2026-04-07, 19:06
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Har på googleflöde på telefonen. Såg en artikel som fick mig nyfiken. Det var "Isabelle höll upp en banderoll – nu riskerar hon fängelse"

Problemet var att hela artikeln var fel i grundpremissen enligt mig, vilket skadar förtroendet för ETC, och personen i reportaget.

Problemet verkar inte vara att Isabelle höll upp en banderoll, utan att hon höll upp den efter att ha brutit sig in på en flygplats, i samband med en klimmatdemonstration.

Nu är jag inte sugen att betala för att läsa mera, efter att ha blivit lurad, utan utgår från att ETC är en klickbait-tidning nu mera, med dålig journalism, och att Isabelle inte förstår att olagliga handlingar kan leda till provlem med lagen.

Jag vet att ETC är en tidning med slagsida vänster, men detta verkar ju mer se och hör i kvalitet än hederlig arbetarklass. Vad har hänt?

https://www.etc.se/klimat-miljo/obs-boer-publiceras-tis-morgon
Citera
2026-04-07, 19:19
Medlem
Tidningar gör så hela tiden, antyder orsakssamband när de egentligen uttrycker tidsföljd. Jag vet faktiskt inte om det beror på språklig tankeinkompetens eller om det är tendentiöst. Kanske både och.
Citera
2026-04-07, 19:55
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umarell
Tidningar gör så hela tiden, antyder orsakssamband när de egentligen uttrycker tidsföljd. Jag vet faktiskt inte om det beror på språklig tankeinkompetens eller om det är tendentiöst. Kanske både och.

Jo men detta är liksom ganska extremt. Annars kan man ju skriva lite vad som. "Gick till Willys, fick livstid" om någon som börjat skjuta ner andra kunder?
Citera
2026-04-07, 20:00
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2

Jag vet att ETC är en tidning med slagsida vänster, men detta verkar ju mer se och hör i kvalitet än hederlig arbetarklass. Vad har hänt?

Inget har ’hänt’.
Etc har alltid varit så här. Vänstermedia har alltid varit så här. Vietnambulletinen var så här.
Kampen rättfärdigar allt.
Citera
2026-04-07, 20:09
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Inget har ’hänt’.
Etc har alltid varit så här. Vänstermedia har alltid varit så här. Vietnambulletinen var så här.
Kampen rättfärdigar allt.

Att de har haft artiklar där narrativet är vänsterintiktat är ju känt, men detta är ju bara fel, inte vänster?
Citera
2026-04-07, 20:40
Medlem
Citat:
Jo men detta är liksom ganska extremt. Annars kan man ju skriva lite vad som. "Gick till Willys, fick livstid" om någon som börjat skjuta ner andra kunder?
Ja, visst är det tokigt.
Citera
2026-04-07, 20:43
Avslutad
Citat:

ETC kör med lite småljugig clickbait emellanåt, de är helt enkelt inte mer disciplinerade än att de faller för den frestelsen.

"2023 deltog klimatförsvararen och forskaren ”Clara” i en fredlig aktion mot superrikas privatjetresor – något som har lett till att hon nekats medborgarskap."

Då kanske man tror att hon är klimatforskare? Men nä, hon är universitetslektor vid avdelningen för förskollärarutbildning och förskoleforskning på Stockholms Universitet.

Sen förstår jag inte högervänsternarrativets relevans här, SD-kanalen Riks kör med clickbait hela tiden, t.ex.
Senast redigerad av Kaliumdikromat 2026-04-07 kl. 20:57.
Citera
2026-04-07, 20:46
Medlem
Citat:
Att de har haft artiklar där narrativet är vänsterintiktat är ju känt, men detta är ju bara fel, inte vänster?
Det är många som inte kan kliva av sina käpphästar i detta forum och diskutera sakligt. ETC och många tidningar gör så här, och jag tror inte det nödvändigtvis har med politik att göra. Det kan lika gärna handla om klickfrekvens. Rubriken är av typen post hoc ergo propter hoc-felet (av detta följer alltså detta).
Citera
2026-04-07, 21:02
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Har på googleflöde på telefonen. Såg en artikel som fick mig nyfiken. Det var "Isabelle höll upp en banderoll – nu riskerar hon fängelse"

Problemet var att hela artikeln var fel i grundpremissen enligt mig, vilket skadar förtroendet för ETC, och personen i reportaget.

Problemet verkar inte vara att Isabelle höll upp en banderoll, utan att hon höll upp den efter att ha brutit sig in på en flygplats, i samband med en klimmatdemonstration.

Nu är jag inte sugen att betala för att läsa mera, efter att ha blivit lurad, utan utgår från att ETC är en klickbait-tidning nu mera, med dålig journalism, och att Isabelle inte förstår att olagliga handlingar kan leda till provlem med lagen.

ETC är en tidning av och för klappmongon på Samhall. Även med vänstermått mätt står den ut som osedvanligt låg kvalitet, närmast fanzinenivå.

De har några edge lords som är roliga på twitter som ska skriva "seriös journalistik". Det hör du ju själv att det är orimligt, för att använda en av klapptränas favoritord.
Citera
2026-04-07, 21:25
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:

Det är en kommunistblaska precis som Proletären!
Citera
2026-04-07, 22:31
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Vad är skillnaden?
Citera
Motvillig1.2s avatar

Moderatormeddelande

Postat av Motvillig1.2 2026-04-08, 02:20
Moderator
Rubrik ändrad från: "ETC har missvisande rubrik, för vem då?"
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto