2026-04-09, 23:23
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillGullmars
Du får gärna utveckla, här eller i PM. Hur är denna påstådda anfader relevant och hur har du säkerställt dennes släktskap med den misstänkte GM?

Hur kom du fram till vilken databas som använts samt vilka personer som bedömts relevanta i fallet? Ifrågasätter dig inte, utan frågar av ren nyfikenhet.

Av en tillfällighet hade jag Arkiv Digital. Hittade MGM, hans far, farfar och farfars far. Då är vi nere på 1875 och det är ju via kyrkböckerna.

Då kollade jag på MyHertage. Ingen hade hittat farfars fars förälder. Då kan ju polisen inte heller gått vidare där.
Kollade Världsträdet på Geni. Samma där. Fadern till farfars far finns inte i världsträdet. Kanske för hans far inte hade samma efternamn utan hette Carlsson Stark enl. AD.
Kollade Familysearch. Där hade någon matat in Stark och kommit vidare bakåt. Klickade mig vidare bakåt i släktträdet tills jag inte kom längre och hamnade på 1400-talet.
Kollade även FTDNA men där kan man bara kolla de som man matchar med DNA.

Jag antog då att polisen troligare använt den databasen på Familysearch hellre än de andra.
Man behöver gå bakåt till 1600-talet för att sen kunna spåra framåt.

Adelssläkter brukar vara väldokunterade.
Senast redigerad av PeterNoster 2026-04-09 kl. 23:41.
Citera
2026-04-09, 23:33
Avstängd
Kan någon visa bilder på Johan?
Senast redigerad av erectionem 2026-04-09 kl. 23:36.
Citera
2026-04-09, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Mjaa av det jag läst mig till misstänker polisen att det skedde den 31 maj och sannolikt var det väl så med tanke på brist på aktivitet osv. Men om det är 31 maj som är enda tänkbara så krymper ju fönstret en del förstås.

Gillar GW det vore intressant att veta hur han kunde avfärda de mindre skoavtrycken. Annars är det teorier utifrån statistik som är hans paradgren och det slår fel vid varje vansinnesdåd där det saknas en tydlig personlig koppling mellan offer och gm.

Ja, han är ofta full av svammel. I samband med Brattås har han smickrat sig själv med sin "konstnärliga" utredningsteknik. Tor som högg ved kände sig besvärad av sitt besök och bar som avskräckande manöver in den tunga huggkubben under armen. GW tycker att han är en riktig virtuos i såna ögonblick men det löser liksom inte mord.
Senast redigerad av Bemp 2026-04-09 kl. 23:41.
Citera
2026-04-09, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseK0ngo
2023 tjänade han 85k, och 2022 tjänade han 324k.

Så man kan anta han dagdrivit sedan våren 2023

Då hoppas vi att media hittar hans tidigare arbetskamrater och att de har något att berätta om den mycket anonyma JJ.

Foto lär också komma innan veckan är slut (om än blurrat)

Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Minnet kanske sviker mig men landade man inte i att brottet troligtvis skedde inom ett kort spann på bara några timmar efter det att Gerd pratade med Tors dotter i telefon vid lunchtid? Gick väl att utröna via obduktion och omständiheter i hemmet som inte tydde på aktivitet därefter...

Genom gärningsuppgifterna i dagens häktningsframställan kan man utläsa att fortfarande efter 21 år har det inte gått att fastställa vilket datum som Gerd och Tor fick det oväntade besöket.

Jag har tagit upp det i tidigare inlägg.

(FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005
Citera
2026-04-09, 23:45
Medlem
Bodde alltså ”några minuters bilväg” från brottsplatsen och bodde kvar i Härnösand flera år efter morden. Helt obegripligt att han kunde gå under polisens radar.
Citera
2026-04-09, 23:45
Medlem
Så artisten som felaktigt hängdes ut i går är oskyldig?
Härligt Flashback.
Citera
2026-04-09, 23:53
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
Bodde alltså ”några minuters bilväg” från brottsplatsen och bodde kvar i Härnösand flera år efter morden. Helt obegripligt att han kunde gå under polisens radar.

”Han bodde under tiden för dubbelmordet några kilometer från brottsplatsen i Brattås.” enligt tv4.

Helt ofattbart att han inte topsades 2005-2006 då polisen topsade hundratals män i de trakterna.
Citera
2026-04-09, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Genom gärningsuppgifterna i dagens häktningsframställan kan man utläsa att fortfarande efter 21 år har det inte gått att fastställa vilket datum som Gerd och Tor fick det oväntade besöket.

Jag har tagit upp det i tidigare inlägg.

(FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005

Man får verkligen hoppas att Gerd och Tor slocknade omgående. Men besöket bör väl ändå ha skett samma dag som någon anhörig sist var i kontakt med dem. Dottern ringde upprepade gånger på kvällen utan framgång. Två dagars post låg i brevlådan.
Senast redigerad av Bemp 2026-04-10 kl. 00:21.
Citera
2026-04-10, 00:04
Medlem
Fanns/finns väl bara 1-2 bankomater i småstäder... så hela stan bodde ju nära.. 15 min från centrum och du är halvvägs till Sundsvall.

Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det var väl musikern som gjorde det.
Citera
2026-04-10, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Så artisten som felaktigt hängdes ut i går är oskyldig?
Härligt Flashback.

Vet inte om han hängdes ut. Det finns teorier långt tidigare i tråden där han nämns som potentiell GM och det kan ha varit jobbigt förstås när GM var okänd. Nu var en person gripen och det var bara en fråga om timmar innan namnet var ute i offentligheten. Så värst betungande kan det inte ha varit tänker jag, det hade i så fall dugit med ett livstecken nånstans, ett "tack" som svar på en kommentar på Instagram t.ex, så vet alla att han inte var gripen. Kan se det som lite reklam istället jag lyssnade på två av hans låtar igår och innan dess hade jag ingen aning om vem han var
Citera
2026-04-10, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Man får verkligen hoppas att Gerd och Tor slocknade omgående. Men besöket bör väl ändå ha skett samma dag som någon anhörig sist var i kontakt med dem. Dottern ringde utan framgång dan därpå. Två dagars post låg i brevlådan.

Det tror jag också men åklagaren kan inte bevisa det. Rättsmedicin har därför inte lyckats fastställa dödsdatumen.
Citera
2026-04-10, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
”Han bodde under tiden för dubbelmordet några kilometer från brottsplatsen i Brattås.” enligt tv4.

Helt ofattbart att han inte topsades 2005-2006 då polisen topsade hundratals män i de trakterna.

Nyhetssvenska för avståndet till Härnösand som ligger en halvmil bort och trots allt har 20 000 invånare. Om killen var ostraffad och en allmän enstöring är det inte så konstigt om han gick under radarn. Polisen topsade folk i Tors omgivning och de gökar som de fick in tips på. Utredningen fick kritik för det. Man var inte proaktiv och saknade metodik. Mycket fokus på en GM med relation till offer. Nu känns ju den grejen mer osäker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in