2026-04-06, 12:39
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Den 8e får vi som är ägare i mongoliska 🇫🇮 banken Nordea, det fina folket, utdelning som heter duga.

Jag har börjat se ett mönster i min portfölj där företag delar ut pengar i serie med varandra.

Först Nordea. Sedan Volvo. Sedan Investor osv. Väldigt tätt intill på varandra.

Om jag t.ex körde bara med utdelningar i fokus t.ex att jag tar utdelning för utdelning efter utdelning och köper aktier efter aktier. Hur effektiv är denna strategi?

Från Nordea ska jag få 21k. Köper jag Volvo med dessa pengar så får jag 9.5k istället för 8.5k av Volvo. Köper jag Corem så får jag t.ex ännu mera. Det blir som en snöbollseffekt.

Någon som kör denna strategi?
Citera
2026-04-06, 13:01
Medlem
991ESSs avatar
Det är väldigt bra såklart.. men önskar svensken/NPC funderade mer på snöbollseffekten/ ränta på ränta de kunde haft på cashen som försvinner i skatt (ca 70% av allt intjänat kapital) i ändlösa menlösa efterblivna projekt och satsningar skatteslaven ej gagnas av.

Istället lägger svensken all kraft på att minimera fondavgifterna från 1.2% till 1%, för "de blir mycke pengar de!"
Senast redigerad av 991ESS 2026-04-06 kl. 13:07.
Citera
2026-04-06, 13:13
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
Det är väldigt bra såklart.. men önskar svensken/NPC funderade mer på snöbollseffekten/ ränta på ränta de kunde haft på cashen som försvinner i skatt (ca 70% av allt intjänat kapital) i ändlösa menlösa efterblivna projekt och satsningar skatteslaven ej gagnas av.

Istället lägger svensken all kraft på att minimera fondavgifterna från 1.2% till 1%, för "de blir mycke pengar de!"

Jag kan tillägga att det är just stora bolag som jag får utdelning från t.ex Volvo, Handelsbanken och Nordea, ABB osv.

Jag bryr mig inte om de dippar vid X-dagen.
Citera
2026-04-06, 13:51
Medlem
Duerfs avatar
Med tanke på att bolagens aktiekurs sjunker med motsvarande utdelningen så får du en omvänd ränta-på-ränta effekt i bolaget. Jag kan förstå varför folk gillar utdelningsbolag eftersom ofta är de stabila och välskötta bolag i övrigt men aktieutdelning är inget magiskt skapande av pengar. Det flyttar bara befintliga medel från företag till sina ägare.

Jag har några utdelningsbolag i min portfölj men brukar mest glömma att investera pengarna
direkt. Jag tror mina ABB hade utdelning i mars, nu när jag tänker på det.
Citera
2026-04-06, 14:16
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Med tanke på att bolagens aktiekurs sjunker med motsvarande utdelningen så får du en omvänd ränta-på-ränta effekt i bolaget. Jag kan förstå varför folk gillar utdelningsbolag eftersom ofta är de stabila och välskötta bolag i övrigt men aktieutdelning är inget magiskt skapande av pengar. Det flyttar bara befintliga medel från företag till sina ägare.

Jag har några utdelningsbolag i min portfölj men brukar mest glömma att investera pengarna
direkt. Jag tror mina ABB hade utdelning i mars, nu när jag tänker på det.

Jo. Men är det bolag som dippar och sedan går dom upp så är jag OK med detta.
Citera
2026-04-06, 14:31
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Om jag t.ex körde bara med utdelningar i fokus t.ex att jag tar utdelning för utdelning efter utdelning och köper aktier efter aktier. Hur effektiv är denna strategi?

Är ingen skillnad mot att köpa aktier som inte ger utdelning men där du istället har en ränta-på-ränta-effekt i form av återinvesterade vinster, dvs. att företaget investerar utdelningen åt dig i sin egen verksamhet.

Dvs. om du är på börsen överhuvudtaget så får du ränta-på-ränta på investerat kapital.
Citera
2026-04-06, 15:36
Medlem
Goto10s avatar
Vad har du gjort med utdelningarna tidigare år om inte återinvesterat dem?
Eller menar du att det skulle ge en extra boost om du ordnar bolagen efter datum de delar ut och hela tiden använder utdelningen från det ena bolaget till att köpa aktier i nästa bolag i ordningen?
Tyvärr finns det ingen regel som säger att det skulle ge mer i längden än att återinvestera utdelningen på något annat sätt. Det viktiga är att du återinvesterar pengarna och att bolagen du investerar i utvecklas bra.
Citera
2026-04-06, 16:27
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goto10
Vad har du gjort med utdelningarna tidigare år om inte återinvesterat dem?
Eller menar du att det skulle ge en extra boost om du ordnar bolagen efter datum de delar ut och hela tiden använder utdelningen från det ena bolaget till att köpa aktier i nästa bolag i ordningen?
Tyvärr finns det ingen regel som säger att det skulle ge mer i längden än att återinvestera utdelningen på något annat sätt. Det viktiga är att du återinvesterar pengarna och att bolagen du investerar i utvecklas bra.

Jag har återinvesterat pengarna i samma bolag efter när det blev en dipp.
Citera
2026-04-06, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Är ingen skillnad mot att köpa aktier som inte ger utdelning men där du istället har en ränta-på-ränta-effekt i form av återinvesterade vinster, dvs. att företaget investerar utdelningen åt dig i sin egen verksamhet.

Dvs. om du är på börsen överhuvudtaget så får du ränta-på-ränta på investerat kapital.

Mogna bolag som ger vinst delar ut, de behöver inte återinvestera. Är väl dessa bolag han syftar på?

Förutom Investor vars strategi är att just återinvestera.. men banker etc.. då ska pengarna ut till ägarna bums.
Citera
2026-04-06, 17:20
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Mogna bolag som ger vinst delar ut, de behöver inte återinvestera. Är väl dessa bolag han syftar på?

Förutom Investor vars strategi är att just återinvestera.. men banker etc.. då ska pengarna ut till ägarna bums.

Det finns företag som är skuldsatta men delar ändå ut pengar. T.ex Corem.
Citera
2026-04-06, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Det finns företag som är skuldsatta men delar ändå ut pengar. T.ex Corem.

Finns avarter såklart, man får läsa igenom boksluten som med alla bolag man investerar i.
Citera
2026-04-06, 17:33
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Finns avarter såklart, man får läsa igenom boksluten som med alla bolag man investerar i.

Jag tror att dom har ändå kontroll.
Nej. Ingen löser boksluten idag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här