2026-04-08, 03:31
Medlem
Vänder mig hit då jag inte lyckas hitta svar någonstans på nätet.

Tjej på 33 som har brukat mycket cola sedan september 2025 (mellan 1-2 gram/dag).

Har fått ett stort hål i nässkiljeväggen som konstaterades av läkare på öron näsa hals.

Fick utskrivet stark kortison som hjälpte ett tag.

Men idiot som jag är så slutade jag inte.

Nu har jag fått problem med ben som svullnar upp mycket under dagen, tänder som gör ont bl.a. De nätter jag sover så vaknar jag upp med ryggont och har svårt med andningen. Har sökt hjälp för detta och förklarat att jag tror att det kan vara pga colan, vc har skickat mig till akuten som sen skickat hem mig.

Undrar om detta är något som kan uppkomma om man tagit mycket cola? Jag har aldrig haft några av dessa problem innan och känner mig fan dum i huvudet när jag säger det till vården.

Min man tar också och det har varit svårt att sluta då vi triggar varandra.

Någon som varit med om detta?
Citera
2026-04-08, 04:11
Medlem
Detta är en artikel om ditt problem. En varning för att det inte är så trevligt att läsa, men det är sanningen. Och den bekräftar att det är cola som har orsakat dina problem. Och förhoppningsvis kan få er att sluta innan det är försent?

https://r.search.yahoo.com/_ylt=Awr.jGOmuNVp.psH73c_Ogx.;_ylu=Y29sbwMEcG9zAzE EdnRpZAMEc2VjA3Ny/RV=2/RE=1775642919/RO=10/RU=https%3a%2f%2fwww.svt.se%2fnyheter%2finrikes%2f sa-kan-kokainbruk-skada-nasan-jag-snot-ut-hela-min -nasskiljevagg/RK=2/RS=_rdZGLkSj9OnQzz4F09LIv_uw9s-
Senast redigerad av Newton555 2026-04-08 kl. 04:38.
Citera
2026-04-08, 04:18
Medlem
StoreSvartes avatar
Vad är det du förväntar dig? Någon magisk lösning där du kan fortsätta snorta som vanligt finns inte. Sluta snorta och bomba istället och ge det en chans att läka. Fortsätt och det kommer bli värre.
Citera
2026-04-08, 04:47
Medlem
Min ben sväller ifall jag får i mig salt, så jag undviker all tillsatt salt.

Skadan du har i näsväggen kommer från att du hela tiden förgiftar dig och hinner inte reparera skadorna eller bli av med gifterna.

Vill du få hjälp med att bli av med gifterna och reparera dig ska du äta råa-ägg, även rått kött och dricka rå-mjölk, eftersom djurets egna enzymer för att bli av med gifter finns i rå-kost. Ost på opastöriserad mjölk är i hälsosamma mängder en utmärkt avgiftare. Värmer man mat skadar man maten så då blir maten onyttig, annars är maten en stor mängd avgiftare/enzymer du kan använda för att göra dig frisk.

En 20 minuters föreläsning av grundaren till rå-kost dieten the Primal Diet: https://www.youtube.com/watch?v=r6p2Ov-CTC8

Mer info: https://aajonus.net/

Han säger exempelvis att man kan behandla en brännskada med kylande vatten och sedan rå äggvita.
Citera
2026-04-08, 05:24
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sara6508

Undrar om detta är något som kan uppkomma om man tagit mycket cola? Jag har aldrig haft några av dessa problem innan och känner mig fan dum i huvudet när jag säger det till vården.
Varför belastar du vården med ditt dumma huvud? Du vet ju att knark är farligt och slutet är snabbt och skoningslöst. Eller vadå?
Citera
2026-04-08, 05:51
Medlem
Ja, du får sluta snorta. Är det så svårt att låta bli så får du ta på det sättet man tar allt annat: munnen.

Det är ett jävligt märkligt fenomen egentligen - att folk ska ta saker via näsan — bara för att det är olagligt Det går faktiskt att äta också!

Du bör givetvis sluta totalt med det och aldrig göra det igen. Du lär redan ha permanenta skador som du kommer att dras med hela livet. Och värre kommer det att bli för varje gång du gör det.

Det borde få din man att vilja lägga ner det konstiga beteendet att snorta också.

Och ja TS, jag vet en person som har fått samma sak efter mycket långvarigt bruk och stora mängder. Många som började ta vis munnen efter det
Senast redigerad av Ballooong 2026-04-08 kl. 06:24.
Citera
2026-04-08, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av veffor
Min ben sväller ifall jag får i mig salt, så jag undviker all tillsatt salt.

