2026-04-07, 09:37
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Den 8e får vi som är ägare i mongoliska 🇫🇮 banken Nordea, det fina folket, utdelning som heter duga.

Jag har börjat se ett mönster i min portfölj där företag delar ut pengar i serie med varandra.

Först Nordea. Sedan Volvo. Sedan Investor osv. Väldigt tätt intill på varandra.

Om jag t.ex körde bara med utdelningar i fokus t.ex att jag tar utdelning för utdelning efter utdelning och köper aktier efter aktier. Hur effektiv är denna strategi?

Från Nordea ska jag få 21k. Köper jag Volvo med dessa pengar så får jag 9.5k istället för 8.5k av Volvo. Köper jag Corem så får jag t.ex ännu mera. Det blir som en snöbollseffekt.

Någon som kör denna strategi?

Kolla utvecklingen av Avanza Zero jämfört med OMXS30 indexet så ser du ganska tydligt svaret på din fråga. Avanza Zero är ju en OMXS30-indexfond som återinvesterar utdelningarna.
Citera
2026-04-07, 09:39
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
Det är väldigt bra såklart.. men önskar svensken/NPC funderade mer på snöbollseffekten/ ränta på ränta de kunde haft på cashen som försvinner i skatt (ca 70% av allt intjänat kapital) i ändlösa menlösa efterblivna projekt och satsningar skatteslaven ej gagnas av.

Istället lägger svensken all kraft på att minimera fondavgifterna från 1.2% till 1%, för "de blir mycke pengar de!"

Och så handlar kacklet i hönsgården ibland om hur dyrt kaffet blivit. Spelar det någon roll om en kopp kaffe kostar 2kr 3kr eller 4kr att brygga hemma? Tycker men det är något att kackla över så har man inget liv.
Citera
2026-04-07, 09:42
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Det finns företag som är skuldsatta men delar ändå ut pengar. T.ex Corem.

En majoritet av alla börsbolag som ger utdelning har lån/skulder, inget konstigt med det. Inte konstigare än att Marc Zuckerberg och Warren Buffet har bolån trots att de har råd att inte ha det.
Citera
2026-04-07, 11:10
Medlem
Det där är en klassisk tankevurpa som många går i under utdelningssäsongen. Problemet är bara att marknaden inte bjuder på gratis lunch. När Nordea delar ut sina spänn så backar ju aktiekursen lika mycket direkt på morgonen – du flyttar alltså bara pengar från ditt aktievärde till ditt saldo.
Att sen sälja av och jaga vidare till Volvo eller Corem blir mest ett dyrt ekorrhjul. Du riskerar att köpa in dig när de står som högst inför sin utdelning, bara för att se kursen dyka där med, samtidigt som courtaget äter upp din tänkta vinst. Den riktiga snöbollseffekten får du genom att sitta still i båten och återinvestera långsiktigt istället för att försöka tajma datum som alla algoritmer redan har stenkoll på. Men grattis till 21 lax i alla fall, alltid något!
Citera
2026-04-07, 11:35
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Att du tänker så betyder inte att det blir så.

Utdelningar är samma sak som att du flyttar dina egna pengar från ett konto till ett annat konto. Inga värden skapas av det.

Det är helt sant, skillnade uppstår när han återinvesterar utdelningarna istället för att sätta sprätt på dem.

Vill han veta hur stor ränta på ränta effekten är så behöver han bara skriva 100 i miniräknaren och sedam multiplicera med 1,035 och trycka på = och varje gång han trycker på = så har det teoretiskt gått ett år. En ungefärlig men pedagogisk metod.
Citera
2026-04-07, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warmcottonpie
Det där är en klassisk tankevurpa som många går i under utdelningssäsongen. Problemet är bara att marknaden inte bjuder på gratis lunch. När Nordea delar ut sina spänn så backar ju aktiekursen lika mycket direkt på morgonen – du flyttar alltså bara pengar från ditt aktievärde till ditt saldo.
Att sen sälja av och jaga vidare till Volvo eller Corem blir mest ett dyrt ekorrhjul. Du riskerar att köpa in dig när de står som högst inför sin utdelning, bara för att se kursen dyka där med, samtidigt som courtaget äter upp din tänkta vinst. Den riktiga snöbollseffekten får du genom att sitta still i båten och återinvestera långsiktigt istället för att försöka tajma datum som alla algoritmer redan har stenkoll på. Men grattis till 21 lax i alla fall, alltid något!

