Citat:
Ursprungligen postat av
KomissarieBeck
Jag ser inte en chans att GM blir dömd till livstid efter 25 år även om denne var över 18 år vid tillfället.
Man skall ta hänsyn till hur lagen såg ut vid det aktuella tillfället.
2006 gällde fortfarande den gamla mordlagstiftningen där straffen för mord var 10 års fängelse eller livstid, det är riktigt. Men för det här fallet spelar detta mindre roll, eftersom just mord med mer än ett offer bestraffades med livstids fängelse också 2006. Och i det mest snarlika fall som finns, linköpingsmorden 2004,
blev det ju livstid, trots att det hade gått 16 år sedan gärningarna utfördes när domen meddelades, och gärningsmannen hade levat oförvitligt efter dådet.
Citat:
Vidare kommer avräkning att ske.
Vad är det för avräkning du tänker dig?
Citat:
Jag håller fast vid mina 7-8 år vilket givetvis är för lite för ett sådant hemskt och framför allt meningslöst mord.
Min bedömning är att det är mycket osannolikt med den typen av straff i det här fallet. Antingen fälls den misstänkte för morden, och då bör domstolen döma ungefär som i linköpingsfallet, och under alla omständigheter inte till mindre än tio år. Eller så räcker inte bevisningen för mord, och då blir det antingen frikännande eller ett och ett halvt till två år för brott mot griftefrid. 7-8 år skulle man möjligen kunna tänka sig om domstolen bara anser den tilltalade bunden till ett av dåden, och dessutom hittar någon typ av förmildrande omständigheter som gör att den går ner till dråp, men enbart då. Det är ingenting jag skulle satsa pengar på, i alla fall.
Citat:
Det bör nämnas att åklagaren kommer att ha en rejäl utmaning i att få GM fälld även med DNA-träff.
Det kan så vara. Men det är en helt annan pilsner.