Citat:
Jag tror att du kanske blandar ihop saker och ting nu. Är du säker på att du håller med om att Nieminen kom två minuter för sent för att möta GM?
Det polisens egna mätningar och utredningar visade var annars att Nieminen kom cirka 10-15 sekunder för sent. Vilket kanske skulle kunna överbryggas genom att gärningsmannen rörde sig långsammare än polisen uppskattade.
Om Nieminen kom två minuter för sent skulle det också innebära att Jeppsson stod som ett fån vid Luntmakargatan i två minuter efter att GM hade försvunnit över krönet. För att sedan plötsligt springa efter GM i hopp om att försöka se vart han tar vägen.
Låter det rimligt någonstans tycker du?
Från förhör med Jeppsson:
F: Jaha. Men sedan sprang du ändå efter.
J: Ja, när- när han började springa däruppe så bör-, över krönet där så började jag springa själv.
F: Jaha. Du tänkte att du skulle hålla honom under uppsikt kanske eller?
J: Jag tänkte göra ett försök i alla fall att på ett ungefär ta reda på vart han tar vägen då.
Verkar det rimligt att Jeppsson skulle kunna tro att han skulle kunna ”ta reda på vart han tar vägen” om han väntade i två minuter med att ens börja springa efter honom?
Ingenstans i Jeppssons förhör finns några belägg för en så lång väntetid.
Och enligt MOPspanaren (som själv har frågat honom om detta) uppger Jeppsson att han började springa mer eller mindre direkt efter att GM försvunnit över krönet. Troligen efter en snabb sista koll mot mordplatsen, som inte tog i närheten av två minuter.
Man lär sig något nytt varje dag.