2026-04-06, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad är vitsen med att ersätta regimen om man inte har det iranska folket med sig?

Vad som krävs för att ersätta regimen är att få folket att vända sig mot styret, det kan vara möjligt utan markinvasion.

Bara 20% av iranierna stödjer regimen. Det finns däremot inget som tyder att man har några större chanser att iscensätta ett regimskifte utan en markinvasion. På marken har regimen fortfarande våldsmonopol.
Citera
2026-04-06, 19:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Bara 20% av iranierna stödjer regimen. Det finns däremot inget som tyder att man har några större chanser att iscensätta ett regimskifte utan en markinvasion. På marken har regimen fortfarande våldsmonopol.

Läs en gång till vad jag skrev.

Citat:
Vad som krävs för att ersätta regimen är att få folket att vända sig mot styret, det kan vara möjligt utan markinvasion.

De 20 procent du talar om behöver bli fler och att påverka opinion är en medveten del av moderrn krigföring.
Citera
2026-04-06, 19:50
Medlem
Vindpinads avatar
Citat:
Problemet är att även som "parkeringsplats" så kan Iran hålla världsekonomin som gisslan. Vad som krävs är en markinvasion så att regimen kan ersättas. Detta vågar inte Trump. Det är mer troligt att han viker ner sig innan april är över.

Regimen är redan bortbombad enligt Trump. För några dagar sedan sa han att han inte ens vet vem han ska förhandla med för alla är döda. Nu ska han dock bomba landet tillbaka till stenåldern om inte regimen (som redan är utplånad) inte gör som han säger.

Trump tycker synd om det iranska folket påstår han. Ja de kommer säkert trivas bra när landet är tillbaka på stenåldern.
Citera
2026-04-06, 19:53
Medlem
Vindpinads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteDuck
Han är ju ärlig om att det är en stöldturne och inte en fråga om frihet för Iran ..
Samma tema går igen ifråga om venezuela Grönland och Kanada
mannen är en psykopat och en tjuv

Ja. Han är iaf ärlig. Ingen kommer i framtiden kunna förneka vad kriget egentligen handlade om. Ingen.
Citera
2026-04-06, 19:54
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Death toll at 13 from B1 Bridge attack in Iran

Reports indicate that the US military may have carried out a “double tap” strike in Iran, meaning the same location was hit twice in succession.

According to accounts cited in media coverage, the second strike occurred roughly an hour after the first, at a time when emergency responders were already on the scene assisting the wounded, despite the personnel being considered protected civilians under international law.

Väldigt vidrigt gjort. Väntar in civila som utför räddningsaktioner och bombar dem med.

Jag undrar vart vi sett det någonstans tidigare...

Du bör inte ta vad den iranska nyhetsbyrån Fars säger, utan en nypa salt. Det där luktar iransk propaganda. Vad vi vet är att bron B1 över Karaj bombarderades av en enstaka B1-bombare (B1 slog B1), som flög in från RAF Fairford (i England) och passerade över Frankrike den 2 april. Inget annat bombplan av denna dignitet (dvs kapabel att slå ut en stor bro) var i luften vid denna tid. En sk double tap förefaller osannolik.

Enligt den iranske provinsguvernören därstädes, en man med det absurda namnet Gothratollah, ska åtta personer ha dödats och 95 personer ha skadats, eftersom en drös människor från en by i närheten hade tagit sig upp på den ännu icke färdigbyggda bron i syfte att fira "eldfesten" Shizdah be-da. Även detta förefaller osannolikt.

Jag avvisar inte kategoriskt vad den den turkiska nyhetsbyrån Anadoulo återger från Fars, men jag tycker att man betrakta denna typ av nyheter med viss skepsis. Fars är kända för att kolportera ut en hel del absurditeter.
Citera
2026-04-06, 19:55
Medlem
Citat:

De 20 procent du talar om behöver bli fler och att påverka opinion är en medveten del av moderrn krigföring.

