvittot för detta saknas.

Sålde hon bostadsrätten till sonen?

Var står den infon, jag måste ha missat den? Bostadsrättens nya ägare måste ju gå att nå och de borde ha kvitto på att de betalat för bostaden så det hela kan inte vara så svårt att bevisa.
Även om mamman skulle ha sålt bostadsrätten till sonen så borde dokumentation finnas. I annat fall får man faktiskt skylla sig själv för då har man varit mer än lovligt korkad!
Citera
2026-04-10, 10:39
Medlem
CMMKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finsoffan
Exakt. Som dom (staten) håller på kan dom ju lika gärna avskaffa kontanter helt. För man misstänkliggörs ändå så fort man har några, det ska bevisas ursprung hit och dit i absurdum redan vid mindre summor. Cash är verkligen inte king i det här landet

Amen till den!

Man gör verkligen allt för att vi skall sluta använda kontanter, samtidigt som det verkar spira en oro för att hela landet kan gå in i väggen i en krissituation om vi inte har kontanter. Sverige är underligt.
Citera
2026-04-10, 10:46
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Jag håller med dig fullständigt! Det är även märkligt att föräldrarna tydligen ALDRIG använde sig av något annat än kontanter men hur gick egentligen bostadsaffärerna till då?

Av domen framgår att försäljningen av fritidshuset år 1997 för 400 000 kr skedde "kontant". Även bostadsrätten år 2012 skulle enligt överlåtelseavtalet betalas "kontant". "Kontant" kan dock betyda både sedlar och banköverföring i de sammanhangen. Jag skulle möjligtvis kunna gå med på att den försäljningen skedde med sedlar även om det är osannolikt. Men att någon skulle köpa en bostadsrätt år 2012 för 1 300 000 och betala med fysiska sedlar är otroligt osannolikt.

Men ok, låt oss säga mot all sannolikhet att de fick typ 1 300 000 kr i sedlar år 2012. Då skulle alltså dessa förvarats på vinden. Men vänta lite...brevet från pappan skrevs år 2009. Så vilka kontanter pratade pappan om?

Men ok, låt oss säga att pengarna kommer från båda tillfällena. Då måste alltså mamman efter bostadsrättsförsäljningen ha tänkt "hmm, var ska jag göra av pengarna? JAG VET! Jag gömmer dem på vinden!" Och i samband med detta så måste hon ha hittat 400 000 kr från pappan från deras fritidshus som pappan hemlighållt för henne och sedan lagt in typ resterande 700 000 eftersom hon tyckte det var ett jättebra gömställe, men inte hittat brevet och inte sagt ett ord till sin son och inte heller skickat in en tilläggsbouppteckning, vilket hon är skyldig till enligt lag. Ja du hör ju själv hur det låter, ju mer man funderar över den här berättelsen desto fånigare blir den

Citat:
Och mannen i artikeln gick igenom lådorna med pengar långt efter föräldrarnas död trots att pappan måste ha pratat om var pengarna förvarades...

Nja, värre än så. Enligt mannens berättelse så måste pappan ha hemlighållit alla kontanter för både sin fru och sin son och även skrivit ett hemligt brev som han gömde

Citat:
nä, det är något skumt med detta!

Milt uttryckt
Citera
2026-04-10, 10:47
Medlem
Citat:
Var står den infon, jag måste ha missat den? Bostadsrättens nya ägare måste ju gå att nå och de borde ha kvitto på att de betalat för bostaden så det hela kan inte vara så svårt att bevisa.
Även om mamman skulle ha sålt bostadsrätten till sonen så borde dokumentation finnas. I annat fall får man faktiskt skylla sig själv för då har man varit mer än lovligt korkad!

Jag har läst domen. Det finns inte kvittenser/dokumentation. Och pappans brev till sonen (skrivet på skrivmaskin) var odaterat.
Citera
2026-04-10, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Av domen framgår att försäljningen av fritidshuset år 1997 för 400 000 kr skedde "kontant". Även bostadsrätten år 2012 skulle enligt överlåtelseavtalet betalas "kontant". "Kontant" kan dock betyda både sedlar och banköverföring i de sammanhangen. Jag skulle möjligtvis kunna gå med på att den försäljningen skedde med sedlar även om det är osannolikt. Men att någon skulle köpa en bostadsrätt år 2012 för 1 300 000 och betala med fysiska sedlar är otroligt osannolikt.

Men ok, låt oss säga mot all sannolikhet att de fick typ 1 300 000 kr i sedlar år 2012. Då skulle alltså dessa förvarats på vinden. Men vänta lite...brevet från pappan skrevs år 2009. Så vilka kontanter pratade pappan om?

