2026-04-07, 17:07
Medlem
Idag på morgonpromenaden med vår minitax Gertrude hade vi det stora nöjet att få träffa en Cane Corso vid namn “Biffo”, en mycket lugn jättehund som snällt lät Gertrud hälsa hoppa leka med honom.

Det unga ägarparet berättade att Biffo var sjuk i Artros, oj så tråkigt tyckte jag men det kan bli hos gamla djur, varpå svar att Biffo bara var tre år gammal. Va, nähä alltså han är alldeles för ung för det sa jag men dom höll fast, han hade fått diagnosen ett halvår sedan, en förmögenhet i veterinärkostnader. Ja jo, DET kan jag tro men absolut inte att en treåring lider av benskörhet, hur kan ni veta det säkert?

Jo det var “konstaterat”.

Men jag kan inte tro på detta. Kan ni?
Citera
2026-04-07, 17:14
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angorakanin
Idag på morgonpromenaden med vår minitax Gertrude hade vi det stora nöjet att få träffa en Cane Corso vid namn “Biffo”, en mycket lugn jättehund som snällt lät Gertrud hälsa hoppa leka med honom.

Det unga ägarparet berättade att Biffo var sjuk i Artros, oj så tråkigt tyckte jag men det kan bli hos gamla djur, varpå svar att Biffo bara var tre år gammal. Va, nähä alltså han är alldeles för ung för det sa jag men dom höll fast, han hade fått diagnosen ett halvår sedan, en förmögenhet i veterinärkostnader. Ja jo, DET kan jag tro men absolut inte att en treåring lider av benskörhet, hur kan ni veta det säkert?

Det är en stor hundras vilket medför mycket belastning på leder - så jo det är nog inte orimligt att hunden har haft problem.
Citera
2026-04-07, 17:19
Medlem
One2Manys avatar
Artros är inte "benskörhet" ditt obildade pundhuvud
Citera
2026-04-07, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det är en stor hundras vilket medför mycket belastning på leder - så jo det är nog inte orimligt att hunden har haft problem.

Hur ställer man diagnos på artrit hos hundar?

Biffo trippade fram på gatan och såg inte ett dugg lidande ut, inte ägarparet heller för den delen. Absolut inte överviktig, men som du nämnde, ägaren försvarade diagnosen med stor vikt av djuret.

Biffos benstomme lär klara vikten i många år till om han inte är vegetarian.

Jag blev faktiskt lite sur över det här.
Citera
2026-04-07, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Artros är inte "benskörhet" ditt obildade pundhuvud

Tack.
Citera
2026-04-07, 17:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel

Cane Corso specifikt verkar ha problem med artros också, så det finns nog en ärftlighetsfaktor i det utöver belastning pga storlek.
Citera
2026-04-07, 17:35
Medlem
Diagnosen ställs med röntgen. Varför blev du sur? Därför att du anser att ägarna hade fel?
Senast redigerad av Newton555 2026-04-07 kl. 17:40.
Citera
2026-04-07, 17:37
Avslutad
Citat:
Hur ställer man diagnos på artrit hos hundar?

Biffo trippade fram på gatan och såg inte ett dugg lidande ut, inte ägarparet heller för den delen. Absolut inte överviktig, men som du nämnde, ägaren försvarade diagnosen med stor vikt av djuret.

Biffos benstomme lär klara vikten i många år till om han inte är vegetarian.

Jag blev faktiskt lite sur över det här.

Artrit är något annat än artros. Artros är när brosk i lederna bryts ner snabbare än det byggs upp
Citera
2026-04-07, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Artros är en inflammation i hundens leder som tyvärr drabbar stora hundar. Jag har haft två Golden Retriever, och båda hundarna fick denna diagnos när de röntgades vid ett års ålder.

Hur kunde du se inflammation på röntgenbilderna? Var det skillnad i färg på vissa partier?
Citera
2026-04-07, 17:40
Medlem
zombie-nations avatar
OK, nu har alltså hunden haft tre olika sjukdomar, eller vilken är det?

Hur ska man kunna svara på en sådan fråga om man inte ens vet vilken sjukdom det rör sig om?
Citera
2026-04-07, 17:44
Medlem
Citat:
Hur kunde du se inflammation på röntgenbilderna? Var det skillnad i färg på vissa partier?

"Veterinärer diagnostiserar artrit/artros med hjälp av fysiska undersökningar och bildtekniker. Röntgen och ultraljud avslöjar broskförtunning och inflammation. I mer komplexa fall kan datortomografi eller magnetresonanstomografi vara nödvändig. Artroskopi – en endoskopisk undersökning av leden – kan också ge en direkt bild av ledens inre struktur och skador".

https://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrLNucDJtVpbJEgDBI_Ogx.;_ylu=Y29sbwMEcG9zAzE EdnRpZAMEc2VjA3Ny/RV=2/RE=1775605380/RO=10/RU=https%3a%2f%2fwww.k9-doghealth.com%2fsv%2fhundsjukdomar%2fartrit-hos-hundar%2f/RK=2/RS=T_Ww6mJlGvzwFWs8Scv7E7NCVVg-
Senast redigerad av Newton555 2026-04-07 kl. 17:49.
Citera
2026-04-07, 17:49
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:

Självklart har veterinären rätt och du har fel!! Varför tror du ens nåt annat?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in