Läs vad jag skrev ordentligt istället. Motståndet mot regimen är enormt. Den enda anledningen till varför den lever kvar är att den har våldsmonopol, och kan göra protester extremt farliga. Attacker från luften ändrar inte på detta.
Citera
2026-04-06, 19:56
Medlem
I ett från iransk media inklippt snitt i följande video visas identitetshandlingar upp som är beslagtagna eller hittade på platsen där räddningsoperationen (eller vad det nu var) höll på att haverera:

https://www.youtube.com/live/l2QJXZnf1A8?si=FCTuUZRwpSpLn_Iv

Se t.ex. 15:12 in. En Amanda M Rxxxx deltog uppenbarligen i operationen och blev åtminstone av med sina dokument.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2026-04-06 kl. 19:59.
Citera
2026-04-06, 20:03
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Problemet är att det krävs långt många fler än hundratalet soldater för att öppna sundet. Det skulle krävas en ganska stor markinvasion, och ganska många amerikanska liv och svåra skador. Och visst att Trump är ganska labil och troligen dement, men han verkar ha lugnat sig något efter att ha blivit bränd av iranierna i början av kriget. Och han verkar medveten om att han med den sorts markinvasion riskerar att förpassa Trumpismen till historiens papperskorg.

Är du verkligen i rätt tråd nu? Jag måste säga att jag inte känner igen något av det du berättar om? Blev Trump bränd i början av kriget och har lugnat ned sig efter detta?
Jag måste säga att jag får ett helt annat intryck av vad som pågår än vad du verkar ha. Ett tips kan vara att kolla lite andra nyhetskällor som berör situationen i mellanöstern än vänsterorienterade brittiska medier med ett tydligt woke tema.
Citera
2026-04-06, 20:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Läs vad jag skrev ordentligt istället. Motståndet mot regimen är enormt. Den enda anledningen till varför den lever kvar är att den har våldsmonopol, och kan göra protester extremt farliga. Attacker från luften ändrar inte på detta.

Jo, när den enskilde iraniern saknar livets nödtorft kan lojaliteten svänga.

Även militärer, poliser och revolutionsgardister måste kunna sätta mat på bordet.

Brist på mat, varor och levnadsstandard lagt ovanpå existerande förtryck kan vara gnistan som får skeppet att slå runt.
Citera
2026-04-06, 20:05
Medlem
Citat:
Vad är vitsen med att ersätta regimen om man inte har det iranska folket med sig?
Citat:
Man har ju hört detta otaliga gånger, "att det iranska folket måste befrias från sina plågoandar mullorna"!
Men detta vore otroligt enkelt för Trump att lösa.
Det är bara för Trump att tillverka 20 miljoner paket vilka innehåller ett gevär typ AK5 + 300 patroner, med en liten fallskärm.
Sedan släpps dessa paket utspritt över hela Iran från flygplan.
Sen har de styrande mullorna ingen chans att skydda sig mot folkets vrede.
Alla kommer hylla Trump som den store befriaren, och folk på gatorna kommer inte mer skrika "Gud är stor", utan "Trump är stor".
"-Ja Trump, det finns inget att vänta på, utan bara skrida till handling"!
Citera
2026-04-06, 20:11
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:

det är du som inte läser ordentligt. om de 20 procenten blir fler blir det alltså fler regimtrogna.
Citera
2026-04-06, 20:12
Medlem
Citat:

Lär ta emot rejält för oppositionen att resa sig, visst enstaka skjutningar mot polis och Basij verkar förekomma, oppositionella ska ha tillskansat sig lite vapen från attackerade polisstationer efter bombningar och liknande sägs det.

Men i övrigt är det regimen som stärker upp precis som man brukar göra vid oroligheter, med sin sponsrade milis i Irak bla men häromdagen körde även Fatemiyoun brigaden från Afghanistan i karavan på Teherans gator.
Dessa är knappast i landet för att strida mot USA eller Israel.

Utöver det så attackerar man olika kurdiska grupper i gränsområdena mer eller mindre dagligen innan dom ens hunnit göra något.
Lite som med vissa grannländer men övergrepp mot olika grupper av samhället var ju vardagsmat sedan tidigare.

Med internet stängt i 38 dagar så vet nog många iranier rätt lite om vad som faktiskt pågår.
Senast redigerad av EnoughisEnough 2026-04-06 kl. 20:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in