2026-04-09, 22:12
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Jag tänker främst på att de inte ens verkar veta säkert vilken dag eller tidsperiod paret blev mördade, vilket lämnar ett relativt stort fönster, och att det finns skoavtryck från minst två okända på brottsplatsen. Osäkert om de har något med det att göra men vem vet? Vad händer om han inte kan kopplas till en röd volvo som vittnen sett två personer i? Det känns inte vattentätt. En slipad försvarsadvokat tror jag inte har några större problem att hysa tvivel hos nämndemän och ledamöten i en rättegång utifrån dom uppgifter som är kända idag.

DNA-spåret bevisar förmodligen att han har handskats med hennes kropp efter döden och då ska han dömas för griftefridsbrott. Men med tanke på vad som är känt och okänt kan det ha varit två på platsen och den ene spårade ur och MGM fick hjälpa till och städa. Vittnen och fotavtryck säger två personer. Angående beviskrav kan man ta skytten i mordet på fyrbarnsmamman i Haninge som exempel, han friades konstigt nog i hovrätten trots graverande teknisk bevisning, men när hennes chockade barn beskrev hans hårfärg som en annan fanns det rimliga tvivel.

Det är ungefär samma farhågor som jag lanserade för en stund sedan.
Det som talar mot vår teori är att utredarna naturligtvis är medvetna om samma sak.
DNA-träffen var ju utredarna ensamma om att känna till och det har ju haft all möjlighet att vända och vrida på det här före de valde att agera.
Givetvis kan man välja att häkta för att skaka om utredningen lite men det vore verkligen trist om man väljer att häkta med bara en dna träff att stå på.
Citera
2026-04-09, 22:13
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiisnumberone
Polisen/släktforskaren bygger sitt eget släktträd baserat på "triangulering", där de har minst 3 avlägsna släktingar som de försöker hitta gemensamma mor-/farföräldrar till på 1700/1800-talet.

I övrigt så finner jag sällan släktträd som sträcker sig bortom 1700-talet speciellt trovärdiga.
Jo, jag känner till metoden. Frågan var hur PeterNoster kommit fram till sin slutsats.
Citera
2026-04-09, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simbasmamma
Stämmer bra det, vet att dom födde upp hundar också. Och de var lixsom misär, både för djuren, barnen och husen. Vi har bara samma mamma, tack och lov 🤣

skönt för dig!
fy fan, jag blir arg igen bara av att tänka på de där tattarna
Citera
2026-04-09, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Men Flashbacks Härnösandsbor får ta och vakna till liv nu. Ingen med minnen av den här snubben? Flyttade han dit bara för att sitta och kura i en etta i flera år...
Ja, antagligen... finns ingen information om honom på någon av orterna som han har bott på enligt vad jag kan se.
Citera
2026-04-09, 22:22
Medlem
Citat:
Jag tänker främst på att de inte ens verkar veta säkert vilken dag eller tidsperiod paret blev mördade, vilket lämnar ett relativt stort fönster, och att det finns skoavtryck från minst två okända på brottsplatsen. Osäkert om de har något med det att göra men vem vet? Vad händer om han inte kan kopplas till en röd volvo som vittnen sett två personer i? Det känns inte vattentätt. En slipad försvarsadvokat tror jag inte har några större problem att hysa tvivel hos nämndemän och ledamöten i en rättegång utifrån dom uppgifter som är kända idag.

DNA-spåret bevisar förmodligen att han har handskats med hennes kropp efter döden och då ska han dömas för griftefridsbrott. Men med tanke på vad som är känt och okänt kan det ha varit två på platsen och den ene spårade ur och MGM fick hjälpa till och städa. Vittnen och fotavtryck säger två personer. Angående beviskrav kan man ta skytten i mordet på fyrbarnsmamman i Haninge som exempel, han friades konstigt nog i hovrätten trots graverande teknisk bevisning, men när hennes chockade barn beskrev hans hårfärg som en annan fanns det rimliga tvivel.

Minnet kanske sviker mig men landade man inte i att brottet troligtvis skedde inom ett kort spann på bara några timmar efter det att Gerd pratade med Tors dotter i telefon vid lunchtid? Gick väl att utröna via obduktion och omständiheter i hemmet som inte tydde på aktivitet därefter...

GW dömde ut avtrycken från de mindre skorna som ovidkommande. Kommer inte ihåg på vilka grunder. Någon? Han menade ju på att det bara var en GM. Å andra sidan hade han en huvudmisstänkt som helt uppenbart inte är den häktade. Så där gick mästerdetektiven bet.
Senast redigerad av Bemp 2026-04-09 kl. 22:29.
Citera
Medlem
Citat:

2005 preskriberades griftefridsbrott efter fem år
Senast redigerad av Blueintime 2026-04-09 kl. 22:25.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Ja, antagligen... finns ingen information om honom på någon av orterna som han har bott på enligt vad jag kan se.

OM det är så att han varit på olika behandlingshem och därefter bott kvar i närheten kanske han inte haft så mycket med lokalbefolkningen att göra?
Citera
2026-04-09, 22:25
Medlem
SharpAndClears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
Nu är det ju inte hela befolkningen som scannas igenom utan bara kriminella dömda för allvarliga brott som innebär att man hamnar i DNA-registret.

Du har fel!
Detta handlar om en kommersiell databas där man som privatperson kan lägga upp sitt DNA - INTE en polisiär databas för kriminella och dömda.
Citera
2026-04-09, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol

Varför går det inte att se hans Härnösandsadress? Bodde vad jag förstår i Nyköping 2000. De senaste tio åren typ i Katrineholm med avstickare till Jämtland och Härjedalen. Men däremellan? Förblev han skriven i uppväxthemmet fram till han var runt 35?

Var han intagen nånstans? Även om det väl också ger träff i registren.

Rättspsyk i Härnösand går väl fetbort. Killen tydligen vit som snö i pappren och dårar på permiss vaskade man väl av omgående.
Senast redigerad av Bemp 2026-04-09 kl. 23:22.
Citera
2026-04-09, 22:30
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Påminner om Linköping fallet
Utveckla, hur ser dina bombsäkra åsikter kring den likheten ut?
Citera
2026-04-09, 22:31
Medlem
Månsans avatar
Lite humor att besserwissern GW Persson, som i princip påstått sig sitta på lösningen av morden, visade sig ha helt galet fel. Inte första gången det händer.
Citera
2026-04-09, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blessed81
Hur kan du vet vad de har nu när de gripit denna pellejöns och granskat honom ifrån topp till tå?

Du blir inte häktad på sannolikaskäl för mord om inte bevis läget ser väldigt bra ut, hade det hänt hade det tom varit olagligt av åklagaren göra så.
olagligt finns flera fall där man blivit häktad på sannolika skäl men sen friad i tingsrätt eller hovrätt.

om han ska bli fälld krävs mer än dna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in