Skadan du har i näsväggen kommer från att du hela tiden förgiftar dig och hinner inte reparera skadorna eller bli av med gifterna.

Vill du få hjälp med att bli av med gifterna och reparera dig ska du äta råa-ägg, även rått kött och dricka rå-mjölk, eftersom djurets egna enzymer för att bli av med gifter finns i rå-kost. Ost på opastöriserad mjölk är i hälsosamma mängder en utmärkt avgiftare. Värmer man mat skadar man maten så då blir maten onyttig, annars är maten en stor mängd avgiftare/enzymer du kan använda för att göra dig frisk.

En 20 minuters föreläsning av grundaren till rå-kost dieten the Primal Diet: https://www.youtube.com/watch?v=r6p2Ov-CTC8

Mer info: https://aajonus.net/

Han säger exempelvis att man kan behandla en brännskada med kylande vatten och sedan rå äggvita.
Dra åt helvete med dig. Du vill att man ska betala någon jävla kurs eller köpa något också va? Ni är vidriga människor.

🖕Dra åt helvete med dig!🖕

Hålet beror på att hennes vävnad är borta. Hon kommer inte att bli frisk genom att ”ta bort gifterna”.

Jag skulle absolut inte råda TS att lyssna på den här idioten utan att ha frågat en läkare först. Du lär ha en högre risk att drabbas av infektioner och du kan bli mycket mer skadad eller allvarligt sjuk av att trycka upp bakteriepackat rått kött i näsan.

Edit: Okej, jag läste lite snabbt. Du vill att man ska äta det. Något bättre. Man vet aldrig med er stollar😄
Men hon har fortfarande ett hål - för att vävnad saknas, och hon hon kommer inte att bli frisk av att ”ta bort gifter”, lyssna på dina andra lögner eller köpa skit från dig.
Senast redigerad av Ballooong 2026-04-08 kl. 06:24.
Citera
2026-04-08, 06:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sara6508
Vänder mig hit då jag inte lyckas hitta svar någonstans på nätet.

Tjej på 33 som har brukat mycket cola sedan september 2025 (mellan 1-2 gram/dag).

Har fått ett stort hål i nässkiljeväggen som konstaterades av läkare på öron näsa hals.

Fick utskrivet stark kortison som hjälpte ett tag.

Men idiot som jag är så slutade jag inte.

Nu har jag fått problem med ben som svullnar upp mycket under dagen, tänder som gör ont bl.a. De nätter jag sover så vaknar jag upp med ryggont och har svårt med andningen. Har sökt hjälp för detta och förklarat att jag tror att det kan vara pga colan, vc har skickat mig till akuten som sen skickat hem mig.

Min man tar också och det har varit svårt att sluta då vi triggar varandra.

Någon som varit med om detta?

Tråkigt för dig men tyvärr är det helt och hållet problem som du vållat alldeles själv och så länge du fortsätter trycka i dig cola eller andra droger så kommer det inte bli bättre.
Låter dessutom som ett jäkligt dyrt liv att suga i sig 1-2g varje dag så jag hoppas du har ett bra jobb som har råd att försörja din förstörelse av dig själv.

Mitt råd är att ta hjälp och komma ur ditt beroende genast. Fundera själv, de problem du skriver om har kommit efter inte ens ett halvår, vilka problem kommer du ha om två år, fem år eller tio år?
Utan hjälp kommer du inte komma ur skiten men än så länge finns det hopp.
Sök hjälp och ta emot det de erbjuder så kan du snart leva ett bättre och rikare liv.
Citera
2026-04-08, 06:46
Medlem
maxatdunders avatar
Definera "stort", låter illa hur som helst. Hade själv dåligt tandkött där man snusade och när jag slutade med det så läkte det iaf. Vet inte hur det är för dig.
Citera
2026-04-08, 08:50
Medlem
idiamindadas avatar
Hoppas du på att någon lugnar dig genom att berätta att hålet växer igen och dina bekymmer försvinner om du snortar ännu mer? Som du säkert förstår finns det bara en väg att bli kvitt ditt dåliga läge och till och med komma vidare i livet. Sök hjälp nu. Finns det barn med i bilden?
Senast redigerad av idiamindada 2026-04-08 kl. 09:10.
Citera
2026-04-08, 09:34
Medlem
Bild?
Citera
2026-04-08, 10:09
Medlem
RiMaXs avatar
Det kommer väl att sluta med att du snyter ut halva innehållet av din näsa om du fortsätter. Såg en dokumentär om det där beroendet för några år sen, kan man inte sluta så får man söka riktig hjälp för det. Det tar nämligen död på dig om ett tag!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in