Citat:
Ursprungligen postat av
avhandla
Faktiskt, det tror inte jag inte så mycket på heller och tyvärr så sjunker antalet som känner till detta drastiskt och man tittar åt det yngre hållet av befolkningen. Det är i alla fall min känsla om jag gör mitt span i frågan som sådan. Det är klart att människor till en viss del känner till detta men det är sällan en självklarhet utan tvärtemot ganska långt ifrån en självklarhet. I åtanke också att jag arbetar med människor som ofta har minst en men många gånger flera akademiska titlar. Ja, kontextberoende om man är intresserad av juridik etc. men allmänt. Jag kanske har fel också faktiskt, det är dock den känslan jag får av detta i största allmänhet. så ja, det är godtyckligt.
Vad är det du menar att du inte tror på? Att alla som var äldre än ett barn på 80-talet känner till fallet? Med tanke på det massmediala trycket och den exempellösa uppmärksamheten, som beträffande kriminalfall förmodligen endast kan jämföras med Palmemordet, var det knappast möjligt att förbli ovetande om da Costa-fallet. Att gemene man sedan var (och är) okunnig om fallets detaljer och mest kom ihåg kvällstidningsrubriker om hjärnsamlande och styckmordsfoton är en annan sak, som förhoppningsvis är på väg att förändras.
Detta kan tyckas vara hårklyverier, men i och med att medierna inte enbart exploaterade fallet utan även agerade som en drivande part i att exempelvis skapa vittnesmål (som fotohandlarparet) är det väsentligt att förstå det oerhörda mediala genomslag som da Costa-fallet hade. Ifall inte medierna så okritiskt och oreflekterat fört vidare åklagarens och utredarnas uppfattning och i strid med all pressetik skapat bilden av monstret Obducenten hade förmodligen inte rättsövergreppet mot Härm och Allgén varit möjligt att genomföra. Per Lindeberg myntade ju begreppet mediemord, vilket är synnerligen passande.
Att yngre generationer är obekanta med fallet förvånar mig inte, men jag hoppas att de får en betydligt mer sanningsenlig bild av det nu när Dan Josefsson tycks fortsätta sin granskning.