2026-04-08, 10:24
  #20473
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Nej, Irans 10 punkter är inte ett avtal USA har gått med på utan endast önskedrömmar på ett papper som Irans musslor kan vifta med framför sina obildade undersåtar och andra anhängare.

Att ens gå med på inriktningen är att gå med på och erkänna att man förlorat. Ni får fortsätta med uran, missiler, vi ska betala för allt som skadats, ni äger sundet osv. Hela inriktningen är naturligtvis förlust. Allt det där hade man ju innan kriget. Fast man förlorar mer nu efter.
Citera
2026-04-08, 10:25
  #20474
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Nej, dom kan ju komma med vilka idiotiska krav som helt om dom har lust.
Inget som kommer bli verklighet.

Då är det ju ingen mening. Då skulle ju Taco bomba dom till stenåldern. Då får han göra det om två veckor då. Om allt är skit i avtalet han gått med på inriktningen för. Som är förlust för USA. Inget annat.
Citera
2026-04-08, 10:25
  #20475
Medlem
eldrattans avatar
Om man är osäker på vad som ingår i skäggråttornas nya demands och hur det ska bli i framtiden. Så är bättre måttstock att se på vad som egentligen sker i dagsläget. Vare sig det finns med på wish listen inte.

Det absolut mest önskvärda är att Iran och dess proxie sandalkrigare utropar och intalar sig att dom är den stora vinnaren.
Citera
2026-04-08, 10:27
  #20476
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Om man är osäker på vad som ingår i skäggråttornas nya demands och hur det ska bli i framtiden. Så är bättre måttstock att se på vad som egentligen sker i dagsläget. Vare sig det finns med på wish listen inte.

Det absolut mest önskvärda är att Iran och dess proxie sandalkrigare utropar och intalar sig att dom är den stora vinnaren.

I just det här fallet med all rätt. Inriktningen till avtalet är enorma vinster för Iran. Vore bättre om Trump skitit i kriget så hade han haft mer kvar innan. En riktig förlorare.
Citera
2026-04-08, 10:28
  #20477
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmjuk
I just det här fallet med all rätt. Inriktningen till avtalet är enorma vinster för Iran.

Ja om du säger det så.
Citera
2026-04-08, 10:30
  #20478
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Ja om du säger det så.

Fortsätta med uran, missiler, stopp för attacker på Iran, stopp för attacker på deras vänner, man ska äga sundet, ta tull för sundet, USA ska betala krigsskadestånd för allt man gjort.

Är du tappad bakom en vagn som inte ser inriktningen? Om man är nöjd med det, varför ens starta kriget när villkoren isåfall var bättre innan kriget?
Citera
2026-04-08, 10:31
  #20479
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmjuk
Fortsätta med uran, missiler, stopp för attacker på Iran, stopp för attacker på deras vänner, man ska äga sundet, ta tull för sundet, USA ska betala krigsskadestånd för allt man gjort.

Är du tappad bakom en vagn som inte ser inriktningen? Om man är nöjd med det, varför ens starta kriget när villkoren isåfall var bättre innan kriget?

Det är denna uppfattning du har om vad som sker i skrivande stund?
Citera
2026-04-08, 10:32
  #20480
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Inte direkt om du kollar på själva avtalet. Visst, retoriken om "sandalkrigare" och "hårda nypor" låter ju slagkraftig, men läser man faktiskt de 10 punkterna så är det snarare Iran som har skrivit inköpslistan och fått den godkänd.
Att kalla det en vinst för Trump blir svårt när man ser vad han faktiskt skrivit under på som grund för fred. Uranet som ett exempel… Det som var USA:s absolut viktigaste krav – att Iran skulle sluta anrika uran – är nu borta. De får fortsätta anrika, vilket betyder att de behåller nyckeln till kärnvapen.

I detta avseende håller jag till största delen med dig. Militärt har USA inte vunnit någonting, möjligen kan kriget sägas ha slutat oavgjort. Politiskt däremot ser det mest ut som ett fiasko för USA, även om den slutliga domen får vänta ett tag till.

Däremot så är detta nog dödsstöten för Trumps alla deadlines. Han älskar att sätta upp sådana, men hittills alltid backat. Nu hotade han att utplåna en hel civilisation men backade undan 88 minuter innan fristen löpte ut. Inte för att jag vill att Iran ska utplånas, men om man nu använt så bombastiska uttryck som Trump gjorde utan att gå till handling är frågan om någon ens kommer att ta nästa deadline på allvar. Ropar man varg alltför många gånger....
Citera
2026-04-08, 10:32
  #20481
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmjuk
Att ens gå med på inriktningen är att gå med på och erkänna att man förlorat. Ni får fortsätta med uran, missiler, vi ska betala för allt som skadats, ni äger sundet osv. Hela inriktningen är naturligtvis förlust. Allt det där hade man ju innan kriget. Fast man förlorar mer nu efter.


