2026-04-07, 19:49
Medlem
Snapcounts avatar
I den här videon går Micheal Clark (sky news) igenom vad Usa/Israel kan tänkas bomba : https://www.youtube.com/watch?v=SYYmTBCvmYk

Israel har ju bla sagt att "håll er bort ifrån att åka med tåg". Såå..baserat på det misstänker jag att man kommer att slå till mot bla järnvägslinjen mellan Sirjan-Bandar Abbas. Bandar Abbas ligger då i närheten av Hormuz.

Här en karta över Irans järnvägar : https://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_Republic_of_Iran_Railways#/media/File:Map_Iran_railways_en.svg

Samma sak så tror jag gäller med linjen Ahwaz-Abadan. Det då närmare ön Kharg.

Trump har ju också pratat om broar. Terrängen närmare kusten är väldigt kuperad, det lär finnas många broar där..och då med samma sträckning som jag tänker på med Sirjan-Bandar Abbas.

Tippar tanken kommer att bli att försvåra logistik, förstärkningar och helt enkelt lite "svälta ut" trupper vid kusten, speciellt närmare Hormuz. Man håller även dessa fastlåsta.
Citera
2026-04-07, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManySuchCases
Tror också att man kommer försöka ockupera Kharg och närliggande kust på iranska fastlandet och på så sätt öppna upp för oljefartygen.
Man kommer misslyckas med detta och efter det blir antingen Trump avsatt eller så blir det att bomba civil infrastruktur. Man tror att opinionen hemma kommer stötta detta efter att många amerikaner dött men man är lite utanför verkligheten och lite för mycket innanför sionismbubblan som administration helt står för.
På vilket sätt kommer de att misslyckas med detta?
Vill USA ta Kharg, så gör de det. Vill de ta en del av fastlandet, då går det med. Eller hur tänker du?

Sen på lång sikt kan det vara svårt att få något vettigt avslut på det om inte regimen kollapsar när de inte får sälja olja längre….
Citera
2026-04-07, 19:53
Medlem
Tror Trump kommer slänga en eller flera atombomber på Iran.
Citera
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Tror också att man kommer försöka ockupera Kharg och närliggande kust på iranska fastlandet och på så sätt öppna upp för oljefartygen.
Man kommer misslyckas med detta och efter det blir antingen Trump avsatt eller så blir det att bomba civil infrastruktur. Man tror att opinionen hemma kommer stötta detta efter att många amerikaner dött men man är lite utanför verkligheten och lite för mycket innanför sionismbubblan som administration helt står för.

Tror inte donald duck kommer göra ett skit ?
Han kommer bli avsatt på ett eller annat vis, riksrätt och allt vad det innebär ?
Sen kommer de släppa alla epsteins filer på honom ?
Sen är det bara lägga benen på ryggen som aldrig någon gjort så bra innan ;-)
Så han kommer fira nästa semester i Ryssland ihop med prutten ;-)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Kommer Putte att hjälpa Iran på nåt sätt? Intelligence av nåt slag?

Själv förväntar jag mig en drönarattack mot Mar-a-Lago. Då kan det ta hus i helvete på Truth Asocial. Även en ny Lego-video från Iran ligger i korten.

Ryssland har redan hjälpt Iran med attacker på amerikanska militärbaser, troligen inklusive den attack som krävde sex amerikanska liv.

När Trump konfronterades om detta så valde han föga förvånande att försvara Ryssland. Allt är som vanligt alltså...
Citera
2026-04-07, 19:54
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
I den här videon går Micheal Clark (sky news) igenom vad Usa/Israel kan tänkas bomba : https://www.youtube.com/watch?v=SYYmTBCvmYk

Israel har ju bla sagt att "håll er bort ifrån att åka med tåg". Såå..baserat på det misstänker jag att man kommer att slå till mot bla järnvägslinjen mellan Sirjan-Bandar Abbas. Bandar Abbas ligger då i närheten av Hormuz.

Här en karta över Irans järnvägar : https://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_Republic_of_Iran_Railways#/media/File:Map_Iran_railways_en.svg

Trump har ju också pratat om broar. Terrängen närmare kusten är väldigt kuperad, det lär finnas många broar där..och då med samma sträckning som jag tänker på med Sirjan-Bandar Abbas.

