2026-04-06, 09:40
  #19657
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Får man fråga vad du tror som fanns inuti dessa stora plan?
Mycket avancerad utrustning såklart men det visste du lika såklart. Ja och tydligen jag också....eller hur?
Citera
2026-04-06, 09:42
  #19658
Medlem
Snapcounts avatar
Det jobbas på för en vapenvila..

Pakistan har lagt frem plan for våpenhvile
Iran og USA skal ha mottatt en plan for å avslutte konflikten som kan tre i kraft allerede mandag og gjenåpne Hormuzstredet, opplyser en kilde til Reuters. Iran skal ikke ha svart på planen enda.


Kilden fortalte Reuters at Pakistans hærsjef, feltmarskalk Asim Munir, har vært i kontakt «hele natten» med USAs visepresident JD Vance, spesialutsending Steve Witkoff og Irans utenriksminister Abbas Araqchi.

Ifølge forslaget vil en våpenhvile tre i kraft umiddelbart og gjenåpne Hormuzstredet, med 15–20 dager til å ferdigstille en bredere løsning. Avtalen, foreløpig kalt «Islamabad-avtalen», vil inkludere et regionalt rammeverk for stredet, med avsluttende fysiske forhandlinger i Islamabad.


https://www.finansavisen.no/politikk/2026/04/06/8341539/kilde-til-reuters-hevder-det-kan-bli-vapenhvile-mandag

Finns mera i artikeln om hur framtiden skall se ut, lättnader i sanktioner för Iran mot att de inte utvecklar nukes.
Citera
2026-04-06, 09:46
  #19659
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Mycket avancerad utrustning såklart men det visste du lika såklart.

Du menar att man körde dit stora trupptransportplan med enbart avancerad dyr utrustning inuti?

Sett ur ett militärt perspektiv och även om man beaktar vad som kan utspela sig kommande veckor. Så är ju detta helt utomordentligt fantastiskt att ett plan blev nedskjutet och två piloter fick hämtas tillbaka långt bakom fiendens linjer.

Det är en sak att köra massa datasimuleringar och göra lite övningar i Nevada. Så kommer detta skarpa övningsscenario som en skänk från ovan. Låt det sjunka in och fundera på vad det här betyder för US och dess allierade inför kommande veckor och även i framtida militära operationer?!
Citera
2026-04-06, 09:47
  #19660
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Prydligt parkerade Lyckades väl ta sig ner skadeskjutna utan att störta! Ja och då inräknar iranierna såklart det som att de orsakade amerikanerna att obliterejta dem.

Ja eller helt enkelt beskjutna på marken så de inte kunde lyfta.
Har du källa till dina påståenden eller är det bara ditt hittepå?
Citera
2026-04-06, 09:48
  #19661
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det jobbas på för en vapenvila..

Pakistan har lagt frem plan for våpenhvile
Iran og USA skal ha mottatt en plan for å avslutte konflikten som kan tre i kraft allerede mandag og gjenåpne Hormuzstredet, opplyser en kilde til Reuters. Iran skal ikke ha svart på planen enda.


Kilden fortalte Reuters at Pakistans hærsjef, feltmarskalk Asim Munir, har vært i kontakt «hele natten» med USAs visepresident JD Vance, spesialutsending Steve Witkoff og Irans utenriksminister Abbas Araqchi.

Ifølge forslaget vil en våpenhvile tre i kraft umiddelbart og gjenåpne Hormuzstredet, med 15–20 dager til å ferdigstille en bredere løsning. Avtalen, foreløpig kalt «Islamabad-avtalen», vil inkludere et regionalt rammeverk for stredet, med avsluttende fysiske forhandlinger i Islamabad.


https://www.finansavisen.no/politikk/2026/04/06/8341539/kilde-til-reuters-hevder-det-kan-bli-vapenhvile-mandag

Finns mera i artikeln om hur framtiden skall se ut, lättnader i sanktioner för Iran mot att de inte utvecklar nukes.

Svårt att köpa in på att det där kommer leda någonvart, av den enkla anledningen att Steve Witkoffs namn är med i mixen.

Iran litar inte ett skit på honom, och tycker att han är en pajas. Vill se Irans uttalande om saken innan jag överhuvudtaget ser det som någonting annat än ett fullständigt luftslott.
Citera
2026-04-06, 09:49
  #19662
Medlem
Är det imorgon USA ska demolisera Iran om de inte öppnat Hormuzsundet?
Citera
2026-04-06, 09:49
  #19663
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Du menar att man körde dit stora trupptransportplan med enbart avancerad dyr utrustning inuti?



