2026-04-09, 13:25
Medlem
När beräknas de plaska ner i Stilla havet...?
Citera
2026-04-09, 13:27
Moderator
farbror_barbros avatar
Jag vill tipsa om en fantastiskt illustrativ jämförelse mellan banorna för Apollo 8, Artemis-I och Artemis-II sett från jordens perspektiv. Vi får en förklaring till vad som händer när man gasar på från jordbanan så att den nya banan når ut till månen (free return), och varför bara Orion klarar re-entry från månen.

https://youtu.be/PNQ7MoL7erI?
Citera
2026-04-09, 13:32
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banal
När beräknas de plaska ner i Stilla havet...?

Ungefär 20:00 EDT
Citera
2026-04-09, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Ungefär 20:00 EDT
På fredag.
Citera
2026-04-09, 13:39
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
På fredag.

Kl 02 i svedala
Citera
2026-04-09, 14:03
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag vill tipsa om en fantastiskt illustrativ jämförelse mellan banorna för Apollo 8, Artemis-I och Artemis-II sett från jordens perspektiv. Vi får en förklaring till vad som händer när man gasar på från jordbanan så att den nya banan når ut till månen (free return), och varför bara Orion klarar re-entry från månen.

Den var bra, otroligt snygga och informativa animationer.
Citera
2026-04-09, 14:08
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Den var bra, otroligt snygga och informativa animationer.
Jäkligt klurigt att de flyger i banor lite över/under ekliptikan (jordens banplan) och att månens banplan lutar lite mot sagda ekliptika. 🤯

Ökar min respekt ytterligare för astrofysikerna som klurade ut Apolloprogrammets banor och olika avfyningar av raketsteg.
Citera
2026-04-09, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Självklart kommer man närmare en framtida månlandning om man lägger sig i samma låga bana som månlandare. Man skulle dessutom kunna ta bilder som visar att månlandningarna på 60-talet inte var bluff.
Att ändra flygningen från 100 km höjd till 7000 km höjd visar att man förmodligen håller på att lägga ned programmet. Allt beroende på.att Musk misslyckats bygga månlandare.
Din kreativt sammansatta hypotes om NASA:s dolda motiv gör gällande att avsaknaden av en LLO skulle vara ett medvetet val för att undvika att “avslöja” tidigare månlandningar som bluff. En minst sagt fascinerande position.

Att lansera fakta i en fantasifullt spekulativ och i övrigt konspiratorisk diskussion upplevs sannolikt som både fräckt och ovälkommet, men det kan ändå vara på sin plats att påpeka att andrasteget i Artemis II saknar kapacitet för en TLI med Orion som bär med sig tillräckligt med drivmedel för LLO. Man skall nämligen hem också, och som både jag och andra påpekat behövs det bara någon enstaka korrigerings-burn för att bränslet inte skall räcka. Den risken tar man inte.

Från och med Artemis IV (Block 1B) är SLS utrustad med det nyutvecklade andrasteget som är fyra gånger så kraftigt som Artemis I, II och III (Block 1). Då ökar TLI payload med 40% och LLO blir därefter möjlig.

Du menar trots dessa fysiska begränsningar att avsaknaden av LLO var ett medvetet val för att undvika att “avslöja” tidigare månlandningar som bluff? Jag gissar att du med precision i nivå med en atomklocka kommer klamra dig fast vid det resonemanget oavsett hur många gånger det visar sig sakna grund i verkligheten.
Citera
2026-04-09, 18:01
Medlem
Alonens avatar
Citat:

Tack! För detta inlägg, tänk vilka hjärnor som måste ligga bakom alla uträkningar…
Citera
2026-04-09, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Äntligen kom det rätta svaret på varför Artemis 2 slår detta otroliga höjdrekord och befinner sig längre från månen än någon annan farkost, dvs 7000 km 😉

Artemis 1 och alla Apollo kretsade på ungefär 100 km höjd. Från den höjden skulle det gå att ta bilder av månlandningsplatserna från 60-talet.

Det går att flyga I säkra free return orbits på den höjden också.

Med samma bana som Artemis 1 hade alltså dessa astronauter kunnat ge bevis för att månlandningarna verkligen genomförts. Men USA fegade ur.

Man höjde banan i sista stund. Från början var det meningen att Artemis 2 skulle flyga en låg bana. Nog måste man säga att valet av hög bana stärker skeptikernas argument.

Månbluffen lever ... lite till 😁
Med den kamerautrustning som fanns ombord skulle Apollo 11:s månlandare från 100 km höjd framträda i… drygt tre ynka pixlar. Men visst, det är helt logiskt att vissa självgoda experter genast hävdat att NASA måste ha fuskat med Photoshop om bilderna trots allt tagits från den höjden—eller varför inte skylla på en vikarie från den indiska rymdmyndigheten som redan dokumenterat landningsplatserna?

Månlandningsförnekandet lever vidare. Lite för länge, faktiskt.
Citera
2026-04-09, 20:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
En video som förklarar hur månens bana runt jorden är, och hur Apollo 8, Artemis I och Artemis II flugit dit i olika banor. Den visar dock inte varför denna resa kommer längre från jorden än de tidigare bemannade resorna. Intressant också att när man kommer från månen är hastigheten mycket högre än när man bara varit i omloppsbana runt jorden: Så Space X rymdkapsel och troligtvis de tidigare sovjetiska skulle inte klara hettan som Orion måste tåla (Och tidigare Apollo) vid inträdet i atmosfären. Därav dessa diskussioner om värmeskölden efter Artemis I.
https://www.youtube.com/watch?v=PNQ7MoL7erI
Citat:

Jag gjorde nästan samma inlägg med samma video.
Citera
2026-04-09, 20:48
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag gjorde nästan samma inlägg med samma video.
Sorry, missade ditt inlägg då jag inte var aktiv i tråden då!

En fantastisk illustration av banorna är det under alla omständigheter. Jag har alltid sett framför mig att man ”åker till (mot) månen” men det gör man ju inte alls: man åker till en punkt i månens omloppsbana ”framför” månen.

En annan sak som jag missuppfattat är att man aldrig uppnår flykthastighet vid någon höjd över (avstånd från) jorden, dvs Wk + Wp < 0 hela tiden. Rymdkapseln fördas alltså i en kraftigt excentrisk ellips-bana och är bunden till jorden hela tiden, såvida man inte väljer att bromsa in och gå i omloppsbana kring månen. Således spelar det ingen roll om man gasar lite för mycket eller för lite, man kommer ändå att återvända till jorden (jag tror detta är synonymt med ’free return’?).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in