2026-04-10, 00:47
Medlem
brunnsangs avatar
Är inte Härnösand en typisk plats man hamnar på om man ska avvänjas från droger och sånt? Vet flera gamla pundare som hamnade där. Åkte buss en gång som liten mot Härnösand och det var flera på bussen som var påtända eller låg och skakade i buss-sätena.
Citera
2026-04-10, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Ja, namnet har förekommit tidigare och därför spekulerades det i all hast nu om det kunde ha varit han som hade häktats men det konstaterades snabbt att det inte stämde.

Omständigheter som kittlade så klart. Tidigare omnämnd (om än på oklara grunder), samma ålder, mediauppgifter om gripande i södra Sverige (han bor i Malmö), lämnade Härnösand strax efter mordet, mörka låttexter, ingen kriminell bakgrund o s v. Behövs inte mer. Men så klart komiskt när man går tillbaka till de ursprungliga inläggen. "Morden kan ha skett med en elgitarr"...

Hoppas han trots allt tog det med viss ro. Om inte kan det bättra på hans dystra scenpersona.
Citera
2026-04-10, 00:54
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blueintime
När man tänker på att paret mördades brutalt genom att någon besinningslöst slog ihjäl paret med en yxa, för det tankarna till ett vansinnesdåd. Men tydligen blev mördaren vansinnig när han var på gården för paret mördades ju med en yxa som tillhörde gården. Vad hände egentligen? Eftersom den misstänkte nekar för närvarande kan man bara spekulera

Jag gissar att mördaren har nån form av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF).
Citera
2026-04-10, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Är inte Härnösand en typisk plats man hamnar på om man ska avvänjas från droger och sånt? Vet flera gamla pundare som hamnade där. Åkte buss en gång som liten mot Härnösand och det var flera på bussen som var påtända eller låg och skakade i buss-sätena.
Du tänker nog på Kramfors.
Citera
2026-04-10, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Ja, namnet har förekommit tidigare och därför spekulerades det i all hast nu om det kunde ha varit han som hade häktats men det konstaterades snabbt att det inte stämde.
...och skadan är skedd.
Citera
2026-04-10, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang

Ja det stämmer. Jag vet minst 2 personer som har suttit på behandlingshem i krokarna kring Härnösand. Men det var minst 10 år sedan nu.

Finns nästan ingenting att göra i den hålan förutom att jaga, fiska, gå på puben. Som vilken norrländska håla dom helst alltså.
Citera
2026-04-10, 02:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
...och skadan är skedd.
Det har spekulerats ifall det skulle kunna vara han. Ingen har sagt att dom tror att det är han. Ingen har påtalat något om honom som person eller diskuterat hans privatliv.

Hans namn har florerat i sammanhanget sedan 2024.

Ingen skada skedd och han har uppsåtligen låtit kommentaren stå kvar.
Citera
2026-04-10, 04:44
Medlem
fernebos avatar
Måste ju säga att det känns lite optimistiskt att tro att JJ kommer att kunna knytas till mordet bara pga DNA-träffen. Vet vi ens vad det var DNA man hittade på baksidan av kvinnans byxor? Blod? Hårstrå? Saliv?
Oavsett så betyder ju inte det nånting utan kompletterande bevisning. Det hade varit en helt annan sak om hon hade varit täckt av gärningsmannens DNA, men om man bara har hittat det på en plats, så går det ju inte att utesluta en överföring i ett annat sammanhang. Speciellt då de ändå bodde i närheten och kan ha besökt samma butiker och andra platser. Med tanke på hur brutala morden var så kan man ju tycka att mer DNA borde ha avsatts, men så var det tydligen inte

Sanningen är den att det enda vi vet är att man har lyckats binda det enda DNA man säkrade till en person som bodde i närheten. En person som dessutom verkar vara en isolerad kuf förvisso, men jag är inte övertygad.

Vi får väl se om de har nåt mer eller om han eventuellt erkänner. Om inte så tror jag att JJ kommer att släppas.
Senast redigerad av fernebo 2026-04-10 kl. 05:08.
Citera
2026-04-10, 04:47
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groggnak
GW:s teori var väl att hon tagit på sig dessa för att gå ut o på det "norrländska" sättet fråga gästen om det skulle få va en kopp kaffe.