Var inte poängen i detta läget att få till en vapenvila och öppning av hurmuz. Vad som står på de 10 punkter är lite irrelevant. Men ja om de 10 punkterna skulle bli verklighet eller ens något i närheten av det så är iran den stora vinnaren, men det är inte vidare troligt att det blir så. Det finns nog militärt en anledning till varför trump vill ha en vapenvilla och iran vill inte. En vapenvilla kan också bli en permanent vapenvila utan att avtal ingås.
Citera
2026-04-08, 10:33
  #20482
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmjuk
Att ens gå med på inriktningen är att gå med på och erkänna att man förlorat. Ni får fortsätta med uran, missiler, vi ska betala för allt som skadats, ni äger sundet osv. Hela inriktningen är naturligtvis förlust. Allt det där hade man ju innan kriget. Fast man förlorar mer nu efter.

Nej, man har givit Iran en utväg som inte innebär förlorat ansikte. Det säger sig självt att ett krig som startade pga kärnvapen inte kommer avslutas med ett avtal om att Iran får skaffa kärnvapen. USA har aldrig betalat en krona i krigsskadestånd i andra krig och kommer inte betala en krona här, osv. Alla dessa punkter fyller bara ett syfte som snuttefilt för Irans befolkning.
Citera
2026-04-08, 10:43
  #20483
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Nej, dom kan ju komma med vilka idiotiska krav som helt om dom har lust.
Inget som kommer bli verklighet.
Donald trump uppger inte vilka punkter det handlar om, men åtminstone tidigare har de iranska punkterna exempelvis handlat om garantier för att motsvarande aggressioner inte upprepas, att Iran har fortsatt kontroll över Hormuzsundet, att alla sanktioner mot landet hävs och att Iran får fortsätta anrika uran. Om Donald Trump utgår från de här punkterna innebär det eftergifter åt Iran i praktiken förhandlar ju USA på Irans villkor.
Citera
2026-04-08, 10:45
  #20484
Medlem
Graavargs avatar
Det är roligt att se desperationen hos alla "Donalditer" med att försöka omförklara den här nästan kompletta kapitulationen till nåt annat än vad den är.

Iran ser nu ut att få igenom i stort sett alla sina krav, också de som USA tidigare "helt förkastat":
  • USA minskar kraftigt sin militära närvaro i Mellanöstern.
  • Iran ska få kontrollera Hormuz.
  • Angreppen på Iran och Irans allierade ska upphöra.
  • Alla primära och sekundära sanktioner mot Iran ska lyftas.
  • Frysta iranska tillgångar ska släppas.
  • En FN-resolution i säkerhetsrådet som stadfäster det slutliga avtalet.

Avtalet lär ha backats av Kina, vilket Kina har meddelat Iran (igår), men utesluter Israel (eftersom Netanyahu sagt att man ska fortsätta angripa Libanon och Hezbollah).

I praktiken är det nu avgjort, eftersom det pågående kriget var en enorm politisk belastning för Trump och republikanerna i USA och att återuppta stridigheterna igen efter två veckor med motiveringen att man inte gillar vad Iran kräver är en politisk omöjlighet. Det skulle få stödet för Trump och R att krascha genom golvet.

Att lova "ingen kärnvapenutveckling" och "inga angrepp på grannländer" för att få globalt inflytande och komma undan sanktionerna är en enorm vinst för Iran. Hoppeligen omöjliggör det en återvändo till mulla-kontrollen, det som gjort detta möjligt för Iran har ju uttryckligen varit att "proffsen" i praktiken tog över styret när Khamenei mördades och det finns ingen orsak för dem att släppa in mullorna tillbaka. Säkert kommer Khameneis son att sitta kvar som nåt slags slags "andlig ledare" och symbol, men nu kommer IRGC och affilierade grupper att kontrollera Iran. Och som det ser ut kommer de att kunna erbjuda befolkningen "en ny, bättre framtid", och om de är kloka nog börjar de också samtidigt lätta på förtrycket. De har trots allt "Iran först" som motto, inte "Allah"...

För Netanyahu och "höger-Israel" är det förstås en katastrof, ett sanktionsbefriat Iran kan på alla plan växa långt ifrån Israel i storlek och makt. För "vänster-Israel", som i decennier propagerat för "fred med grannar genom samarbete" öppnar det helt nya möjligheter. Ett neutralt Iran som offentligt tar avstånd från angrepp på Israel kommer att göra att de sveper ut högern i nästa val. Och det möjliggör i sin tur kanske en vettig tvåstatslösning så småningom.

Men det Trump kommer att gå till historien för är USAs mest idiotiska krig i modern tid, och det som slutligen bröt sönder USAs kontroll i Mellanöstern.

Så går det när en 7000-år gammal civilisation mäter sig mot en invandrad tysk Drumpf-tölp. Jag är evigt tacksam för att Trumps lögner om att han hade svensk härstamning har visat sig falska...

Det ska bli kul att följa med "MAGA-spinnet"...
__________________
Senast redigerad av Graavarg 2026-04-08 kl. 10:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in