2026-04-09, 21:03
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Lite märkligt att det är en ensamvarg som mördar paret, vad hade han för anknytning till paret och varför gick han bärsärk och mördade två äldre personer utan att stjäla pengar och andra värdeföremål.
Känns som en udda gm minst sagt.
Om han är en udda typ på autismspektret kan han ha lockats dit som hjälpreda av någon annan som dragit i trådarna.

"Vi kan vara kompisar. Häng på så drar vi en sväng!"

Och så har han fått olika order om att göra si och så. "Dra bort henne till ladan". "Du fattar väl att du inte kan gola nu?". Och själv gått tomhänt därifrån och "kurat skymning" i dryga 20 år.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-04-09 kl. 21:05.
Citera
2026-04-09, 21:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Det är ju inte uteslutet att det fanns fler personer inblandade.
Behöver förvisso inte höra till morden men man har hittat två olika skoavtryck i gårdshuset.
Motivet är däremot en väldigt intressant fråga.

Tänkt rånmord men nerverna svek och man drog från platsen?
Mördaren letade efter något specifik exempelvis ett kassaskåp eller liknande efter den aktuella skogsavverkningen?
En stolle helt enkelt som har gått bananas?

Finns säkert mängder med andra tänkbara teorier.
Ja men väldigt kalla om kumpanerna kunde hålla tyst, känns inte som en direkt ledarfigur.
Har han fått spel och slagit ihjäl paret i panik, åtminstone den första så är det andra mordet medvetet för att tysta ett vittne.
Dock kan kumpanen ha dött och således blev gm ensam att veta sanningen.
Senast redigerad av Sonnenwende 2026-04-09 kl. 21:13.
Citera
2026-04-09, 21:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Om han är en udda typ på autismspektret kan han ha lockats dit som hjälpreda av någon annan som dragit i trådarna.

"Vi kan vara kompisar. Häng på så drar vi en sväng!"

Också har han fått olika order om att göra si och så. "Dra bort henne till ladan". "Du fattar väl att du inte kan gola nu?". Och själv gått tomhänt därifrån och "kurat skymning" i dryga 20 år.
Ja så kan det absolut vara men man tycker ändå att det brukar vara svårt för fler än en att hålla tyst.
Citera
2026-04-09, 21:07
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Om han blånekar eller sitter tyst blir det nog inte superenkelt att fälla han för dubbelmorden. Han har garanterat släpat den döde damen efter backen det är nog rätt svårt att komma undan om man får spekulera, kan ge max 2 år för brott mot griftefriden. Men vad finns det för bevisning att just han har slagit ihjäl dom... Eventuellt om polisen håller inne med fler viktiga grejer som rör morden och som senare kan knytas till honom, mordvapnet t.ex. hade varit bra om det mot förmodan finns i beslag. Motivbilden är också problematisk om han nekar/sitter tyst och närstående är helt oförstående.

Avsaknad av motiv är inte något stort problem bevismässigt i mordrättegångar. Bland annat för att många mord faktiskt saknar rimligt motiv (Om det nu någonsin kan anses finnas rimliga motiv till att mörda någon)

För att åka på griftefridsbrott men frias för mord måste man sannolikt själv komma med en historia som blir svår för åklagaren att bevisa som orimlig/osannolik. Men det är ett återkommande missförstånd i krimtrådar att det på något vis är lägre beviskrav på griftefridsbrott. De fall jag kan komma på - mordet på daCosta undantaget - så handlar det om folk som haft ihjäl nära anhöriga eller nära bekanta och sen skyllt på att det skett av våda och att de i panik skaffat undan kroppen. Kanske tänker du på Linda Chen-mordet också. Men där var problemet att kroppen var så bränd att det inte gick att få fram någon dödsorsak.
Citera
2026-04-09, 21:09
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 42-43-44
Det finns t ex många olika arbetsplatser i en residensstad att flytta till. Sen har du skolor, vård, polis och till och med ett fängelse. Vill man till varje pris veta varför föräldrarna flyttat dit så tror jag att man kan börja med att ta reda på deras namn. Då kan det nog bli lättare att luska fram vad de jobbade med.

