Citat:
Ursprungligen postat av
mr_pettersson
Här förklarade du precis varför det är så svårt att få ordentlig hjälp från vårdcentralen.
Man ska ljuga och överdriva.
Tänk dom som inte gör det? Som blir bortsållade för att dom inte överdriver och ljuger. Då får dom ingen hjälp eller inte hjälpen dom behöver.
Sen tyvärr ska man komma ihåg att det ibland lönar sig att söka vård igen. Dvs om första besöket inte blev tillfredsställande så kan man söka igen och då tvingas dom ta mer ställning. Ibland vill dom ge råd först och sen se om du prövat allt som du kan göra själv alt tiden gör det bättre...
Anledningen bla. till att ovan blivit så, är för resurserna ser ut som dom gör... det förändrar människor innifrån, dom blir som mini-ekonomer som ska värna om ekonomin.. eftersom dom själva får påtryckningar uppifrån.
Sen förenklar jag mycket nu.
Det finns ofta mycket över diagnostik som kan vara riskabelt och slösaktigt, typ att ge alla röntgen utan tydlig indikation. Men de är en annan fråga i det här fallet.
Köerna är höga så man sollar.. oftast för att de alltid finns folk som mår sämre som är prioriterade, dvs folk som inte fungerar i arbetslivet, relationer, där ens egna mående är så dåligt att de är akut osv. Vilket leder till känslan av att man måste överdriva för att få behandling om man inte till hör dom mest akuta.
Har man tur träffar man en läkare som intresserade och lyhörd och förstår att här måste vi göra något - eller lägger upp en plan. Man kan ju själv fråga om planen och be dom tänka ut. Man ska inte vara tyst å tro att alla tänker och förstår allt.
Men många gånger är min upplevelse att vända sig privat för tex psykoterapi beroende på vad problematiken är, då de är bättre även om de är dyrt. Men Alla har tyvärr inte råd. Men jag hade ändå gett rådet att försöka prioritera det ekonomiskt. Kvaliteten på tex psykologer som regionen använder sig av kan variera kraftigt.