2026-04-06, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag har gjort det. Det var tvärstopp.
Jag får inte läsa en mening. Så otroligt patetiskt.
Vi snackar om domar som är nästan 50 år gamla.
Och da Costa har varit död i 40 år.

Herregud.

Jag trodde det var offentliga handlingar?
Citera
2026-04-07, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avhandla
Jag trodde det var offentliga handlingar?

Välkommen till den byråkratiska verkligheten. Svenska myndigheter sekretessbelägger förundersökningar och domar efter eget huvud och agerar slumpmässigt. Det finns ingen logik alls. Danskarna gör likadant. Danmarks motsvarighet till Riksarkivet säger blankt nej. Jag får inte läsa en enda rad ur 50 år gamla domar.
Citera
2026-04-07, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Ja, oavsett om det användes en bil eller annat fordon, eller om dumparen gick till fots har jag svårt att se att man inte försökte dölja säckarna med ett ytterligare emballage. Att släpa med sig i viss mån trasiga säckar, som bör ha läckt, torde upplevas som ytterst stressande. En tunna skulle vara naturlig och smälta in i omgivningen på Eugeniavägen.

Ett annat alternativ är att tunnan var en del av en misslyckad plan. Ingen vet ju vad som har befunnit sig i tunnan och man skulle kunna tänka sig att gärningsmannen ville dölja kvarlevorna på ett mer effektivt sätt, kanske genom att sänka dem i vatten med hjälp av tunnan och någon form av tyngd eller genom att gräva ner dem. Av någon anledning kan han ha ångrat sig eller inte klarat av att utföra vad han föresatt sig.

Med tanke på den konstiga miljön och alla konstiga människor som rörde sig på Eugeniavägen och i närområdet (att Sigge Cedergren hade en klubb 500 m från Eugeniavägen är tex kul att veta) får man väl hålla alla teorier öppna. Men spontant tänker jag att tunnan är relevant för fallet vi diskuterar.
Citera
2026-04-07, 11:26
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Nu var inte frågan ställd till mig, men jag tänker såhär: Om någon forskare, polis eller journalist hade hittat den information som Eremona presenterat i tråden under de senaste 1,5 åren, hade den inte legat gömd som en bortglömd nyckel i en låst låda. Det hade sipprat ut och fått medial uppmärksamhet. Och hade uppgifterna funnits tillgängliga innan 2009, när skadeståndsmålet mot staten avgjordes, hade läkarna haft en ännu starkare grund för sitt krav på upprättelse och skadestånd. Dessutom hade polisen faktiskt haft en reell möjlighet att fortsätta utredningen och eventuellt identifiera den verklige gärningsmannen innan preskriptionstiden löpte ut.

Per Lindeberg gjorde en fantastisk insats för läkarnas sak, men hans arbete fokuserade främst på att granska och ifrågasätta den bristfälliga bevisningen i rättegångarna. Det är troligt att detta arbete tog all hans tid och energi, vilket kan förklara varför han inte tänkte på att utforska annat utanför det befintliga utredningsmaterialet. Likadant med Dan Josefsson briljanta dokumentärserie, som var inriktat på det befintliga materialet – inte på att leta efter nya spår.

Det är därför Eremonas arbete är så värdefullt – det kastar ljus på delar av fallet som tidigare legat helt i skugga. Det är djupt beklagligt att dessa uppgifter inte blev kända före 2009, för då hade vi inte suttit här idag och diskuterat ett olöst mord – då hade fallet kanske redan fått sin upplösning och läkarna fått sin upprättelse.
Jag instämmer naturligtvis i att Eremona har gjort ett enormt arbete, men vill också påpeka att dina förfrågningar har bidragit oerhört till förståelsen av fallet. Både telefonsamtalen med olika utredare och dokumenten som du har lagt upp är mycket belysande.

Informationen om exempelvis lastbilsägaren och Mattes observation av städpatrullen hade annars varit helt okänd, vilket är två av många omvälvande uppgifter. Beträffande den bristfälliga undersökningen av lastbilsägaren bekräftar det att utredarnas slarviga arbete med Vinof och Gonerka inte var en anomali.

Förhoppningsvis kan läkarna på något sätt dra nytta av alla dessa, rent förbluffande, uppgifter i försöken att få upprättelse.
Citera
2026-04-07, 11:33
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Med tanke på den konstiga miljön och alla konstiga människor som rörde sig på Eugeniavägen och i närområdet (att Sigge Cedergren hade en klubb 500 m från Eugeniavägen är tex kul att veta) får man väl hålla alla teorier öppna. Men spontant tänker jag att tunnan är relevant för fallet vi diskuterar.
Ja, med tanke på att det enda som är känt om tunnan är Åströms påstående (flera decennier senare) om att den inte var relevant, är jag inte beredd att avfärda den. Om det gjordes en teknisk undersökning av tunnan och de övriga föremålen borde den ha bevarats, men det tycks inte finnas någon sådan. Likaså är jag nyfiken på de sopsäckar som skulle ha hittats i närheten av FP1, vilka var knutna på ett liknande sätt. Var blev de av?