Den känsliga tekniska elektroniska utrustningen var såklart yttersta anledningen till att de själva sprängde planen.
Citera
2026-04-06, 09:50
  #19664
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Prydligt parkerade Lyckades väl ta sig ner skadeskjutna utan att störta! Ja och då inräknar iranierna såklart det som att de orsakade amerikanerna att obliterejta dem.

Ja eller helt enkelt beskjutna på marken så de inte kunde lyfta.

Du har ju all möjlighet att bekräfta dina påståenden men väljer att undvika det genom säga saker förtäckt och kalla det ironi.
Hur blir dina inlägg relevanta?

Om du vill säga att USA inte nödvändigtvis ger ut all information så säg det, men känns lite som att slå in öppna dörrar, speciellt när Irans lögner avslöjas på löpande band.

Det är rätt många som har åsikten att planen står prydligt parkerade men dessa personer diskuterar inte utifrån bias utan gör en bedömning av objektiv fakta.

Lord Bebo som antagligen väldigt gärna hade sett ett katastrofalt misslyckande för USA tex har en genomgång utifrån vad som kan antas utifrån de fakta som ligger på bordet.

Citat:
How do you randomly crash like that?

Looks like a perfect parking job … before the fire.

Genomgång i fyra delar här och nedåt: https://t.me/myLordBebo/112817
Citera
2026-04-06, 09:52
  #19665
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Den känsliga tekniska elektroniska utrustningen var såklart yttersta anledningen till att de själva sprängde planen.

Nu undviker du själva huvudfrågan. Så jag frågar igen. Vad var anledningen till att det deltog stora trupptransportflygplan från första början i denna operation?
Citera
2026-04-06, 09:52
  #19666
Medlem
jugbandbluess avatar
nu beordrar trump full censur för satellitbilder från planet labs, företaget som de flesta amerikanska massmedier har avtal med och som hittills kunnat visa förödelsen på amerikanska baser i regionen:

Citat:
Vita huset beordrar stopp för satellitbilder över Iran
Satellitföretaget Planet Labs kommer att tillfälligt sluta publicera satellitbilder från Iran och andra platser i Mellanöstern, rapporterar Bloomberg. Detta efter önskemål från det amerikanska försvarsdepartementet.

Pausen gäller under tiden kriget i Mellanöstern pågår.
https://www.svd.se/a/GxM6aJ/israel-och-usa-har-attackerat-iran-explosioner-i-huvudstaden-teheran

är det ett tecken på att de planerar bombningar som skulle kunna utgöra krigsbrott i iran? eller beror det på att NY times mfl - om än med två veckors fördröjning - kunnat rapportera om sönderbombade baser i gulfstaterna?

för iran har det ingen offensiv betydelse öht. de använder andra satellittjänster som inte har två veckors censur.
Citera
2026-04-06, 09:57
  #19667
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Enda gången en Trump kan kriga är väl framför tangentbordet? Hot är hans svar på allt men nu verkar folk i hans inre cirkel att tröttna på tramset.

”FULLSTÄNDIGT RUBBAT OCH SKAM FÖR HANS ÄMBETE”
Nu börjar både demokrater och republikaner bli djupt oroade för Trumps galna utspel och attacker mot Iran på sociala medier som beskrivs ”FULLSTÄNDIGT RUBBADE” samt att ”TRUMP KAN INTE TÄNKA KLART”. Man oroas över att presidenten ska orsaka att det tredje världskriget bryter ut och ”för nationens bästa och världens trygghet måste denna president avsättas så fort som möjligt”.

Nu riktas krav mot Trumps kabinett att åberopa det 25:e tillägget mot President Trump och tvinga bort honom från ämbetet.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/efter-chockorden-trump-kan-tvingas-bort-av-sina-egna/

Verkar som de flesta misstänker han är desperat och inte har kontroll på situationen de är därför han skriver dessa inlägg..

”Med sina svordomar och nya hot mot Iran visar Donald Trump tydligt att han är desperat. Det säger danska TV2:s Agnete Wismer efter presidentens inlägg på Truth Social där han kallade Iran för ”galna skitstövlar”
https://omni.se/a/JOOzv4
Citera
2026-04-06, 09:57
  #19668
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det där låter mycket bra!

Redan Jimmy Carter insåg vad "förhandlingar" med Iran innebar. Presidenterna efteråt har bara bekräftat det hela gång på gång. Svårt att se att just denna gång skulle det bli annorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in