2026-04-06, 10:50
  #19705
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Det verkar inte så. Universitetet är i samma kategori.

Jag tror det är svårt att bryta arrogans när det är den egentliga personligheten. Det går att låtsas tillfälligt men sen halkar man tillbaka igen. Eller så är det sårade egon efter kritiken igår.

Någon vapenvila blir det ju inte iaf, det kan vi konstatera. Synd.

Jag hoppas nästan att Iran säger nej till fredsavtalet och stänger sundet imorgon, bara för att provocera Trump. Inte för att det vore bra för oss i väst – med höga priser och kaos – men mest för att sätta Trump och Israel på plats. De ska inte tro att de kan komma undan med allt de ställt till med, och sedan hota andra ledare att lyda. Då kommer de köra med samma sak nästa gång.
Citera
2026-04-06, 10:50
  #19706
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Tiden rinner ut för Trumps hot om sundet… Pakistan har panik slängt ut ett förslag på fredsavtal som måste svaras på idag.. och precis idag kommer nyheten!

”Underrättelsechefen för Irans revolutionsgarde, IRGC, Majid Khademi, har dödats, enligt statliga iranska medier.
På Telegram uppger man att han dödats i en attack under natten.”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1456587

Varför i helvete retar Israel och USA upp Iran ännu mer precis när denna dag är kommen?.. Varför!? Wtf lixom…. Vill dom inte ha fred eller vad fan håller dom på med!?

Stackarn, inte ens ett år på posten. Hans företrädare dödades av Israel under 12-dagars kriget förra året.

Det är väl rätt tydligt att regimen behöver en knuff i rätt riktning? Iranierna är kända för att försöka dra ut på förhandlingar så länge som möjligt. Lite sovjetiskt tänk.
Citera
2026-04-06, 10:52
  #19707
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Då skulle du må va, din lilla dödsivrare?

Det spelar ingen roll hur många "mopedfabriker" dom slår ut elen till, kriget kommer inte vinnas så ändå. Dels har iranierna bestämt sig, dels så har denna typ av bombning ingen strategisk påverkan på regimen.

Det är det iranska folket som får lida.

Det är just det här med vad du anser med att "vinna" krig. Jag kan garantera att både US och Israel är helt bekväma med att några indoktrinerade 12 åriga moppemustach ungar kravlar fram från en grotta och utropar sig som nya ledare i en glasöken. De kommer ju ändå få ägna sina första 50 kommande år med att försöka lappa ihop broar och sådant där. Då finns varken tid eller kapital för att sysselsätta sig med tidigare aktiviteter.
Citera
2026-04-06, 10:53
  #19708
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Nu vet vi att Israel har mycket god info om vad som rör sig i Iran, ingen grund till at risikera flygplan, piloters liv och slösa bomber på ickemilitära mål.
Om det fortfarande är riktigt att ett universitet skall bombas kan såklart diskuteras.

Tror nog också Bibi vill ha brasan brinnande, medans Trump vill lämna getingboet. Men kan inte så länge Hormuz är stängt.
Citera
2026-04-06, 11:00
  #19709
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Starta en tråd i Flashback-delen av forumet om typ "kritik mot modereringen av Iran-tråden" eller nått istället, så kan man samla ihop allt där. Det finns säkert relevant feedback som mår bra av att komma upp till ytan.

Det ska dock inte tas här i tråden, då det inte hör till ämnet.

Här kom första indikationen på att vapenvila är ett luftslott iaf. Al Jazeera rapporterar:

Fast just “temporary ⁠ceasefire” är ju något jag har påpekat att Iran kategoriskt sagt nej till.
Iran vill ha en tydlig och garanterad långvarig fred, detta har påtalats av olika regim-företrädare om och om igen men missats av dom allra flesta tydligen.
Därför blir även diskussionen om förhandlingarna helt hopplös, bristande läsförståelse ställer till det.

Problemet är att Iran inte varit beredda att acceptera nödvändiga eftergifter, inget ovanligt i förhandlingar, men förr eller senare måste kanske även Iran vika sig?
Citera
2026-04-06, 11:02
  #19710
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Just det, och du har helt missat vad som händer i Libanon? Minst 1 miljon civila har förlorat sina hem. 1 miljon.

Där någonstans förlorar man mitt förtroende.

Fast nu glömmer eller kanske väljer medvetet att inte nämna att just Irans proxis har slagit rot där i området. Israel fick med sig erfarenhet från Rafah hur det går att lösa på ett effektivt sätt. Det är just det där med Iran och dess proxies att hålla sig till sina överenskomna avtal.
Citera
2026-04-06, 11:02
  #19711
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Då skulle du må va, din lilla dödsivrare?

