2026-04-07, 11:31
Medlem
Gipsvaggans avatar
Verkar inte gå så bra för SSAB just nu.

Skärmdumpar

Det gäller anläggningen i Luleå där folk har blivit sjuka i omgångar. Som jag förstår det så blev en omgång människor sjuka och arbetet avbröts för en vecka sen. Man testade men hittade inget. Arbetet återupptogs, och nu har folk börjat insjukna igen på ett nytt ställe några kilometer därifrån.

https://arbetet.se/2026/04/02/blev-mystiskt-sjuka-pa-ssab-bygget-facket-fick-inget-veta-pa-veckor/

De skriver
Citat:
Efter att flera arbetare på SSAB-bygget i Luleå rapporterat symtom som illamående, näsblod och huvudvärk, stoppades arbetet på platsen för att undersöka orsakerna bakom.

Fackförbunden informerades inte om sjukdomsfallen och att arbete stoppats förrän flera veckor efter de första insjuknandena, vilket har lett till kritik mot företagen för bristande kommunikation.

Minst tio arbetare har hittills sökt vård för sjukdomssymtom. En arbetare har drabbats allvarligt med kemisk lunginflammation och hjärtproblem.

Låter ju inte jättebra direkt. Vad kan det handla om?

Känns som det har varit rätt tyst i media om detta. Jag fick informationen via avanza för nån vecka sen. Men så stabiliserades kursen och man fick känslan att problemet var löst. Men idag kommer mer oroande information att ett nytt arbetslag har insjuknat.

Kan bli köpläge på börsen idag och imorrn.
Citera
2026-04-07, 11:42
Medlem
Stålindustrin och det står att en haft höga halter av kolmonoxi och svaveldioxid förutom tv åakutfall som vårdas. Det är ju onekligen något som läcker någonstans för det rör sig om stora områden (det tidigare området var 500m ifrån enligt det du länkade).

Förhoppningsvis försöker de inte bara trycka igenom och anställa fler utan tar reda på varifrån detta kommer så de kan åtgärda det. Visst behövs industrin men vafan det ska ju vara säkert att arbeta på området.
Citera
2026-04-07, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsvaggan
Verkar inte gå så bra för SSAB just nu.

Skärmdumpar

Det gäller anläggningen i Luleå där folk har blivit sjuka i omgångar. Som jag förstår det så blev en omgång människor sjuka och arbetet avbröts för en vecka sen. Man testade men hittade inget. Arbetet återupptogs, och nu har folk börjat insjukna igen på ett nytt ställe några kilometer därifrån.

https://arbetet.se/2026/04/02/blev-mystiskt-sjuka-pa-ssab-bygget-facket-fick-inget-veta-pa-veckor/

De skriver

Låter ju inte jättebra direkt. Vad kan det handla om?

Känns som det har varit rätt tyst i media om detta. Jag fick informationen via avanza för nån vecka sen. Men så stabiliserades kursen och man fick känslan att problemet var löst. Men idag kommer mer oroande information att ett nytt arbetslag har insjuknat.

Kan bli köpläge på börsen idag och imorrn.

Vilket skitsnack NOLL påverkan på kursen... Meddelande från Avanza... Hahaha!
Citera
2026-04-07, 17:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Stålindustrin och det står att en haft höga halter av kolmonoxi och svaveldioxid förutom tv åakutfall som vårdas. Det är ju onekligen något som läcker någonstans för det rör sig om stora områden (det tidigare området var 500m ifrån enligt det du länkade).

Förhoppningsvis försöker de inte bara trycka igenom och anställa fler utan tar reda på varifrån detta kommer så de kan åtgärda det. Visst behövs industrin men vafan det ska ju vara säkert att arbeta på området.

Marken är gammal slaggtipp, kanske några otrevligheter som anrikats där?
Citera
2026-04-07, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaliumdikromat
Marken är gammal slaggtipp, kanske några otrevligheter som anrikats där?

Ah, bra noterat. Jag är inte så kunnig i det kemiska vad gäller detta men oavsett vad måste arbetsmiljön kollas noga innan ngn återgår till arbete. Allt skit vi slänger och konsumerar kommer och biter oss i röven förr eller senare antar jag...
Citera
2026-04-07, 18:02
Medlem
Eftersom polisens tekniker är rädda, så är väl det enda rimliga att stänga ned hela SSAB och bara täcka över allt med lera.
Citera
2026-04-07, 18:25
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Datum tillagt till rubrik.

Mod.
Citera
2026-04-07, 18:37
Medlem
Gipsvaggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Eftersom polisens tekniker är rädda, så är väl det enda rimliga att stänga ned hela SSAB och bara täcka över allt med lera.
I mitt flöde påstår någon att det luktade mandel. I min värld betyder det cyanid.

Det bästa vore nog att helt stänga ned arbetsplatsen till det är klarlagt vadfan som finns där i marken där de är och gräver. Känns inte vidare stabilt när två arbetslag har blivit sjuka på kort tid, och arbetet fortfarande inte är skyddsstoppat. Det står att man fortsätter att arbeta med masker osv.

Stäng ned helt och låt arbetarna gå hemma med betalning till ledning har uträtt detta ordentligt! Så gör man ju i oxelösund under sommarstoppet var och vartannat år.

SSAB behöver verkligen inte mer negativ publicitet nu.
Citera
2026-04-07, 18:42
Medlem
flezks avatar
Cyanid är vad jag har hört. Kan tänka mig att det är mer än bara slagg begravet just där om man vet hur SSAB brukade arbeta förr i tiden. Kan tänka mig att en del aska/kalk från diverse rökfilter också ligger och gottar sig.
Citera
2026-04-07, 19:11
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Cyanidtunnor sa de på TV.
Citera
2026-04-07, 21:38
Medlem
Utifrån fynden som beskrivits i media från SSAB egna rapporter till Länstyrelsen rör det sig sannolikt om cyandid.

Nuvarande koksverk har legat på samma ställe sen början av 60-talet. Ända fram till slutet av 70-talet och eventuellt några år in på 80-talet renades koksgas med en "reningsmassa" för att binda upp cyanider ur gasen.

Dessa massor grävdes ofta ner som fyllnadsmaterial på industriområden, inget unikt för SSAB i Luleå.

När dessa nu grävs upp och kommer i kontakt med vatten frigörs vätecyanidgas.

Förjävligt att så pass många nu drabbats av detta.

Blir intressant att se hur saneringen kommer att påverka bygget. I sig inget unikt med liknande saneringar men tar mycket tid och pengar i anspråk.
Citera
2026-04-07, 22:15
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totalyawesome
Utifrån fynden som beskrivits i media från SSAB egna rapporter till Länstyrelsen rör det sig sannolikt om cyandid.

Nuvarande koksverk har legat på samma ställe sen början av 60-talet. Ända fram till slutet av 70-talet och eventuellt några år in på 80-talet renades koksgas med en "reningsmassa" för att binda upp cyanider ur gasen.

Dessa massor grävdes ofta ner som fyllnadsmaterial på industriområden, inget unikt för SSAB i Luleå.

När dessa nu grävs upp och kommer i kontakt med vatten frigörs vätecyanidgas.

Förjävligt att så pass många nu drabbats av detta.

Blir intressant att se hur saneringen kommer att påverka bygget. I sig inget unikt med liknande saneringar men tar mycket tid och pengar i anspråk.

Koksverket startade 1975 (Koksverk-75).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in