2026-04-06, 12:51
Medlem
Slog mig för några år sen hur otroligt fattigt utbud vi har av varor i våra stora ica och willys butiker.
År efter år är det samma varor, låg kvalitet och höga priser.
Tanken väcktes när man sneddade in på Lidl då och då.
Dom köper väl lite partier då och då av saker som dom får bra priser på.
Det intressanta är att det ofta är jävligt goda råvaror. Men med märken och namn man aldrig sett tidigare.
Det är fan deprimerande att se dom där tillrättalagda hyllorna med samma skitvaror år efter år.
Jag skulle uppskatta fler kedjor med mer spridning av märken på matvarorna.
Det här duger inte längre.

Hur känner ni när ni handlar på Ica eller willis nu förtiden?
Citera
2026-04-06, 12:55
Avstängd
tutankhumans avatar
Ja, just det att man kan hitta oväntade varor på Lidl gör det mer spännande att handla där. Å andra sidan är det väl också bra med en affär där man vet exakt vad man hittar - ifall man vet exakt vad man vill handla och inte är intresserad av överraskningar.
Citera
2026-04-06, 13:00
Medlem
Connykrims avatar
Ica om något har väl de bredaste sortimentet av alla kedjor?
Lidls är samma skit år efter år, med veckoteman som går runt bara.
Citera
2026-04-06, 13:15
Medlem
Jag skulle uppskatta om butikerna körde lite mer säsongsbaserat så att man har något att se framemot.
Tror även att det skulle minska svinnet.
Citera
2026-04-06, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Slog mig för några år sen hur otroligt fattigt utbud vi har av varor i våra stora ica och willys butiker.
Det intressanta är att det ofta är jävligt goda råvaror. Men med märken och namn man aldrig sett tidigare.
Det är fan deprimerande att se dom där tillrättalagda hyllorna med samma skitvaror år efter år.

Du har aldrig varit i norge och handlat eller?
Extremt smalt sortiment på allt och nästan aldrig nån delidisk förutom meny.

Vi har väldigt bra sortiment i sverige i ica butiker som kvantum och maxi.

Lidl hade några kvalitetsvaror ibland förut i tillfälliga sortimentet som extremt goda ekologiska pommes från sverige eller napolitansk pizzadeg från finland men har det aldrig längre.

Nu är det bara skit lidl har.
Extremt ofta med palmolja och annan skit också.

Willys är rätt så torftigt däremot.
Men folk i sverige vill ju inte betala för vissa kvalitetssaker.

Köpte svensktillverkade äkta frysta pizzaslices med italiensk pizzadeg idag från ica med äkta san marsanotomater och riktig ost.

Aldrig nåt man kan köpa på willys eller lidl.

Visst det finns såklart länder som finland som har ett bredare sortiment i butikerna men de tar betalt för det också och svensken är för fattig/snål för att betala ett ännu bredare sortiment med kvalitetsvaror.
Senast redigerad av Blatteman 2026-04-06 kl. 14:09.
Citera
2026-04-06, 14:17
Medlem
För min del tycker jag det är skitdåligt utbud på färska råvaror som kött och fisk och även lite mer exotiska färska kryddor. Jag lagar bara mat av färska råvaror och köper ingenting färdiglagat eller några halvfabrikat. För mig är ICA och alla andra skitkedjor rena mardrömmen med hylla efter hylla med skit.
Citera
2026-04-06, 14:22
Medlem
zombie-nations avatar
Handlar på Willys och Lidl och har koll på vilka varor som man bäst handlar var. Och vilka som är likvärdiga. Frukt och potatis handlar jag hos turken. Även nötter och sådant köps där.
Citera
2026-04-06, 15:10
Medlem
SageNButters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Vi har väldigt bra sortiment i sverige i ica butiker som kvantum och maxi.
Nej, Sverige är en matöken. I Danmark är Coop stora, och de har skiktat sina butiker efter klass:

Låginkomsttagare/lägre medel: Fakta, Brugsen, Superbrugsen
Medel-medel: Kvickly
Övre medel: Irma

Fakta är som Lidl, Kvickly som Ica Maxi, men Irma finns delningen motsvarighet till i matöknen Sverige. Där säljs bara kvalitetsvaror (inga röda pølse) och på sina ställen finns kockar k butiken som plockar ihop rätter på beställning som man kan ta hem och ställa i ugnen.

Jag gillar verkligen den här sociala skiktningen och hoppas det sprider sig till Sverige, inte för att jag förespråkar något slags socialt Apartheid utan att de faktiskt gör att butikskedjorna anstränger sig mer.
Citera
2026-04-06, 15:32
Medlem
Tycker det är rätt sjukt med tjugo hyllmeter cornflakes. Vi lever i sinnessjukt överflöd.
Citera
2026-04-06, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SageNButter
Nej, Sverige är en matöken. I Danmark är Coop stora, och de har skiktat sina butiker efter klass:

Låginkomsttagare/lägre medel: Fakta, Brugsen, Superbrugsen
Medel-medel: Kvickly
Övre medel: Irma

Fakta är som Lidl, Kvickly som Ica Maxi, men Irma finns delningen motsvarighet till i matöknen Sverige. Där säljs bara kvalitetsvaror (inga röda pølse) och på sina ställen finns kockar k butiken som plockar ihop rätter på beställning som man kan ta hem och ställa i ugnen.

Jag gillar verkligen den här sociala skiktningen och hoppas det sprider sig till Sverige, inte för att jag förespråkar något slags socialt Apartheid utan att de faktiskt gör att butikskedjorna anstränger sig mer.

Måste va länge sen du var och handlade mat i danmark.
Irma butikerna gick i konkurs flera år sen.
Funkar inte om inte ens de som prisar dom som det bästa som finns inte åker över bron och handlar där på flera år.
Det låter fint att tycka att det är bra men om folk vill ha billiga varor och inte handlar tillräckligt så stänger de ner precis som folk som tycker det är bra att ha en närbutik men handlar inget annat än mjölk och cigg där så kommer de stänga ner.

Gick inge vidare så de har bytt namn till andra koncept så uppenbarligen gick det back.
Senast redigerad av Blatteman 2026-04-06 kl. 15:56.
Citera
2026-04-06, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot

Som vanligt får du aldrig något rätt, du har en totalt sjuk bild av omvärlden.

En typisk Lidl-butik har ett begränsat sortiment på cirka 2 000 till 4 000 artiklar

ICA Supermarket: Har mellan 7 000 och 11 000 artiklar.
ICA Maxi (Stormarknad): Har ett betydligt bredare sortiment på 29 000 till 38 000 artiklar (livsmedel och specialvaror).
Citera
2026-04-06, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Handlar på Willys och Lidl och har koll på vilka varor som man bäst handlar var. Och vilka som är likvärdiga. Frukt och potatis handlar jag hos turken. Även nötter och sådant köps där.

Är det turken kryddning av nötterna med aflatoxin som lockar extra?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in