Men ok, låt oss säga att pengarna kommer från båda tillfällena. Då måste alltså mamman efter bostadsrättsförsäljningen ha tänkt "hmm, var ska jag göra av pengarna? JAG VET! Jag gömmer dem på vinden!" Och i samband med detta så måste hon ha hittat 400 000 kr från pappan från deras fritidshus som pappan hemlighållt för henne och sedan lagt in typ resterande 700 000 eftersom hon tyckte det var ett jättebra gömställe, men inte hittat brevet och inte sagt ett ord till sin son och inte heller skickat in en tilläggsbouppteckning, vilket hon är skyldig till enligt lag. Ja du hör ju själv hur det låter, ju mer man funderar över den här berättelsen desto fånigare blir den

Nja, värre än så. Enligt mannens berättelse så måste pappan ha hemlighållit alla kontanter för både sin fru och sin son och även skrivit ett hemligt brev som han gömde

Milt uttryckt

Ja, det hela är väldigt märkligt! Konstigt att mannen involverat media och gått till högre rättslig instans dock. Har man inte rent mjöl i påsen borde man inte vilja få den uppmärksamheten. Men han kanske tycker det är värt det för en miljon... Hursomhelst tycker jag att det borde vara enkelt att kontakta dem som köpt bostäderna och be dem intyga att köpet skett på ett korrekt sätt, det ligger ju i deras intresse att visa att de är ägare?
Citera
2026-04-10, 11:00
Medlem
Citat:
Jag har läst domen. Det finns inte kvittenser/dokumentation. Och pappans brev till sonen (skrivet på skrivmaskin) var odaterat.

Aha, jag har inte läst domen utan bara artiklarna. Ett odaterat brev på skrivmaskin låter också dumt. Nä, jag tror inte på den här historien. Pengarna kommer nog från nåt annat än bostadsförsäljning...
Citera
2026-04-10, 11:01
Medlem
Citat:
Ja, det hela är väldigt märkligt! Konstigt att mannen involverat media och gått till högre rättslig instans dock. Har man inte rent mjöl i påsen borde man inte vilja få den uppmärksamheten. Men han kanske tycker det är värt det för en miljon... Hursomhelst tycker jag att det borde vara enkelt att kontakta dem som köpt bostäderna och be dem intyga att köpet skett på ett korrekt sätt, det ligger ju i deras intresse att visa att de är ägare?

Tror inte att mannen själv kontaktat media. I en artikel stod det att journalisten sökt honom, men han hade inte återkommit.

Journalister bevakar ju diverse domstolars mål hela tiden och skriver om det som kan vara ”intressanta”.
Citera
2026-04-10, 11:04
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ja, det hela är väldigt märkligt! Konstigt att mannen involverat media

Not really, media älskar att gnälla på myndigheter eftersom de vet att dessa inte får uttala sig om ärenden. Så de får en juicy historia där bara ena partens syn kommer fram. Men visst, i det här fallet var hans historia så fånig att inte ens media kunde få den att låta rimlig. Förutom för anti-establishment-fåren på Flashback, vill säga.

Citat:
och gått till högre rättslig instans dock. Har man inte rent mjöl i påsen borde man inte vilja få den uppmärksamheten.

Till att börja med så är han ju bevisligen inte särskilt smart med tanke på hur dum hans historia är, så det förklarar ju eventuellt dåligt omdöme så att säga. Sen är det också tämligen riskfritt, chansen för att polisen skulle få för sig att utreda detta och sedan i domstol lyckas bevisa bortom rimligt tvivel att pengarna hänför sig från något brottsligt är i princip noll.

Citat:
Hursomhelst tycker jag att det borde vara enkelt att kontakta dem som köpt bostäderna och be dem intyga att köpet skett på ett korrekt sätt, det ligger ju i deras intresse att visa att de är ägare?

Fair point.

Han har överklagat till kammarrätten så han kanske dyker upp där med ännu ett fejkat brev, denna gången från köparna
Citera
2026-04-10, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Fortfarande ogiltiga, läs på själv.

Fortfarande inte ogiltiga att byta in mot nya sedlar, gör dig inte mer korkad än du är.
Citera
2026-04-10, 11:07
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

För fritidshuset finns faktiskt kvittens. Men det betyder inte att det skedde med fysiska sedlar. Men även om det var sedlar så skapar det fler frågor än vad det besvarar, vilket jag redan redogjort för.
Citera
2026-04-10, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
...eftersom NOLL kontanter angavs i bouppteckningen efter pappans död så skulle alltså pappan ha förvarat en jävla massa kontanter i hemmet utan att hans fru visste om det...
Men om pengarna verkligen fanns, så finns det en bra anledning till att de inte togs upp i bouppteckningen. Att de troligen var svarta.

När jag var yngre så köpte jag en videobandspelare via annons i någon dagstidning. Det var skapligt nytt då, och den kostade en hel del, trots att jag betalade kanske trettio-fyrtio procent under butikspris. Killen berättade att han vunnit spelaren, som var ouppackad.

Naturligtvis var det kontanter som gällde, och vi träffades på en diskret parkeringsficka där affären gjordes upp. En vecka senare ringde killen upp mig, och berättade att han vunnit en dator, som jag kunde få köpa. När jag tackade nej berättade han att även vunnit en maffig bilstereo.

Det blev ingen mer affär, men jag tror många unga inte inser hur mycket svarta affärer det förekom tiden då det där paret var aktiva. Bland vanliga svenssons som råkade arbeta på ett elektroniklager, eller bland de som hade en liten bilverkstad eller en tobaksaffär.
Citera
2026-04-10, 11:18
Medlem
Citat:
Tror inte att mannen själv kontaktat media. I en artikel stod det att journalisten sökt honom, men han hade inte återkommit.

Journalister bevakar ju diverse domstolars mål hela tiden och skriver om det som kan vara ”intressanta”.

Nä, men han har överklagat vilket är lite konstigt om han inte har mer att komma med vad det gäller dokumentation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in