2026-04-08, 10:49
  #20485
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
I detta avseende håller jag till största delen med dig. Militärt har USA inte vunnit någonting, möjligen kan kriget sägas ha slutat oavgjort. Politiskt däremot ser det mest ut som ett fiasko för USA, även om den slutliga domen får vänta ett tag till.

Däremot så är detta nog dödsstöten för Trumps alla deadlines. Han älskar att sätta upp sådana, men hittills alltid backat. Nu hotade han att utplåna en hel civilisation men backade undan 88 minuter innan fristen löpte ut. Inte för att jag vill att Iran ska utplånas, men om man nu använt så bombastiska uttryck som Trump gjorde utan att gå till handling är frågan om någon ens kommer att ta nästa deadline på allvar. Ropar man varg alltför många gånger....

Det är en provocerande men högst aktuell tolkning av det politiska spelet. Att Trump nu också beskriver Irans 10-punktsplan som en ”fungerande grund” för förhandlingar – efter att ha hotat med total utplåning bara timmar tidigare- framstår för många som fegt.
Om man granskar punkterna i Irans plan, ser man att de i praktiken kräver allt det som USA under decennier har sagt nej till och som var grunden till att kriget starta!
Citera
2026-04-08, 10:52
  #20486
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Nej, man har givit Iran en utväg som inte innebär förlorat ansikte. Det säger sig självt att ett krig som startade pga kärnvapen inte kommer avslutas med ett avtal om att Iran får skaffa kärnvapen. USA har aldrig betalat en krona i krigsskadestånd i andra krig och kommer inte betala en krona här, osv. Alla dessa punkter fyller bara ett syfte som snuttefilt för Irans befolkning.

Stämmer inte

Jay-fördraget (1794): För att undvika ett nytt krig med Storbritannien gick USA med på att betala.

Tripolikriget / Barbareskkrigen (1786–1816): Före och under dessa konflikter betalade USA stora summor i "tribut" och lösensummor till staterna i Nordafrika (Alger, Tripoli, Tunis) för att skydda sina handelsfartyg. År 1797 utgjorde dessa betalningar nästan en femtedel av USA:s årliga budget.

Freden i Guadalupe Hidalgo (1848): Efter det mexikansk-amerikanska kriget, som USA vann, betalade de paradoxalt nog 15 miljoner dollar till Mexiko.

Vidare betalar man Vietnam bistånd. Men det är i princip ett dolt skadestånd, då det är kopplat till sanering av Agent Orange, hälsa och funktionshinder, röjning av minor och hälsovård.

Hur det ser ut i framtiden vet vi inte. Iranska regimen överlevde. Det är en vinst för dem. Resten får vi se. Till ex kommer arabländerna sälja am obligationer och minska sina investeringar i USA för bygga sina länder.USA. Eller kommer man närmare USA med ännu mer försvarsinvesteringar. Ukraina lär väl få sälja sin antidrönarteknologi.

Stora vinnarna kommer vara grön energi och kärnkraft och ellösningar. Kineserna satsar redan stora mängder. Japan har börjat öppna sina kärnkraftverk. Jag gissar att Europa fortsätter försöka koppla bort sig från Olja.
Citera
2026-04-08, 11:00
  #20487
Medlem
Sunimods avatar
Detta är ett totalt misslyckande för USA.

Så mycket det kostat i pengar och människoliv och allt som kommer ut är fler krav från Iran.

Avsätt galningen Trump omgående.
Citera
2026-04-08, 11:11
  #20488
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Detta är ett totalt misslyckande för USA.

Så mycket det kostat i pengar och människoliv och allt som kommer ut är fler krav från Iran.

Avsätt galningen Trump omgående.
Ja hitintills är deta en enorm vinst för iran faktist usa förlorade stort deta krig.
Iran kommer antagligen vara stenhårda med sitt 10 punkts grej där som i praktiken inebär att dom nu kan skaffa kärnvapen.

😂 Usa blev bra duktig uppväxt av Iran. Militärt vann usa men inte hur det slutade. Iran var mycket mer förberedd på deta krig än usa.

Trump kommer inte kunna va kvar efter deta är min gissning han kommer avsättas om han inte fixar deta under dessa 2 veckor. Han har gjort bort sig enormt nu.
Citera
2026-04-08, 11:12
  #20489
Avstängd
Antar då att det är dessa sanktioner som ska lyftas och är med är Irans 10 punktsplan… och som USA godkänt.

sanktionerna och restriktioner som Iran kräver ska lyftas..
Sekundära sanktioner, oljesanktioner, banksanktioner, restriktioner mot centralbanken, SWIFT-avstängningen, frysningen av utlandstillgångar, sjöfartssanktioner, flygsanktioner, handelssanktioner mot metallindustrin, sanktioner mot bilindustrin samt de senaste sanktionerna kopplade till vapenexport och drönarteknik.
Citera
2026-04-08, 11:17
  #20490
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det är en provocerande men högst aktuell tolkning av det politiska spelet. Att Trump nu också beskriver Irans 10-punktsplan som en ”fungerande grund” för förhandlingar – efter att ha hotat med total utplåning bara timmar tidigare- framstår för många som fegt.
Om man granskar punkterna i Irans plan, ser man att de i praktiken kräver allt det som USA under decennier har sagt nej till och som var grunden till att kriget starta!

