2026-04-05, 21:29
Medlem
Orcinus-orcas avatar
BLX53N vänder emot Ålborg i Danmark och det blåser nästan lika mycket där, bara att landningsbanan är emot vinriktningen istället. Så hur tänkte man där när man byggde Landvetter som nästan alltid har västan vind och därmed vind i sidled vid landningarna. Hade det inte varit bättre att haft landningsbanan från öst till väst, istället från norr till syd?
Citera
2026-04-05, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
BLX53N får åka till Ålborg. Har inte dom storm där oxå?

Det blåser nog lite mindre i alla fall, plus att banan är nästan rakt mot vindriktningen.
Citera
2026-04-05, 21:30
Medlem
Citat:

Jo.. så de lär få det lika roligt där …
Det är nog många på det planet som tänker åka tåg framöver
Citera
2026-04-05, 21:30
Medlem
Citat:

Ålborg ligger lite söder om området det blåser som mest. Deras flygplats verkar dessutom ligga i annan landningsriktning med nästan öst-västlig riktning.
Citera
2026-04-05, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av golarskjutare
Vad tycker vi om det? Jag hade blivit rätt pissed om jag landade i Oslo såhär på kvällen men egentligen skulle till götet

skulle du inte förstå varför ni inte fick landa i götet och då inte bli pissed?
Citera
2026-04-05, 21:33
Medlem
Orcinus-orcas avatar
WIF56G vänder hem emot Bergen. Kul att sitta på ett flygplan, åka hela vägen och sen vänder det hem till Bergen istället för att landa. Kunde landat i Oslo eller Ålborg istället så man är närmare Göteborg.
Citera
2026-04-05, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
BLX53N vänder emot Ålborg i Danmark och det blåser nästan lika mycket där, bara att landningsbanan är emot vinriktningen istället. Så hur tänkte man där när man byggde Landvetter som nästan alltid har västan vind och därmed vind i sidled vid landningarna. Hade det inte varit bättre att haft landningsbanan från öst till väst, istället från norr till syd?
Tänkte exakt samma! Borde man inte bygga landningsbanor så att vindarna blir fördelaktiga? Man kanske byggde Landvetter så pga buller och tätbebyggelse?
Citera
2026-04-05, 21:34
Medlem
31 000 hushåll är utan ström just nu enligt svenska kraftnät.
Citera
2026-04-05, 21:36
Medlem
Nästa plan att försöka landa på Landvetter är flight VKG727 som åkt från Kanarieöarna. Är just nu strax utanför Danmark och beräknas landa om 40 min. Vinden kan lugna sig på 40min?
Citera
2026-04-05, 21:41
Medlem
supreme100s avatar
Citat:
Nästa plan att försöka landa på Landvetter är flight VKG727 som åkt från Kanarieöarna. Är just nu strax utanför Danmark och beräknas landa om 40 min. Vinden kan lugna sig på 40min?

Borde väl vara NSZ5504?
Citera
2026-04-05, 21:44
Medlem
Dominerande vind kring Göteborg är nog inte V utan snarare SV eller SSV är min magkänsla. Även om den är det idag. Landningsbanan ser ut att vara i SV-NO riktning ändå enligt mitt ögonmått. Eller kanske mer SSV.
Citera
2026-04-05, 21:44
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:

NSZ5504 från Barcelona skulle landat strax, men de har redan ändrat om till Köpenhamn och kommer inte försöka landa ser det ut som. Skall landa ett plan från Phuket inatt, jobbigt läge där om man omdirigerad till ett annat land efter 13 timmar i luften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in