2026-04-09, 15:28
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcabo
Om ni sett DN:s repotage om DNA och dubbelmordet i Linköping så använde sig forskaren av kyrkoböcker.

Sverige är unikt med det sån detaljrikedom.
Fast då är vi inne på släktforskningtjänster som arkiv digital osv. Det är nånting annat.
Jag pratar om rena kommersiella Dna-databaser.
Citera
2026-04-09, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Man går på de matchningar man får i en kommersiell databas. Alltså brotts-dna:t laddas upp i Familysearch t.ex och sen börjar man leta med hjälp av de dna-matchningar som uppstår.

Jag vet inte om jag tänker fel men nog bör det i så fall vara en svensk med rötter långt tillbaka i tiden i Sverige om det hela ska fungera med sökning via ex. Familysearch? Jag antar att det inte är så vanligt med släktforskning i ex. Afrika eller Mellanöstern.
Citera
2026-04-09, 15:32
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
Nu är det ju inte hela befolkningen som scannas igenom utan bara kriminella dömda för allvarliga brott som innebär att man hamnar i DNA-registret.
Hur stämmer det med inlägget nedan, i vilket påstås att FamilyTreeDNA och GEDmatch får användas av svenska polisen? Typ femma på bollen.

(FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005
Senast redigerad av Mandelbrot 2026-04-09 kl. 15:34.
Citera
2026-04-09, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Expressen skriver

Verkar som att polisen har misstänkt den här personen en tid och valde att anhålla i frånvaro i samband med nyheten att man ska släktforska i fallet kom ut i tidningarna, gissningsvis för att minimera risken att han sticker utomlands när han inser att det bara är en tidsfråga innan han hittas av en duktig släktforskare.

Det fungerar inte så. För stor risk. Han kunde ha ansökt om nytt körkort eller pass under den långa tiden. Då hade allt kommit fram eftersom han automatiskt hade anhållits (i sin närvaro sas).
Citera
2026-04-09, 15:36
Medlem
Citat:
Fast då är vi inne på släktforskningtjänster som arkiv digital osv. Det är nånting annat.
Jag pratar om rena kommersiella Dna-databaser.

Efter 16 år utan spår tog polisen hjälp av den professionella släktforskaren Peter Sjölund. Sjölund använde DNA-data från kommersiella databaser (som Family Tree DNA) för att hitta avlägsna släktingar till mördaren.
Kyrkoböcker och ArkivDigital: För att ringa in gärningsmannen från de avlägsna släktingarna byggde Sjölund upp omfattande släktträd. Han använde kyrkoböcker (framförallt via tjänsten ArkivDigital) för att följa släktlinjer från 1700- och 1800-talet fram till nutid.
Genombrottet: Genom att kartlägga cirka 25 olika släktträd och 600–700 personer kunde Sjölund till slut identifiera Daniel Nyqvist, som greps i juni 2020 och senare erkände morden
Citera
2026-04-09, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Det fungerar inte så. För stor risk. Han kunde ha ansökt om nytt körkort eller pass under den långa tiden. Då hade allt kommit fram eftersom han automatiskt hade anhållits (i sin närvaro sas).

Ja, det där är inte aktuellt alls längre när tiden för anhållande justerades med nästan 8 månader. Fanns ingen bra förklaring.
Citera
2026-04-09, 15:38
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Jasså, det låter intressant. Var läste du det?

Det var i början av rapporteringen, men kan inte hitta något nu så antingen minns jag fel eller så är den artikeln redigerad med ny info. Så bäst ta de med en nypa salt till det iså fall dyker upp igen.
Citera
2026-04-09, 15:38
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Hur stämmer det med inlägget nedan, i vilket påstås att FamilyTreeDNA och GEDmatch får användas av svenska polisen?

(FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005
Det stämmer sådär, för i Billdalsfallet som det refereras om i inlägget så var det faktiskt en son till våldtäktsmannen Anders Eriksson som var dömd för brott och var alltså topsad pga sin brottslighet så det hade ingenting med några kommersiella tjänster att göra.

Nu kan det vara så att svensk polis visst använder sig av kommersiella DNA-tjänster, det var det jag var osäker på. Och jag blir gärna rättad och motbevisad
Senast redigerad av Proff-Pojkstreck 2026-04-09 kl. 15:41.
Citera
2026-04-09, 15:42
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Det stämmer sådär, för i Billdalsfallet som det refereras om i inlägget så var det faktiskt en son till våldtäktsmannen Anders Eriksson som var dömd för brott och var alltså topsad pga sin brottslighet så det hade ingenting med några kommersiella tjänster att göra.

Nu kan det vara så att svensk polis visst använder sig av kommersiella DNA-tjänster, det var det jag var osäker på. Och jag blir gärna rättad och motbevisad
Men nu var det inte något Billdalsfall jag bemötte, utan ditt påstående, att polisen inte får använda sig av släktforskningsdatabaser. Det var endast detta jag bemötte.
Citera
2026-04-09, 15:44
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Jag ser inte en chans att GM blir dömd till livstid efter 25 år även om denne var över 18 år vid tillfället.
Man skall ta hänsyn till hur lagen såg ut vid det aktuella tillfället.

2006 gällde fortfarande den gamla mordlagstiftningen där straffen för mord var 10 års fängelse eller livstid, det är riktigt. Men för det här fallet spelar detta mindre roll, eftersom just mord med mer än ett offer bestraffades med livstids fängelse också 2006. Och i det mest snarlika fall som finns, linköpingsmorden 2004, blev det ju livstid, trots att det hade gått 16 år sedan gärningarna utfördes när domen meddelades, och gärningsmannen hade levat oförvitligt efter dådet.

Citat:
Vidare kommer avräkning att ske.
Vad är det för avräkning du tänker dig?
Citat:
Jag håller fast vid mina 7-8 år vilket givetvis är för lite för ett sådant hemskt och framför allt meningslöst mord.
Min bedömning är att det är mycket osannolikt med den typen av straff i det här fallet. Antingen fälls den misstänkte för morden, och då bör domstolen döma ungefär som i linköpingsfallet, och under alla omständigheter inte till mindre än tio år. Eller så räcker inte bevisningen för mord, och då blir det antingen frikännande eller ett och ett halvt till två år för brott mot griftefrid. 7-8 år skulle man möjligen kunna tänka sig om domstolen bara anser den tilltalade bunden till ett av dåden, och dessutom hittar någon typ av förmildrande omständigheter som gör att den går ner till dråp, men enbart då. Det är ingenting jag skulle satsa pengar på, i alla fall.

Citat:
Det bör nämnas att åklagaren kommer att ha en rejäl utmaning i att få GM fälld även med DNA-träff.
Det kan så vara. Men det är en helt annan pilsner.
Citera
2026-04-09, 15:47
Medlem
Aftonbladet skriver att han bytte namn en tid innan mordet:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5p8Gvz/dubbelmordet-i-brattas-misstankte-garningsmannens-liv-efter-dadet

Och dessutom att han greps i södra Sverige igen..

Citat:
Enligt Aftonbladets uppgifter bytte han namn en tid innan dubbelmordet skedde.

Citat:
Han greps i södra Sverige efter att ha hittats med hjälp av dna-baserad släktforskning.
Citera
2026-04-09, 15:48
Medlem
Groggnaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GH1789
Aftonbladet skriver att han bytte namn en tid innan mordet:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/16onXG/dna-kan-avsloja-sitter-garningsmannen-pa-nalar-nu

Och dessutom att han greps i södra Sverige igen..

Greps i södra Sverige, bor i Mellansverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in