2026-04-06, 16:38
  #19801
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Lille vän, jag ser ingen anledning till att läsa onödiga artiklar för att du saknar källa.

Jag läser dock i artikeln från Guardian som du nu försöker med, den bekräftar precis det jag sa, dvs att regime change nämndes i förbifarten och som något som var helt upp till det iranska folket att genomföra, om dom vill.

Ännu en gång vännen: Ett krigsmål behöver inte nämnas, eller upprepas, för att vara ett krigsmål.


Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Detta försökte jag få krigshetsarna att inse före kriget i en annan tråd med. USA kommer inte gå ikrig för att byta ut regimen på det sätt dom trodde, dvs det kommer inte vara något övergripande mål alls. Iaf inte för USA, nåt helt annat för Israel, men dom sitter inte vid något förhandlingsbord alls.
Möjligen har det börjat sjunka in nu.

Stämmer att inte USA egentligen skulle gått i krig för detta, men inte av anledningen du säger. Det ser snarare ut som att Israel har lurat med Trump i det här.


Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Kom gärna tillbaka om du lyckas hitta någon källa till ditt påstående.

Här har du en tredje då. Men du hittar väl på något problem med den också?
Citera
2026-04-06, 16:43
  #19802
Medlem
USAF E3G tvingas omdirigera till Gulfen efter nekad överflygning
https://www.itamilradar.com/2026/04/06/usaf-e-3g-forced-to-reroute-to-gulf-after-denied-overflight-highlighting-growing-airspace-friction-i n-southern-europe/
Citera
2026-04-06, 16:52
  #19803
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Lille vän, jag ser ingen anledning till att läsa onödiga artiklar för att du saknar källa.

Jag läser dock i artikeln från Guardian som du nu försöker med, den bekräftar precis det jag sa, dvs att regime change nämndes i förbifarten och som något som var helt upp till det iranska folket att genomföra, om dom vill.

Detta försökte jag få krigshetsarna att inse före kriget i en annan tråd med. USA kommer inte gå ikrig för att byta ut regimen på det sätt dom trodde, dvs det kommer inte vara något övergripande mål alls. Iaf inte för USA, nåt helt annat för Israel, men dom sitter inte vid något förhandlingsbord alls.
Möjligen har det börjat sjunka in nu.

Kom gärna tillbaka om du lyckas hitta någon källa till ditt påstående.
Mossad försökte visst med regimechange men man misslyckades. Man berättade om denna plan till Trump för att ”sälja in” kriget.

Prime Minister Benjamin Netanyahu embraced a Mossad plan to spark a popular uprising at the start of the Iran war and is frustrated that those promises have not come to pass, according to a new report.

The report in The New York Times, published Sunday and citing current and former US and Israeli intelligence officials, says that Netanyahu discussed the plan when persuading US President Donald Trump to go to war against the Islamic Republic.

..

According to the report, elaborating on one on Channel 12 last week, Mossad chief David Barnea presented a plan to Netanyahu in the runup to the war, predicting that after Iran’s leaders were killed, his agency could “galvanize the Iranian opposition,” igniting mass unrest in Iran by fomenting riots and other acts of resistance via intelligence operations, potentially leading to the regime’s collapse. He reportedly presented the plan to the White House as well.
https://www.timesofisrael.com/netanyahu-said-frustrated-that-mossad-promises-of-iran-uprising-have-fallen-short/amp/
Citera
2026-04-06, 16:52
  #19804
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Källa på det fetmarkerade? Trump är ganska lättmanipulerad, och är troligen en enkel match för Netanyahu och andra israelska diplomater.

Det är min analys, åsikt och påstående såklart, precis som hela ditt svar ovan är din åsikt. Därför är jag inte intresserad av någon källa på ditt påstående för att jag vet att det bara är din åsikt och slutsats.

"Källa på det-personer" avfärdar jag som extremt korkade personer som saknar argument, skriv på X och Facebook istället. Helt bortkastat att diskutera med sådana.
Citera
2026-04-06, 17:02
  #19805
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är min analys, åsikt och påstående såklart, precis som hela ditt svar ovan är din åsikt. Därför är jag inte intresserad av någon källa på ditt påstående för att jag vet att det bara är din åsikt och slutsats.

"Källa på det-personer" avfärdar jag som extremt korkade personer som saknar argument, skriv på X och Facebook istället. Helt bortkastat att diskutera med sådana.


Skriv argumenten för det du säger då, om det bara är ditt påstående. För det har du inte gjort heller.
Citera
2026-04-06, 17:07
  #19806
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nu märks det att påsk ledigheten för de som flyger US tankplan i aktuella området är över.
Troligen även för de som flyger andra plan som behöver tankas.

Var ute ett ärende och före det såg jag på Flightradar24 hur 8 tankplan lyfte från Tel Aviv och åkte österut.
Nu när jag är tillbaka såg jag ytterligare 8 tankplan på samma väg.
Alltså minst 16 plan för att tanka andra plan är det mesta jag sett de senaste veckorna.

