2026-04-07, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Var det människor med? Hur gör man för att de inte ska grillas som korvar när de kommer utanför jordens skydd mot rymdstrålningen?

Man gör på samma sätt som alla andra gånger man skickat människor utanför ”jordens skydd” eller till omloppsbana runt månen. Man ser till att den utrustning som används ger tillräckligt skydd för de faror som finns i den bana och för den tidpunkt man valt.
Citera
2026-04-07, 09:21
Medlem
Citat:
Varför påstår flera nyhetskanaler att det här är de första människorna som ser månens baksida med sina ögon? Det innebär ju att apolloprogrammet officiellt har konstaterats vara en bluff.

Och de sa inte ”på 50 år”…..?

Om sen någon råkat säga fel nån gång i nån nyhetskanal bevisar inget annat än att de råkade säga fel….
Citera
2026-04-07, 09:24
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Chansen?

Risk då. Inget svar på mina frågor?
Citera
2026-04-07, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Tror de på farkosten är ganska skapligt testade för de påfrestningar som förekommer. Själv hade jag behövt ett par burkar lugnande, och några flaskor vodka.
Citera
2026-04-07, 09:27
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Den risken är nog rätt låg. Det är psykiskt väldigt stabila personer som väljs ut. Dessutom har dom tränat ihop under många år.
Citera
2026-04-07, 14:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ser riktigt jävla hemskt ut och vara inne i det där trånga utrymmet och veta att precis utanför väntar döden.

Hur länge blir de borta? Vad är chansen att de blir helt jävla tokiga och börjar döda varandra?

De har ju inte rekryterat folk med psykiska sjukdomar utan detta är personer som hjort många tester och utbildningar. Alla utom 1 har varit i rymden tidigare. "Piloten" har ju flugit en massa stridsflygplan som testpilot och så vidare. Så risken för något skräckfilms-scenario är liten.
Citera
2026-04-07, 17:13
Medlem
Då är man på väg tillbaka mot Jorden. Vi har haft utmärkta möjligheter att följa hela spektaklet, vilket naturligtvis är bra.

Jag måste säga att det såg ganska stökigt ut där astronauterna jobbade. Orion fungerar nog bra men skulle man försöka sig på en längre resa "Beyond" skulle man enligt min mening behöva koppla till en form av Habitation Module....

Framtiden är oviss. Blue Origin planerar en uppsändning med New Glenn den 14 april då något som kallas "Blue Bird Block 2 FM2" skall sändas upp enligt sajten "Rocket Launch Live, Launch Schedule".

Beträffande SpaceX ser det inte helt bra ut. Starship flight 12 med version 3 är nu senarelagd till någon gång i maj, tyvärr. Utvecklingsarbetet har saktats ned?

xxxx) "Orion fungerar men vem kan vara NÖJD?-----rymdresor med Starship kommer bli en verklig FRÖJD"...... .....
Citera
2026-04-07, 17:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Då är man på väg tillbaka mot Jorden. Vi har haft utmärkta möjligheter att följa hela spektaklet, vilket naturligtvis är bra.

Jag måste säga att det såg ganska stökigt ut där astronauterna jobbade. Orion fungerar nog bra men skulle man försöka sig på en längre resa "Beyond" skulle man enligt min mening behöva koppla till en form av Habitation Module....

Framtiden är oviss. Blue Origin planerar en uppsändning med New Glenn den 14 april då något som kallas "Blue Bird Block 2 FM2" skall sändas upp enligt sajten "Rocket Launch Live, Launch Schedule".

Beträffande SpaceX ser det inte helt bra ut. Starship flight 12 med version 3 är nu senarelagd till någon gång i maj, tyvärr. Utvecklingsarbetet har saktats ned?

xxxx) "Orion fungerar men vem kan vara NÖJD?-----rymdresor med Starship kommer bli en verklig FRÖJD"...... .....

Starship i nuvarande form dröjer nog, de kommer nog få göra den kortare och lättare.
Citera
2026-04-07, 18:22
Medlem
Citat:
Varför påstår flera nyhetskanaler att det här är de första människorna som ser månens baksida med sina ögon? Det innebär ju att apolloprogrammet officiellt har konstaterats vara en bluff.
Vilka kanaler då? Sen får du fråga dom och inte oss…
Citera
2026-04-07, 19:16
Medlem
nya bilder från lunar flyby

https://www.nasa.gov/artemis-ii-multimedia/
Citera
2026-04-07, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Starship i nuvarande form dröjer nog, de kommer nog få göra den kortare och lättare.

Ja det verkar som om man arbetar med en lättare version just för att kunna deltaga i Artimes 3---5, men det kan bli ett dyrbart dubbelarbete.
Citera
2026-04-07, 23:22
Medlem
Dalulvens avatar
En färsk sammanfattning här, även om ljudet inte är synkat med det man ser alltid.

"Nu kan vi börja känna ett smärre HOPP, att rymdprogrammet inte skall ta STOPP."

Ursäkta om de redan har länkats, men helt OTROLIGA bilder!

Den där AI:n som vissa yrar om ligger bakom alltihop har onekligen levlat upp.

Pluto Flyby var cool men ... Har aldrig sett något liknande:

https://www.youtube.com/watch?v=D4eSwaWn_TE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in