Citat:
Ursprungligen postat av
Groggnak
GW:s teori var väl att hon tagit på sig dessa för att gå ut o på det "norrländska" sättet fråga gästen om det skulle få va en kopp kaffe.
GW vet tydligen inte hur det fungerar i Norrland. Jag är uppväxt på landet i samma område kring den här tiden och visst bjöd man in folk på kaffe, men isåfall kände man personen. Man bjöd inte in okända människor och man tog inte på sig finskor för att fråga om någon bekant ville ha kaffe.
Teorierna om behandlingshem och folkhögskola är intressanta och skulle kunna vara riktiga. Korpberget i Kramfors har genom åren tagit emot massor med människor, främst ungdomar, med missbruk. Härnösands folkhögskola är ett ställe där man vid tiden kunde läsa upp betygen på olika program eller gå några olika inriktningar som musik, förberedande för socionom m.m. Skolan var helt nykter och tog emot en rätt betydande andel nyktra missbrukare som ville reda upp sina liv (cirka 1/3-1/4 av eleverna vill jag minnas). Skolan hade både internat och elever som bodde i egna boenden.
Skolan hade även ett program för dyslektiker där de fick hjälp att läsa in gymnasiekompetensen. Det duggade rätt tätt med olika diagnoser där. Det kan ju även ha varit det som drog honom dit. Han kan till och med ha flyttat dit för att gå på den skolan helt utan att ha ett tidigare missbruk eller dyslexi, även det förekom i ganska stor utsträckning eftersom skolan hade riksintag och var ett bra alternativ till Komvux eftersom den hade hela program med möjlighet till viss individuell anpassning utifrån elevens nivå.
Jag är uppväxt i staden och är lite yngre. Jag umgicks med en del personer i samma ålder som han och hade överlag rätt bra koll på många som var födda under 80-talet och tidigt 90-tal. Jag var dessutom rätt välbekant med folkhögskolan även om de flesta utanför mitt umgänge var mer eller mindre okända eftersom de var inflyttade. Den här tjommen känner jag inte alls till, varken under det gamla eller nya efternamnet. Det skulle vara väldigt hjälpsamt med en bild, glömmer namn lättare än ansikten. Det är inte helt märkligt att jag inte känner till honom med tanke på att han var inflyttad, men han har troligen inte heller gjort något väsen av sig under åren i staden.
Är det någon som kan få fram vilken adress han bodde på i Härnösand?