Plan typ Boeing KC-135R Stratotanker

https://www.flightradar24.com/3f166ed9

Edit: Hittade 2 till vilket ger totalt 18 plan som lyft under senaste 2 timmarna.

Undrar hur mycket det kostar att hålla på med detta krig. Ständigt dessa flyg i luften som skall ha service efter antal flygtimmar etc. också.
Citera
2026-04-06, 17:18
  #19807
Medlem
Ännu ett stort följe på väg in i Iran, vad är regimen rädda för?
Folket påstås ju stå bakom mullor och IRGC som aldrig förr även om Mojtaba av någon anledning vägrar visa sig.

Har man tänkt göra en större utrensning bland oppositionella, just in case, eller är läget inte så rosenskimrande som det påstås?

Citat:
More armed Iraqi Shiite militias are entering Iran to kill the Iranian people who have risen up against the priestly regime.
https://t.me/Israel_Middle_East_Insight/60629
Citera
2026-04-06, 17:28
  #19808
Medlem
Sunimods avatar
Nu har Vance även förökt få till ett fredsavtal men misslyckats.
Iran är inte intresserade.

"JD Vance i desperat fredsförsök – timmar före Trumps deadline"

"Om inte Iran går med på en vapenvila innan tisdag lovar Donald Trump att ”helvetet” kommer braka lös över landet.
Under natten ledde JD Vance vad som beskrivs en ”desperat sista minuten-insats” för att ro ett avtal i hamn.
Det verkar dock inte ha gett något genombrott – Iran uppges säga nej."


Expressen

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/jd-vance-i-desperat-fredsforsok-timmar-fore-trumps-deadline/


Orginal Dailymail
https://www.dailymail.co.uk/news/article-15709513/JD-Vance-leads-night-scramble-Iran-peace-deal-Trump-sets-deadline-warns-Ill-blow-everything.html
Citera
2026-04-06, 17:29
  #19809
Avslutad
Citat:
Under natten ledde JD Vance vad som beskrivs en ”desperat sista minuten-insats” för att ro ett avtal i hamn.

Det verkar dock inte ha gett något genombrott – Iran uppges säga nej.
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/jd-vance-i-desperat-fredsforsok-timmar-fore-trumps-deadline/

Om några timmar lär det smälla rejält i Iran och ännu mer plugg i Hormuzsundet.Att backa ligger inte för Trump.


Citat:
Trump: Irans tidsfrist är fortfarande tisdag
Under måndagen sade USA:s president Donald Trump att tidsfristen för Iran som är satt till tisdag är den slutgiltiga. Han tillade att Irans motkrav var betydande, men inte tillräckligt bra.
Trump sade även att han är missnöjd med den iranska regimen och att de kommer få betala ett högt pris.
https://www.dn.se/direkt/mellanostern/2026-04-06/trump-irans-tidsfrist-ar-fortfarande-tisdag/
__________________
Senast redigerad av DrGiggles 2026-04-06 kl. 17:34.
Citera
2026-04-06, 17:35
  #19810
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/jd-vance-i-desperat-fredsforsok-timmar-fore-trumps-deadline/

Om några timmar lär det smälla rejält i Iran och ännu mer plugg i Hormuzsundet.Att backa ligger inte för Trump.



https://www.dn.se/direkt/mellanostern/2026-04-06/trump-irans-tidsfrist-ar-fortfarande-tisdag/

Inte backa? TACO
Citera
2026-04-06, 17:40
  #19811
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/jd-vance-i-desperat-fredsforsok-timmar-fore-trumps-deadline/

Om några timmar lär det smälla rejält i Iran och ännu mer plugg i Hormuzsundet.Att backa ligger inte för Trump.

Att backa är väl det enda han gör? Finns en egen akronym för det till och med, TACO:

https://en.wikipedia.org/wiki/Trump_Always_Chickens_Out

Den här tidsfristen som från början var 48 timmar vill jag minnas, pågår fortfarande 624 dagar senare. Bibi Netanyahu däremot är en helt annan typ av beast. Han kommer inte banga, och har redan börjat tjuvstarta vad det verkar.
Citera
2026-04-06, 18:01
  #19812
Medlem
Benjamin Netanyahu uttalade sig idag igen:


Citat:
Iran is no longer the same Iran, and Israel is no longer the same Israel. Israel is stronger than ever, and the terrorist regime in Iran is weaker than ever. And what is the key? What is the secret? Faith and power. We have both in abundance.

Israel är starkare än någonsin och Iran är svagare än någonsin, enligt Israels premiärminister. Om man läser denna tråd får man lätt det motsatta intrycket. Men det är alltså Israel som bombar bort det ena huset eller fabriken efter den andra, inte Iran. I Israel går folk till stranden precis som vanligt samtidigt som iranierna trycker som råttor i sina hålor. När skall Iran inse att de har förlorat. När skall Iran göra slut på plågorna och ge upp.

Israels folk lever ✡️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in