Irans 10 punkter täcker ju iofs det mesta som man skulle behöva tala om hur som helst. Men att den erkänns som grund för samtalen är sannerligen inte ett styrkebesked från Trump-administrationen. Att man förhandlar utifrån Irans 10 punkter innebär ju inte att Iran får igenom allt, men ska USA bli politiska vinnare i dessa förhandlingar behöver Iran backa från i stort sett vartenda krav. Kommer det att ske? Vet inte, men jag tvivlar.

Det mest positiva i allt detta är att stödet för Trump på hemmaplan verkar minska och det gör kanske att vi får en mer sansad Trump framöver.
Citera
2026-04-08, 11:18
  #20491
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Antar då att det är dessa sanktioner som ska lyftas och är med är Irans 10 punktsplan… och som USA godkänt.

sanktionerna och restriktioner som Iran kräver ska lyftas..
Sekundära sanktioner, oljesanktioner, banksanktioner, restriktioner mot centralbanken, SWIFT-avstängningen, frysningen av utlandstillgångar, sjöfartssanktioner, flygsanktioner, handelssanktioner mot metallindustrin, sanktioner mot bilindustrin samt de senaste sanktionerna kopplade till vapenexport och drönarteknik.
Alla sanktioner i princip. Iran kan ochså sälja anrikat uran vad jag fattar det. Dom kan ochså anrika uran till vapen klass. (Skaffa kärnvapen) Deta är en total kapitulation av Trump. Vilken jävla idiot alltså.
Jag tror han får sparken om han inte löser deta på dessa 2 veckor då lär han avgå eller så blir han avsatt.
Citera
2026-04-08, 11:22
  #20492
Medlem
AIAdventurers avatar
Varför vill så många ha detta som en seger för Iran? Landet är sönderbombat och många ledare har dödats. Jag tycker det är uppenbart att Iran är förlorarna
Citera
2026-04-08, 11:23
  #20493
Medlem
En sak till som är oroväckande är att det ser ut som attacker från iran forsätter mot grannländer och att vapenvilan inte gälller dom. Lika som Israel kan forsätta med Libanon som inte heller är en del av vapenvilan.
Citera
2026-04-08, 11:25
  #20494
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIAdventurer
Varför vill så många ha detta som en seger för Iran? Landet är sönderbombat och många ledare har dödats. Jag tycker det är uppenbart att Iran är förlorarna
Iran får fritt fram att skaffa kärnvapen dom erkänns ha kontoll över sundet så nu måste alla ha irans tillåtelse för att pasera.
Alla sanktioner hävs mot iran osv deta är en enorm vinst för iran.
Citera
2026-04-08, 11:25
  #20495
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
En sak till som är oroväckande är att det ser ut som attacker från iran forsätter mot grannländer och att vapenvilan inte gälller dom. Lika som Israel kan forsätta med Libanon som inte heller är en del av vapenvilan.

Israel bomba Libanon idag..
Citera
2026-04-08, 11:26
  #20496
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Ja hitintills är deta en enorm vinst för iran faktist usa förlorade stort deta krig.
Iran kommer antagligen vara stenhårda med sitt 10 punkts grej där som i praktiken inebär att dom nu kan skaffa kärnvapen.

😂 Usa blev bra duktig uppväxt av Iran. Militärt vann usa men inte hur det slutade. Iran var mycket mer förberedd på deta krig än usa.

Trump kommer inte kunna va kvar efter deta är min gissning han kommer avsättas om han inte fixar deta under dessa 2 veckor. Han har gjort bort sig enormt nu.
Irans krav på makt över sundet kommer göra att oljepriset inte kommer gå ner till tidigare nivåer.
Det kommer innebära ökade kostnader i form av tullar vilket är rätt intressant för det är sådan skit Trump sysslat med.

Trump påstår ”Ny guldålder för Mellanöstern” Ja givetvis när oljan kommer bli dyrare vilket folk i USA också kommer få betala högre pris för bensin och diesel.

"”Iran vill att det ska bli verklighet – de har fått nog”, skriver han.

Trump uppger vidare att USA kommer att hjälpa till att hantera trafiken i Hormuzsundet.

”Det kommer att ske mycket positivt. Stora pengar kommer att tjänas. Iran kan påbörja återuppbyggnadsprocessen”, skriver han."



Trump kan glömma att de ska få vara med att hantera trafiken i sundet.
De ska lämna MÖ enligt krav från Iran.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JOOP6X/trumps-besked-sundet-oppnas-kriget-pausas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in