Kollar man Nordeas kurs så dippade den ju kraftigt precis vid årsstämman.

https://www.google.com/finance/quote/NDA-SE:STO?sa=X&ved=2ahUKEwib0fLFxtuTAxULOBAIHUHdCrIQ3 ecFKAR6BAg8EAU&window=1M

Från 167 kr den 23:e Mars till 155 kr den 26:e Mars.

Någon chans att återinvestera finns ju inte heller då kursen redan gått upp till 166 kr nu igen och enligt TS så kommer inte pengarna förens imorgon.

Tror man på företaget (och det måste man ju göra om man äger aktier i företaget) så ska man alltså ta likvider och investera lika mycket som utdelningen var på dagen efter stämman och köpa fler aktier - innan det hinner gå upp.
Citera
2026-04-07, 18:10
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
En majoritet av alla börsbolag som ger utdelning har lån/skulder, inget konstigt med det. Inte konstigare än att Marc Zuckerberg och Warren Buffet har bolån trots att de har råd att inte ha det.

Konstigt.
Citera
2026-04-07, 18:12
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Kolla utvecklingen av Avanza Zero jämfört med OMXS30 indexet så ser du ganska tydligt svaret på din fråga. Avanza Zero är ju en OMXS30-indexfond som återinvesterar utdelningarna.

Jo. Men roligare att styra detta själv. Sedan går väll mycket till massa andra svarta hål.

Själv har man Länsförsäkringar USA index.
Citera
2026-04-07, 18:13
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Kollar man Nordeas kurs så dippade den ju kraftigt precis vid årsstämman.

https://www.google.com/finance/quote/NDA-SE:STO?sa=X&ved=2ahUKEwib0fLFxtuTAxULOBAIHUHdCrIQ3 ecFKAR6BAg8EAU&window=1M

Från 167 kr den 23:e Mars till 155 kr den 26:e Mars.

Någon chans att återinvestera finns ju inte heller då kursen redan gått upp till 166 kr nu igen och enligt TS så kommer inte pengarna förens imorgon.

Tror man på företaget (och det måste man ju göra om man äger aktier i företaget) så ska man alltså ta likvider och investera lika mycket som utdelningen var på dagen efter stämman och köpa fler aktier - innan det hinner gå upp.

Jag köpte vid dippen.
Pengarna som jag får imorgon åker in till Volvo. Vad jag gör man pengarna från Volvo är lite oklart. Men det lutar mot 9.5k till BHG.
Citera
2026-04-07, 20:02
Avstängd
Citat:
Jag kan tillägga att det är just stora bolag som jag får utdelning från t.ex Volvo, Handelsbanken och Nordea, ABB osv.

Jag bryr mig inte om de dippar vid X-dagen.
Det är ju den kursförlusten, extracourtagen och tidigareläggningen av eventuella reavinster, som du behöver ta med i beräkningen för att kunna bedöma om din ide är bra eller dålig
Citera
2026-04-07, 21:21
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Jo. Men roligare att styra detta själv. Sedan går väll mycket till massa andra svarta hål.

Själv har man Länsförsäkringar USA index.

Avanza Zero är courtagefri och har 0% förvaltningskostnad, det var därför jag valde det exemplet. Och att det är en indexfond gör dessitom att man får ett index att jämföra utfallet mot.
Citera
2026-04-07, 21:44
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Avanza Zero är courtagefri och har 0% förvaltningskostnad, det var därför jag valde det exemplet. Och att det är en indexfond gör dessitom att man får ett index att jämföra utfallet mot.

Jo. Men Länsförsäkringar USA index baseras på USA börsen istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in