Det spelar ingen roll hur många "mopedfabriker" dom slår ut elen till, kriget kommer inte vinnas så ändå. Dels har iranierna bestämt sig, dels så har denna typ av bombning ingen strategisk påverkan på regimen.

Det är det iranska folket som får lida.

Vad exakt har iranierna bestämt och vilka iranier har bestämt vad? Det stora flertalet av folket har inte "bestämt" något. Några sektledare har kanske "bestämt" något men sektledarna verkar bli allt mer osams de själva och de måste även ta in legoknektar från Afghanistan o Iraq för att överhuvudtaget hålla någon form av ordning på folket vilket ju är otroligt förnedrande i sig.
Citera
2026-04-06, 11:04
  #19712
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Tror att det främst handlar om det senare, dvs. man vill ha frihet att inför särskilt befolkningen i västvärlden påstå saker om hur kriget går ("90 procent av Irans avfyrningsramper är förstörda", "95 procent av inkommande robotar skjuts ned" t.ex.) utan att två veckor senare motsägas av allmänt tillgängliga satellitbilder.

Det tyder på att man nu är inställd på ett långt krig.

kanske. men det knasiga med det är ju att det är just de stora, mer och mer irrelevanta medierna som är kontraktbundna med planet labs. hos mindre medier i väst, och framförallt på sociala medier, kommer de ocensurerade kommersiella satellittjänsterna från asien fortsätta användas. och de har haft rätt hittills. trump har m.a.o. gjort en klassisk boomeranalys.
Citera
2026-04-06, 11:05
  #19713
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag hoppas nästan att Iran säger nej till fredsavtalet och stänger sundet imorgon, bara för att provocera Trump. Inte för att det vore bra för oss i väst – med höga priser och kaos – men mest för att sätta Trump och Israel på plats. De ska inte tro att de kan komma undan med allt de ställt till med, och sedan hota andra ledare att lyda. Då kommer de köra med samma sak nästa gång.

Vill regimen överleva så går de med på ett fredsavtal. Eftersom det är en dödskult så kommer de inte att gå med på det och då kommer de att förstöras långsamt vilket ju är oerhört positivt.

Du förstår kanske att det är omöjligt att gå tillbaka till ett Iran så som det var innan resningen i julas. Folket har vaknat och du kan aldrig vända klockan åter. Regimen är döende.
Citera
2026-04-06, 11:09
  #19714
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Tiden rinner ut för Trumps hot om sundet… Pakistan har panik slängt ut ett förslag på fredsavtal som måste svaras på idag.. och precis idag kommer nyheten!

”Underrättelsechefen för Irans revolutionsgarde, IRGC, Majid Khademi, har dödats, enligt statliga iranska medier.
På Telegram uppger man att han dödats i en attack under natten.”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1456587

Varför i helvete retar Israel och USA upp Iran ännu mer precis när denna dag är kommen?.. Varför!? Wtf lixom…. Vill dom inte ha fred eller vad fan håller dom på med!?

Regimen är döende. Det är som att en katt som leker med en råtta. Israel o USA vill så klart inte ha fred nu, de vill fortsätta det som påbörjats. Hela poängen är ju att reta upp galningarna så att de gör desperata saker. Fattar du hur förnedrande det är för en regim att få sina ledare dödade hela tiden? Det är som en B komedi. Den ena tokiga ledaren efter den andra dödas. De tillsätter ännu en galning som dör några dagarna efter. Det är komedi på hög nivå
Citera
2026-04-06, 11:09
  #19715
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Vill regimen överleva så går de med på ett fredsavtal. Eftersom det är en dödskult så kommer de inte att gå med på det och då kommer de att förstöras långsamt vilket ju är oerhört positivt.

Du förstår kanske att det är omöjligt att gå tillbaka till ett Iran så som det var innan resningen i julas. Folket har vaknat och du kan aldrig vända klockan åter. Regimen är döende.

Kriget har pågått i över en månad nu, och USA och Israel har fortfarande inte besegrat Iran… Jag är tveksam till om Israel/USA egentligen kommer att vinna det här. De kan bomba hur mycket de vill, men det kommer sannolikt bara nya som tar vid ledarrollen…
Citera
2026-04-06, 11:22
  #19716
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Vill regimen överleva så går de med på ett fredsavtal. Eftersom det är en dödskult så kommer de inte att gå med på det och då kommer de att förstöras långsamt vilket ju är oerhört positivt.

Du förstår kanske att det är omöjligt att gå tillbaka till ett Iran så som det var innan resningen i julas. Folket har vaknat och du kan aldrig vända klockan åter. Regimen är döende.

Förtroendet är ju på noll ifrån Irans sida. Samtidigt har man ju Trumps beteende när han ljuger, hånar, hotar och pratar ren strunt dagligen. Det avhjälper ju inget heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in