Föräldrarnas namn har jag koll på. Hittar ingen koppling till Härnösand, men har inte tillgång till verktyg för att undersöka deras folkbokföringshistorik.

Men MGM var 24 år när dubbelmordet skedde. Även efter mordet har han flyttat runt friskt. Jag tror inte vi kan anta att han flyttat till Härnösand med sina föräldrar. Skulle säga att det är mer troligt att han flyttat dit ensam.

Finns en folkhögskola i Härnösand. Folkhögskolor tenderar att dra till sig en del knepigt folk. Kanske han pluggade där? Även Mitthögskolan hade väl nån liten filial i Härnösand, har jag för mig.
Citera
2026-04-09, 21:09
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ja så kan det absolut vara men man tycker ändå att det brukar vara svårt för fler än en att hålla tyst.
Går bra om en är död.
Citera
2026-04-09, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Föräldrarnas namn har jag koll på. Hittar ingen koppling till Härnösand, men har inte tillgång till verktyg för att undersöka deras folkbokföringshistorik.

Men MGM var 24 år när dubbelmordet skedde. Även efter mordet har han flyttat runt friskt. Jag tror inte vi kan anta att han flyttat till Härnösand med sina föräldrar. Skulle säga att det är mer troligt att han flyttat dit ensam.

Finns en folkhögskola i Härnösand. Folkhögskolor tenderar att dra till sig en del knepigt folk. Kanske han pluggade där? Även Mitthögskolan hade väl nån liten filial i Härnösand, har jag för mig.

Lärarhögskola.

Härnösand har kallats Norrlands Athen. Förr fanns det fler skolor.

Jag skrev tidigare att han kan ha dragits till Folkhögskolan. Vet intw vilka inriktningar man hade då.
Citera
2026-04-09, 21:14
Medlem
<finns det ingen bild på han?
Citera
2026-04-09, 21:15
Medlem
är inte så säker att dna räcker i detta fall om han blånekar, det beror lite på vad dna’t består av på Gerds byxben som GW antyder om DNA’t i detta fall kan det bevismässigt tillkommit på ett naturligt sätt, till vilket jag tolkar som hårstrå kanske?

vad jag vet missade man med mast tömningen alltså är bevisläget redan tufft (inget mordvapen inget motiv etc)
Citera
2026-04-09, 21:17
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Avsaknad av motiv är inte något stort problem bevismässigt i mordrättegångar. Bland annat för att många mord faktiskt saknar rimligt motiv (Om det nu någonsin kan anses finnas rimliga motiv till att mörda någon)

För att åka på griftefridsbrott men frias för mord måste man sannolikt själv komma med en historia som blir svår för åklagaren att bevisa som orimlig/osannolik. Men det är ett återkommande missförstånd i krimtrådar att det på något vis är lägre beviskrav på griftefridsbrott. De fall jag kan komma på - mordet på daCosta undantaget - så handlar det om folk som haft ihjäl nära anhöriga eller nära bekanta och sen skyllt på att det skett av våda och att de i panik skaffat undan kroppen. Kanske tänker du på Linda Chen-mordet också. Men där var problemet att kroppen var så bränd att det inte gick att få fram någon dödsorsak.

Förutsatt att nu inte polis och åklagare sitter inne med en massa bonusmaterial som vi inte känner till så kan det ju vara så att åklagaren bara sitter med bevisuppgiften att dna finns på kvinnans vrister.
(Sannolikt är det efter att dna ägaren har släpat bort kvinnan)
Det kan ju vara så att JJ nekar till mord men erkänner brott mot griftefriden med hänvisning att hans kompis mollgan utförde mordet.
Det tror jag kan vara ett mardrömsscenario för åklagaren om det inte finns så mer bevismaterial.
Citera
2026-04-09, 21:19
Medlem
Jag är övertygad om att det finns mer bevismaterial eftersom åklagaren begärt JJ häktad redan idag, när hon kunde ha dröjt tills på lördag.

Vet någon vilken tid häktningsförhandlingen äger rum imorgon?
Citera
2026-04-09, 21:26
Medlem
F3ttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
De som är på behandlingshemmet måste bo där?

Står även att han fram tills nu bodde själv. Stämmer ju inte?

Journalister som sitter o killgissar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in