2026-04-07, 12:54
Medlem
Varmlandskorvens avatar
DEBATT. Sverige och Europa befinner sig i ett säkerhetspolitiskt skymningsläge. Hoten mot vår demokrati och våra västerländska värderingar är inte längre teoretiska; de är högst påtagliga och rör sig fritt i våra offentliga rum. Mitt i detta kaos finner vi en person som under decennier har åtnjutit det högsta förtroende staten kan ge, men som nu systematiskt väljer att agera nyttig idiot åt krafter som vill se vårt samhälle rämna. Det handlar om Anne Ramberg, och det är hög tid att regeringen drar i nödbromsen

Lite citat:

Citat:
Ramberg, tidigare generalsekreterare för Advokatsamfundet, har förvandlat sin offentliga plattform till en megafon för radikala åsikter som undergräver rättsstaten och polismyndighetens arbete. När en person i hennes ställning väljer att misstänkliggöra svenska myndigheter samtidigt som hon stryker extremistiska grupper medhårs, upphör hon att vara en objektiv juridisk röst. Hon blir istället en säkerhetsrisk.

Anne Ramberg företräder en form av elitistisk extremism som är djupt skadlig. Under täckmanteln av ”mänskliga rättigheter” och ”humanism” har hon konsekvent försvarat personer och ideologier som i själva verket föraktar de rättigheter hon påstår sig värna.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/xrrLkG/en-elitistisk-extremism-som-ar-djupt-skadlig

Har Jimmie och hans gäng rätt ? Borde Anne Ramberg få sparken? Diskutera

/ mod
Senast redigerad av Diagoras 2026-04-07 kl. 17:32. Anledning: infogat citat samt rättstavning
Citera
2026-04-07, 12:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
DEBATT. Sverige och Europa befinner sig i ett säkerhetspolitiskt skymningsläge. Hoten mot vår demokrati och våra västerländska värderingar är inte längre teoretiska; de är högst påtagliga och rör sig fritt i våra offentliga rum. Mitt i detta kaos finner vi en person som under decennier har åtnjutit det högsta förtroende staten kan ge, men som nu systematiskt väljer att agera nyttig idiot åt krafter som vill se vårt samhälle rämna. Det handlar om Anne Ramberg, och det är hög tid att regeringen drar i nödbromsen

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/xrrLkG/en-elitistisk-extremism-som-ar-djupt-skadlig

Har Jimme och hans gäng rätt ? Borde Anne Ramberg få sparken? Diskutera
Anne Ramberg borde inte få jobba någonstans. Det är en fruktansvärt dum människa.
Citera
2026-04-07, 13:26
Medlem
triptykens avatar
Det ska väl dom skita i?

Politiker i riksdagen ska inte glida runt och avkräva folk på måfå att hålla käften för att dom känner sig litet kränkta.

Varför har SD så tunn hud när alla andra från höger och vänster inser att hon som expert i en samling frågor inte kan beläggas med munkavle för att hon bland annat snackar skit om V, S eller M's politiska uttalanden.

Lågvattenmärke av SD
Citera
2026-04-07, 13:37
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Det ska väl dom skita i?

Politiker i riksdagen ska inte glida runt och avkräva folk på måfå att hålla käften för att dom känner sig litet kränkta.

Varför har SD så tunn hud när alla andra från höger och vänster inser att hon som expert i en samling frågor inte kan beläggas med munkavle för att hon bland annat snackar skit om V, S eller M's politiska uttalanden.

Lågvattenmärke av SD

Hon saknar värdegrund och insikt därmed bör hon inte få inneha några offentliga uppdrag eller
poster. Hon får helt enkelt påbörja en politisk karriär om hon vill driva sitt narrativ.
Citera
2026-04-07, 13:37
Medlem
Låter som en smutskastningskampanj, min bild av henne är att hon varit öppen med att man ska vara sakligt ifrågasättande, men å ena sidan känner jag henne inte personligen och följer henne inte på någon plattform eller vad hon sysslar med idag, å andra sidan grundar jag detta på någon enstaka gästande föreläsning på universitetet.
Senast redigerad av skatterattsjurist 2026-04-07 kl. 13:43.
Citera
2026-04-07, 13:40
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Det ska väl dom skita i?

Lågvattenmärke av SD
SD har tunnast hud av alla och kräver mer av andra än av sig själva, men det är välkänt.
Citera
2026-04-07, 13:50
Medlem
Julskinkatos avatar
Hon är ju en riktig hagga på många sätt men just sånt här är inte politikers roll att diskutera.
Citera
2026-04-07, 13:54
Medlem
Glostrups avatar
Avdelningen ”det är ok när vi åsiktsförföljer”…

Anne Ramberg är en människa som jag sällan tänker på, men när jag gör det så ser jag henne som en av samhällets mest världsfrånvända, naiva och genomgående korkade människor - samma andas barn som Anders Lindberg, Kerstin Bergeå och Gudrun Schyman; människor vars eget önsketänkande styr deras resonemang och politiska diskurs.

Men ett demokratiskt samhälle tolererar även de värsta byfånarna, både till höger och till vänster. Vi ska självklart inte tysta folk bara för att de är korkade och kommer med idiotiska förslag. Vi ska däremot se till att bemöta deras svammel, precis som många här på Flashback bemöter idiotier med sakliga argument.

Idioter behövs också i samhället, för diskussionens bredds skull. Det är bara folk som är rädda för att deras egna idéer ska möta motstånd som vill tysta sina meningsmotståndare. Upp till kamp mot tokskallarna istället, besvara deras ovett med vett. Låt folk själva se hur korkade samhällets Rambergare är; de som inte fattar detta är ju lika korkade själva och kan inte räddas med sakliga argument.

Om man vill tysta andra bör man inte själv åberopa yttrandefriheten.
Citera
2026-04-07, 14:16
Medlem
TheGretaResets avatar
Ja, kvinnor och Rahmberg skall tiga i församlingen.

Nu framstår detta dock som en del av SDs Israelkampanj.

Måste gratulera Israel dock. Ligga lågt tills partiet får inflytande i regeringen och sedan fullständigt byta skepnad.

Jag har sett folk skriva här innan att SD var judestyrt men ignorerat det som påhitt. Kan SD hålla ihop efter denna transformering?
Citera
2026-04-07, 14:21
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Hon saknar värdegrund och insikt därmed bör hon inte få inneha några offentliga uppdrag eller
poster. Hon får helt enkelt påbörja en politisk karriär om hon vill driva sitt narrativ.
Det är väl snarare så att SD anser att hon saknar deras värdegrund. Det är väl där skon klämmer? Det är inte länge sedan samma sak sas om SD. Har man glömt det?
Citera
2026-04-07, 14:29
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Har Jimme och hans gäng rätt ? Borde Anne Ramberg få sparken? Diskutera

Ja, hemmet nästa.
Anne Ramberg född den 26 augusti 1952 (73 år).
Citera
2026-04-07, 14:32
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Hon är ju en riktig hagga på många sätt men just sånt här är inte politikers roll att diskutera.

Vad är politikers roll annars menar du? Om jag tex tycker att människor utklädda till jultomtar på julafton borde förbjudas då får jag väl försöka bilda opinion för det politiskt eller hur ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in