2026-04-09, 12:47
Medlem
Från omni:

Efter en längre intervju ryter Busch ifrån när reporterns ställer frågor om varför försäljningen av elbilar har stannat av i Sverige.

– Alla dina frågor är otroligt politiskt färgade. Det är inte neutrala ingångar, det är en väldigt tydlig vinkel. Det måste åtminstone vara möjligt för mig att tala till punkt, säger Busch, som kort senare avslutar intervjun.

Jag har kollat på hela klippet nu inklusive den längre 18 minuters filmen som ligger uppe. Jag bryr mig inte så mycket om den politik som Ebba och kompani driver, däremot intresserar jag mig för när folk pratar sanningar och lögner. Jag ser på de olika frågorna som reportern lägger fram där olika siffror, % jämförs med försäljning av bilar. I min värld så är det väldigt svartvita frågor då det är svårt att ignorera matematiska beräkningar. Det som stör mig i detta är att Ebba vill framstå som klimatsmart samtidigt som hon fått sverige att höja utsläppen. Jag säger inte att det är fel att höja utsläppen, men stå för det istället för att försöka sitta på dubbla stolar!

Vad tycker ni andra om detta? Bör Ebba fortsätta framstå som både klimatsmart och samtidigt stå för att sänka priserna på bensin och diesel, eller bör hon likt Jimmy faktiskt stå för sin politik fullt ut?
Citera
2026-04-09, 12:47
Moderator
Meijis avatar
Den intervju, som Omni uppmärksammar, rör Ebba Busch medverkan i SVT:s kortdokumentär "Vid pump".

Länk till Omni: Busch och SVT i bråk efter utspel om ”politiska frågor”

SVT har med anledning av riksdagsvalet 2026 "en serie kortdokumentärer under valåret" med namnet "Svenska smärtpunkter".

https://www.svtplay.se/svenska-smartpunkter

Den första av dessa kortdokumentärer publicerades 5 februari: "Slutstationen"

https://www.svtplay.se/video/8opXPkD/svenska-smartpunkter/slutstationen

Den andra publicerades idag (9 april): "Vid pump".

https://www.svtplay.se/video/KrQ4ZJd/svenska-smartpunkter/vid-pump

SVT har även ett tre minuters klipp från kortdokumentären "Vid pump":

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hard-kritik-fran-tidigare-eu-topp-regeringen-lyssnar-for-mycket-pa-radikalhogern

/Moderator
Senast redigerad av Meiji 2026-04-09 kl. 14:48.
Citera
2026-04-09, 12:57
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Från omni:

Efter en längre intervju ryter Busch ifrån när reporterns ställer frågor om varför försäljningen av elbilar har stannat av i Sverige.

– Alla dina frågor är otroligt politiskt färgade. Det är inte neutrala ingångar, det är en väldigt tydlig vinkel. Det måste åtminstone vara möjligt för mig att tala till punkt, säger Busch, som kort senare avslutar intervjun.

Jag har kollat på hela klippet nu inklusive den längre 18 minuters filmen som ligger uppe. Jag bryr mig inte så mycket om den politik som Ebba och kompani driver, däremot intresserar jag mig för när folk pratar sanningar och lögner. Jag ser på de olika frågorna som reportern lägger fram där olika siffror, % jämförs med försäljning av bilar. I min värld så är det väldigt svartvita frågor då det är svårt att ignorera matematiska beräkningar. Det som stör mig i detta är att Ebba vill framstå som klimatsmart samtidigt som hon fått sverige att höja utsläppen. Jag säger inte att det är fel att höja utsläppen, men stå för det istället för att försöka sitta på dubbla stolar!

Vad tycker ni andra om detta? Bör Ebba fortsätta framstå som både klimatsmart och samtidigt stå för att sänka priserna på bensin och diesel, eller bör hon likt Jimmy faktiskt stå för sin politik fullt ut?
Du ställer två helt olika frågor mot varandra. Bränslepriserna är "återställda" för att folk ska ha råd att leva och åka till jobbet.
En redigering från tidigare regerings katastrofala bestraffning av en stor del av befolkningen som inte är högavlönade.

Klimatarbetet kan inte ensamt bäras av vissa politikers fanatism för eldrivna fordon.
I sann sosseanda försöker vänsterblocket att få oss att tro att ökad beskattning är lösningen på allt.
Citera
2026-04-09, 12:57
Medlem
WetCigarettes avatar
Länka klippet!

Spontant tänker jag att Busch tar MAGA-taktiken. Hon har alltid varit oseriös enligt mig.
Citera
2026-04-09, 13:01
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Från omni:

Det är valår. SVT har fullt fokus på klimatfrågor för att stödja MP.

Svenska folket anser inte alls att klimatet är största frågan.

Samt, sanningen som SVT ALDRIG kommer säga.

Att Sverige har så låga utsläpp per capita att våra grannländer ligger 10-20 år efter oss i miljöarbete.
Övriga EU skall vi inte ens tala om.
Citera
2026-04-09, 13:12
Medlem
kalkryggars avatar
Kan du länka in skiten så vi kan se det?
Citera
2026-04-09, 13:14
Medlem
När i stort sett all media har samma ägare blir det svårt för politiker att stå för något som fulmedia kan vinkla och faktiskt få tillräckligt många väljare att tro på för att påverka valet. Självklart så leder aldrig ökad försäljning av någon form av bil till "lägre utsläpp", allt som ökar konsumtionen ger ju "mer utsläpp", så är det bara.

Det är samma sak med det rödgröna blocket, 100% fokus på att "minska utsläppen", att de gör det genom att göra alla så fattiga att ingen har råd att ens konsumera mat och värma sitt hem, det säger de självklart inte öppet. Hade dock uppskattat om alla var tvingade att tala sanning, men med dagens medielandskap, trånga åsiktskorridor och väljarnas ignorans blir det svårt.
Citera
2026-04-09, 13:16
Medlem
Men herregud, länka!

https://omni.se/busch-i-ordbrak-med-svt/a/7p75w8
Citera
2026-04-09, 13:22
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
Länka klippet!

Spontant tänker jag att Busch tar MAGA-taktiken. Hon har alltid varit oseriös enligt mig.

Yep! Hon vet att sina pajas väljare vill detta.

MSGA borde det stå på hennes fjantiga keps när hon får sina hysteriska utbrott i tv. Tacka gud för volymknappen
Citera
2026-04-09, 13:26
Medlem
Citat:
Från omni:

Ebba är en manipulativ narcissist av rang. Nästan allt som hon säger är en härskarteknik. Häromdagen skulle hon säga något om IVF-behandlingar. Då ställde hon om rösten till en barnslig mamma-älskar-lilla-plutten-röst för att få sympatier.

Obegripligt hur någon kan rösta på henne.
Citera
2026-04-09, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Yep! Hon vet att sina pajas väljare vill detta.

MSGA borde det stå på hennes fjantiga keps när hon får sina hysteriska utbrott i tv. Tacka gud för volymknappen

När Ebba kampanjade för EU hade hon ju sloganen Make EU lagom again.

Att hon ser upp till Trump och hans sätt är inget nytt.

Fake it 'til you make it, och sen fortsätter du bara ljuga
Citera
2026-04-09, 13:29
Medlem
Det är ju 2 helt olika frågor egentligen , det höga bensinpriset är här och nu, miljömål med att fasa ut bensinbilen sker ju inte över en natt liksom, ful journalistik från svt som vanligt,men skönt att dom ändå är politiskt neutrala,not!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in