Tippar tanken kommer att bli att försvåra logistik, förstärkningar och helt enkelt lite "svälta ut" trupper vid kusten, speciellt närmare Hormuz. Man håller även dessa fastlåsta.

Försvåra logistiken, är detta bara början? Man har ju luften?
Citera
2026-04-07, 19:54
Medlem
Citat:
Men de iranska oljekällorna är utspridda på ett stort område längs kusten, och sen pumpas oljan ut till hamnen på Kharg-ön.
Planerna jag sett hittills handlar om att hindra iransk export från ön genom USA ockupation, men fantasifulle Trump kanske även inbillat sig att Iran skulle fortsätta pumpa ut olja till ön som han kan tjäna pengar på?
Citera
2026-04-07, 19:56
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det enda sättet ur den nya latringrop Trump har grävt år sig själv och hoppat ner i är att i efterhand kunna påstå att han ljög av en orsak.

Om han backar ur och inte genomför sina hotelser är han fucked.
Om han genomför dem är USA fucked, och då är han också fucked.

Alltså behövs ett trejde alternativ, som han i efterhand kan påstå att han var delaktig i, eller t.o.m. att det var "hans plan hela tiden". Det finns säkert ett flertal sådana optioner (med tanke på att Trump säger vad som helst och ljuger om vad som helst), men den mest logiska skulle förstås vara en landstigning av amerikanska trupper "on the ground".

På Kharg eller vid Hormuz-sundet om jänkarna är beredda på riktiga strider och förluster, på nån lagom liten obebodd/obefäst ö om man vill undvika strider och förluster.

Sker en sådan i natt så kan Trump hävda att all idioti han spytt ur sig den senaste veckan bara var hans "normala geniala taktiska/strategiska drag": dvs. han "lurade" mullorna att de skulle bli bombade så att de gick och gömde sig, vilket gjorde att amerikanerna kunde landstiga enklare.

Vad som händer sedan? Trump kan knappt tänka så här långt och hålla ihop det, så vad som händer sedan, well, det händer "sedan"...

Tar han kharg och soldater dör som flugor då de blir easy targets för drönattacker från fastlandet (fpv-drönare kan rentav nå ön) så kommer det bli lika stor katastrof för hans del.
Citera
2026-04-07, 19:56
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Försvåra logistiken, är detta bara början? Man har ju luften?

Tja nå, den iranska armen skall ha mat och annat också. Ta bort maten...

Tippar också att att kraftverket vid just Bandar-Abbas kommer att bli släckt.

Ovanstående (som mitt förra inlägg) är ju enbart baserat på mina amatörmässiga tankar..
Citera
2026-04-07, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Precis, man kommer kanske att bomba så att man isolerar kusten och sen ev kan kontrollera den. Problemet med att öppna sundet är att det duger för Trump men inte Israel som har mer långtgående mål, i olika varianter från rimligt till sinnessjukt.
Citera
2026-04-07, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
På vilket sätt kommer de att misslyckas med detta?
Vill USA ta Kharg, så gör de det. Vill de ta en del av fastlandet, då går det med. Eller hur tänker du?

Jag antar att han menade att de skulle misslyckas med att öppna sundet. För det krävs en långt mycket mer omfattande operation än man har folk till i området, och även då finns inga garantier. Det går ju faktiskt utmärkt att anfalla sjöfart till och med under amerikansk ockupation, eller från längre in i landet.
Citera
2026-04-07, 19:59
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
... Mullorna är vidriga as men det berättigar inte massbombningar av civila.
Det kommer inte att bli massbombningar av civila. Inga kärnvapen heller, som andra pratat om.
Bombningarna kommer att ske mot broar i första hand, det var så Trump sa, och sedan energiinfrastruktur och annan infrastruktur.
En del här säger att det är lika med folkmord. Men det behöver det inte vara. Det går att parera med nödhjälp och annat. Det är ju inte folket som är fienden här, utan bara grottskäggen, terrorregimen.

Två saker slog mig när jag såg inslaget med en bit av Trumps tal på svt nyss.

Vad är det som de menade ska hända kl. 02.00 natt? Han sa "Twelve ó clock tomorrow night". Det blir ju kl. 06 i Sverige, de första rapporterna kommer lagom till morgonkaffet. I Iran är klockan då 8:30.

Det är nu Artesh ska kliva in. Förmodligen är det vad Trump hoppas på. Åtminstone fick jag det intrycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in