2026-04-09, 15:49
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Men nu var det inte något Billdalsfall jag bemötte, utan ditt påstående, att polisen inte får använda sig av släktforskningsdatabaser. Det var endast detta jag bemötte.
Men du länkade till ett inlägg som refererar till Anders Eriksson i Billdalsfallet.
Jag har ALDRIG påstått att polisen inte använder sig av släktforskningsdstabaser, tvärtom.
Jag har skrivit att jag inte tror att man använder sig av kommersiella DNA-tjänster som är nånting annat.
Senast redigerad av Proff-Pojkstreck 2026-04-09 kl. 15:53.
Citera
2026-04-09, 15:50
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groggnak
Greps i södra Sverige, bor i Mellansverige.
Greps han inte hemma i lägenheten?
Citera
2026-04-09, 15:52
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
Om nån sitter med Sveriges befolkning 2000 så kan man ju söka på alla 20-21 åriga män inom 6-8 km radie från gården och kolla vilken som först flyttat ca 50 mil söderut och nu bor ensam i en lägenhet i mellersta Sverige.
För mig som inte är förtrogen med postnumren intill Brattås. Om man tänker sig en bit därifrån, utan att ta in "metropolen" Härnösand: Vilka postnummer bör inbegripas då? (Ja, jag har SveBef2000) För tar man in Härnösand, så kan det bli ett drygt arbete.

Jag lägger ner det, eftersom du väljer att snedtolka det jag skriver.
Senast redigerad av Mandelbrot 2026-04-09 kl. 15:55.
Citera
2026-04-09, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groggnak
Greps i södra Sverige, bor i Mellansverige.

Trodde han greps i sin egen lägenhet.

Men M*t* B*y aka *skar Humleb* går att avfärda nu att det är han som är gripen?
Citera
2026-04-09, 15:55
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Men du länkade till ett inlägg som refererar till Anders Eriksson i Billdalsfallet.
Jag har ALDRIG påstått att polisen inte använder sig av släktforskningsdstabaser, tvärtom.
Jag har skrivit att jag inte tror att man använder sig av kommersiella DNA-tjänster som är nånting annat.
Fel. Jag länkade till ett inlägg som gav tydliga svar på vilka DNA-databaser som polisen får använda sig av. Är det så, att du läser in vad DET INLÄGGET var ett svar på, så går du över ån efter vatten.
Citera
2026-04-09, 15:56
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Begärs häktad nu. Fram med häktningsframställan!
Citera
Medlem
Groggnaks avatar
Citat:
Greps han inte hemma i lägenheten?

Citat:
Ursprungligen postat av GH1789
Trodde han greps i sin egen lägenhet.

Aftonbladet skriver explicit såhär i samma artikel:

Citat:
På onsdagen greps en man i 45-årsåldern på sannolika skäl misstänkt för dubbelmord. Enligt Aftonbladets uppgifter bor mannen i Mellansverige.

Citat:
Han greps i södra Sverige efter att ha hittats med hjälp av dna-baserad släktforskning

Vet inte annars varför man skulle skilja på Mellansverige o södra Sverige så.
Citera
Medlem
Nu måste halva Härnösand veta vem det här gäller. Runt 25 år, boendes minuter från offren och genomfört ett namnbyte en tid före morden.
Citera
2026-04-09, 15:57
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
2006 gällde fortfarande den gamla mordlagstiftningen där straffen för mord var 10 års fängelse eller livstid, det är riktigt. Men för det här fallet spelar detta mindre roll, eftersom just mord med mer än ett offer bestraffades med livstids fängelse också 2006. Och i det mest snarlika fall som finns, linköpingsmorden 2004, blev det ju livstid, trots att det hade gått 16 år sedan gärningarna utfördes när domen meddelades, och gärningsmannen hade levat oförvitligt efter dådet.

GM för dubbelmordet i Linköping dömdes väl till rättspsykiatrisk vård.
Citera
2026-04-09, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TortyrMicke
Angående fantombilden från 2015, här är den: https://www.svtstatic.se/image-news/992/wide/0.5/0.5/e-28363-1639138176000

Jag bad AI göra en ny, fotorealistisk, baserad på "teckningen".
https://ibb.co/DggL1SjW
Fast det är en gammal man. Ser han kanske ut så idag?

Sedan bad jag AI göra om mannen till en 25-åring:
https://ibb.co/MyMXdTgM
Någon som känner igen han från 2005?

https://www.expressen.se/nyheter/sonen-ringde-efter-skottdramat/
Citera
2026-04-09, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
För mig som inte är förtrogen med postnumren intill Brattås. Om man tänker sig en bit därifrån, utan att ta in "metropolen" Härnösand: Vilka postnummer bör inbegripas då? (Ja, jag har SveBef2000) För tar man in Härnösand, så kan det bli ett drygt arbete.

Det enda postnumret innan stan är 87165. Det är Stenhammar/Vårdkasen. Sedan kommer 87161 Geresta/Gånsviksdalen men sedan blir det ju i centrum. 87141 är där bankomaten var och om han nu bodde i närheten så var det kanske det postnumret eller 87131 vilket är stor del av centrum.

87166 är Brattås och Solumnshamn
Citera
2026-04-09, 16:00
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GH1789
Aftonbladet skriver att han bytte namn en tid innan mordet:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5p8Gvz/dubbelmordet-i-brattas-misstankte-garningsmannens-liv-efter-dadet

Och dessutom att han greps i södra Sverige igen..
Lite offtopic men intressant att det var pk-iten Linda Hjerténs släkting som var skinnskallen och dubbelmördaren i Linköping, det hade gått mig obemärkt förbi att det var hennes släkting. Hon verkar stolt över det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in