En spelklubb som Christer Pettersson dessutom övernattade i!
Citera
2026-04-07, 15:49
Medlem
SVT.se
Citat:
En uppföljande dokumentär Serien "Det svenska styckmordet” kastade nytt ljus över rättsprocessen efter mordet på Catrin da Costa. För första gången trädde "Allmänläkaren" och "Obducenten" fram. I detta uppföljande avsnitt möter vi dem igen för att se hur serien har påverkat deras liv - och vi följer deras kamp för upprättelse. Vi får också en fördjupad bild av den tidsanda som drev rättsprocessen framför sig och som ledde till de kanske hårdast kritiserade domarna i svenska rättshistoria. Del 5 av 5: Vad hände sen? Programmet sänds i HD och med 5.1-ljud.
Nytt avsnitt av dokument inifrån imorgon.
Citera
2026-04-07, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
SVT.se

Nytt avsnitt av dokument inifrån imorgon.
Undrar vad avsnittet kommer handla om. Har varit extremt tyst senaste året kring allt.
Citera
2026-04-07, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberfriend
Undrar vad avsnittet kommer handla om. Har varit extremt tyst senaste året kring allt.
Det står ju i avsnittets beskrivning jag klistrat in.
Citera
2026-04-07, 21:07
Medlem
Citat:
Välkommen till den byråkratiska verkligheten. Svenska myndigheter sekretessbelägger förundersökningar och domar efter eget huvud och agerar slumpmässigt. Det finns ingen logik alls. Danskarna gör likadant. Danmarks motsvarighet till Riksarkivet säger blankt nej. Jag får inte läsa en enda rad ur 50 år gamla domar.

Det jag undrar är varför skulle dessa vara sekretessbelagda för?
Citera
2026-04-07, 21:47
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Faktiskt, det tror inte jag inte så mycket på heller och tyvärr så sjunker antalet som känner till detta drastiskt och man tittar åt det yngre hållet av befolkningen. Det är i alla fall min känsla om jag gör mitt span i frågan som sådan. Det är klart att människor till en viss del känner till detta men det är sällan en självklarhet utan tvärtemot ganska långt ifrån en självklarhet. I åtanke också att jag arbetar med människor som ofta har minst en men många gånger flera akademiska titlar. Ja, kontextberoende om man är intresserad av juridik etc. men allmänt. Jag kanske har fel också faktiskt, det är dock den känslan jag får av detta i största allmänhet. så ja, det är godtyckligt.
Vad är det du menar att du inte tror på? Att alla som var äldre än ett barn på 80-talet känner till fallet? Med tanke på det massmediala trycket och den exempellösa uppmärksamheten, som beträffande kriminalfall förmodligen endast kan jämföras med Palmemordet, var det knappast möjligt att förbli ovetande om da Costa-fallet. Att gemene man sedan var (och är) okunnig om fallets detaljer och mest kom ihåg kvällstidningsrubriker om hjärnsamlande och styckmordsfoton är en annan sak, som förhoppningsvis är på väg att förändras.

Detta kan tyckas vara hårklyverier, men i och med att medierna inte enbart exploaterade fallet utan även agerade som en drivande part i att exempelvis skapa vittnesmål (som fotohandlarparet) är det väsentligt att förstå det oerhörda mediala genomslag som da Costa-fallet hade. Ifall inte medierna så okritiskt och oreflekterat fört vidare åklagarens och utredarnas uppfattning och i strid med all pressetik skapat bilden av monstret Obducenten hade förmodligen inte rättsövergreppet mot Härm och Allgén varit möjligt att genomföra. Per Lindeberg myntade ju begreppet mediemord, vilket är synnerligen passande.

Att yngre generationer är obekanta med fallet förvånar mig inte, men jag hoppas att de får en betydligt mer sanningsenlig bild av det nu när Dan Josefsson tycks fortsätta sin granskning.
Senast redigerad av costa-mop 2026-04-07 kl. 22:10.
Citera
2026-04-07, 21:53
Medlem
Citat:
Det jag undrar är varför skulle dessa vara sekretessbelagda för?

Jag vet inte. Personlig integritet bla bla?
Citera
2026-04-08, 00:54
Medlem
Citat:
Jag vet inte. Personlig integritet bla bla?

Men det är ju ingenting annat? Eller är det så? Om jag tänker att här på FB har det legat ute andra brott som varit väldigt detaljerade och som har varit totalt horribla. Tack för att du delar med dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in