Citat:
Ursprungligen postat av
PaleontologistKid
Då är vi tillbaka i din version av verkligen VS svensk lag. Du kan klart och tydligt läs 10 § om partsinsyn. Jag beskrev en familj där en av vårdnadshavarna begärde ut det som framkommit i utredningen (trots att den ej var avklarad utan ungefär 3 månader in av 4) och parten som begärde detta fick hem en tjock bunte papper på posten efter 4-5 arbetsdagar. I den kunde vårdnadshavaren som exempel se varje telefonsamtal till den andre parten, underlag med skolan, utdrag från BUP, underlag från habilitering, "förhör" med äldre syskon etc. Det som inte kom med var de intervjuer som ännu inte renskrivits men dessa fick parten senare frågan om att få hem som komplettering.
Men lika lite som att jag kan veta att partsinsynen alltid fungerar enligt lagen så kan du inte komma och hävda att den inte gör det.
Ditt snack om rådata och meta är fullkomligt löjlig. Hela möjligheten till en någorlunda meningsfull diskussion i tråden om Elsa, LVU och efterlevnad av socialtjänstlagen blir verkningslös om din utgångspunkt hela tiden är att lagstiftningen inte följs i verkligheten. Din verklighet. Det går inte att diskutera rättssäkerhet, tillämpning eller förbättringar när du konsekvent hävdar att lagarna aldrig efterlevs ändå.
Du beskriver ett fall där partsinsynen fungerade. Bra, det ska den göra.
Men det är precis det jag säger: instruktionsboken och verkligheten är två olika saker. Ibland följs lagen. Ibland inte. Och när den inte följs, vad händer då?
Kännbara repressalier saknas. Det är fakta, inte min version av verkligheten.
Att ett enskilt fall fungerade korrekt motbevisar inte att systemet saknar verkliga sanktioner vid överträdelser. Det bekräftar bara att lagen kan följas när någon väljer att göra det.
Frågan är vad som händer när de inte väljer det.
Men det verkar aldrig systemriddare som du reflektera över.
Fråga vilken förälder som helst som gått igenom en LVU-process om de känner igen sig i den här beskrivningen.
Att det var enkelt. Att det gick smidigt. Att dokumentationen bara damp ner i brevlådan efter några dagar.
Det låter som rena fantasier i mina öron och direkt vilseledande mot de föräldrar som vet hur det faktiskt går till.
Dokumentation som kan kosta tusentals kronor att få ut. Som nästan alltid kommer på papper. Som kräver att man ens vet om att man har rätt att begära den.
Ett enskilt fall där det fungerade är inte bevis på att systemet fungerar. Det är bevis på att det kan fungera, när någon väljer att följa lagen.