GW vet tydligen inte hur det fungerar i Norrland. Jag är uppväxt på landet i samma område kring den här tiden och visst bjöd man in folk på kaffe, men isåfall kände man personen. Man bjöd inte in okända människor och man tog inte på sig finskor för att fråga om någon bekant ville ha kaffe.

Teorierna om behandlingshem och folkhögskola är intressanta och skulle kunna vara riktiga. Korpberget i Kramfors har genom åren tagit emot massor med människor, främst ungdomar, med missbruk. Härnösands folkhögskola är ett ställe där man vid tiden kunde läsa upp betygen på olika program eller gå några olika inriktningar som musik, förberedande för socionom m.m. Skolan var helt nykter och tog emot en rätt betydande andel nyktra missbrukare som ville reda upp sina liv (cirka 1/3-1/4 av eleverna vill jag minnas). Skolan hade både internat och elever som bodde i egna boenden.

Skolan hade även ett program för dyslektiker där de fick hjälp att läsa in gymnasiekompetensen. Det duggade rätt tätt med olika diagnoser där. Det kan ju även ha varit det som drog honom dit. Han kan till och med ha flyttat dit för att gå på den skolan helt utan att ha ett tidigare missbruk eller dyslexi, även det förekom i ganska stor utsträckning eftersom skolan hade riksintag och var ett bra alternativ till Komvux eftersom den hade hela program med möjlighet till viss individuell anpassning utifrån elevens nivå.

Jag är uppväxt i staden och är lite yngre. Jag umgicks med en del personer i samma ålder som han och hade överlag rätt bra koll på många som var födda under 80-talet och tidigt 90-tal. Jag var dessutom rätt välbekant med folkhögskolan även om de flesta utanför mitt umgänge var mer eller mindre okända eftersom de var inflyttade. Den här tjommen känner jag inte alls till, varken under det gamla eller nya efternamnet. Det skulle vara väldigt hjälpsamt med en bild, glömmer namn lättare än ansikten. Det är inte helt märkligt att jag inte känner till honom med tanke på att han var inflyttad, men han har troligen inte heller gjort något väsen av sig under åren i staden.

Är det någon som kan få fram vilken adress han bodde på i Härnösand?
Senast redigerad av SkepticalHippo 2026-04-10 kl. 05:08.
Citera
2026-04-10, 05:27
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Det är väl ändå ett j-a underbetyg till polisen att han inte topsades redan 2005-2006, med tanke på att han bodde relativt nära brottsplatsen. De topsade ju hundratals människor då.

Beror ju på vad som avses med "relativt nära". 10 minuter bort (med bil) ligger ju Härnösands stadskärna. I tätorten bodde drygt 17500 invånare vid den tiden. Om vi slänger in alla som bodde eller hade sommarstuga inom en radie på det avståndet från Brattås och räknar bort de som var för unga och för gamla så är det säkerligen gott och väl över 5000 män som hade kunnat topsas bara beroende på geografisk närhet.

Jag var ung vuxen i Härnösand vid den här tiden. Jag har aldrig någonsin hört om att någon jag kände blev topsad. Jag rörde mig dock främst i städade kretsar, men jag hade även en hel del lösare vänner och bekanta som var av den struligare sorten. Det var dock främst sådana som jag ofta träffade på på fester hos gemensamma bekanta, men det gör det ännu troligare att en sådan händelse gärna hade blivit en festanekdot. Att bli avförd från ett mord är ju knappast något man vill hemlighålla.
Citera
2026-04-10, 06:08
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
popll har helt rätt.

Media har ännu inte publicerat en (maskad) bild. Noll spår på sociala medier. Låg inkomst. Ingen som skrivit i tråden har sagt sig känna till honom.

Rätt säker på att vi har att göra med en mycket isolerad individ.
rätt säker ja. Men du vet egentligen inte.

Varför inte låta utredningen få visa vad ssom är sant eller inte?

Ingen bild i media snälla du han blev precis gripen inte ofta överhuvudtaget bild kommer förens någon blir dömd och ibland inte ens efter det.

Finns ju hur många exemel på det som helst
Citera
2026-04-10, 06:10
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Jag vet inte hur du definierar eskalerande våld men det finns ju av allt att döma inga spår av slagsmål. Inte ett handgemäng som urartat och fått dödlig utgång. En yxa i bakhuvet pang på.
Ok så linköpingfallet hade mer eskalerandevåld enligt dig? Nej jag vet inte heller hur du menar med det skulle vara mer av den sorten i det fallet förklara gärna det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in