2026-04-05, 15:46
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaleontologistKid
För det var alldeles uppenbart att hon fick i sig "tillräckligt" via munnen? Hon behövde inte mer. Och på frågan om läkaren visste det totala kaloriintaget = Nej. Läkaren visste däremot att det bara var 40% på droppet, vilket uppenbarligen räckte.

Men om någon enkelt kunnat räkna ut Elsas kaloriintag så är det ju mamman. Läkaren kan omöjligt ha vetat hur mycket mat Elsa ätit, det är däremot någon som mamman kan räkna ut + att addera kalorierna som står angivna på TPN. Läkarens primära underlag är längd, vikt och blodprov.
Låter som en efterkonstruktion det här.

Alltså det är 60% av näringstaget som då skulle ätas. Men det måste samtidigt underdrivits rejält i dagboken.
Citera
2026-04-05, 15:48
Medlem
Tror du att det är möjligt att ta fram uppgifter om hur många barn som ”räddas” av placeringar förstår du inte grundläggande vetenskapsmetodik.

Eller du kanske köper enkel matematik. 11000 minus de fem ärenden som i tråden tas som bevis för att systemet inte fungerar. 10995 i så fall. Per år.

Jag tror inte jag kommer kunna förklara det för dig om du inte redan förstår det.

Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Jag förstår alldeles utmärkt. Du har inget att sko dig på och du kör på dina argument med blind tro som bevis.
Citera
2026-04-05, 15:55
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
Tror du att det är möjligt att ta fram uppgifter om hur många barn som ”räddas” av placeringar förstår du inte grundläggande vetenskapsmetodik.

Eller du kanske köper enkel matematik. 11000 minus de fem ärenden som i tråden tas som bevis för att systemet inte fungerar. 10995 i så fall. Per år.

Jag tror inte jag kommer kunna förklara det för dig om du inte redan förstår det.
Är det inte bättre att bara erkänna att du faktiskt inte vet vid det här laget?
Citera
2026-04-05, 15:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Aha, men resultatet av ditt resonemang blir ju att vi får ta bort nästan all lagstiftning som bygger på bedömningar om vi ska garantera att det aldrig ska bli fel.

Det tror i alla fall inte jag blir bättre på totalen.

Nej. Men anställer riktig kompetens som vet hur man tillämpar lagstiftningen praktiskt. Socionomer och fritidspolitiker är inte lämpade att jobba med myndighetsutövning i så tunga frågor. Därför dog lilla hjärtat exempelvis.
Citera
2026-04-05, 16:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Får att jag ger dig möjlighet att skapa ett uns av trovärdighet.

Jag tror jag har svarat på dina frågor, vilken har jag missat?

Nej det gör du inte. Du pratar om hur processen ser ut på pappret. Jag bekriver hur den faktiskt ser ut för föräldrar som hamnar i den och förklarar varför de inte kan försvara slg, pga att lvu-processen har en felaktig utformning med enorma inbyggda systemrisker med avseende på rättssäkerhet för föräldrarnas räkning.

Och när jag gör det hävdar du att jag sprider hat och konspirationsteorier .

Dina teorier fungerat bara i en perfekt värld utan misstag i handläggningen.

Jag pratar om hur det faktiskt ser ut.
Citera
2026-04-05, 16:14
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det gör du inte. Du pratar om hur processen ser ut på pappret. Jag bekriver hur den faktiskt ser ut för föräldrar som hamnar i den och förklarar varför de inte kan försvara slg, pga att lvu-processen har en felaktig utformning med enorma inbyggda systemrisker med avseende på rättssäkerhet för föräldrarnas räkning.

Och när jag gör det hävdar du att jag sprider hat och konspirationsteorier .

Dina teorier fungerat bara i en perfekt värld utan misstag i handläggningen.

Jag pratar om hur det faktiskt ser ut.
Nej, du beskriver ingenting – du upprepar bara samma mantra om ”systemfel” fast att du uppenbarligen inte förstår hur systemet är avsett att fungera. Du kan därmed inte avgöra vad som är systemfel och vad som är handhavandefel. Du skapar bara turbulens som omöjliggör all meningsfull diskussion. Det är ett jävla ofog, helt enkelt. Och extremt tröttsamt att se sida efter sida hela tiden.
Citera
2026-04-05, 16:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaleontologistKid
För det var alldeles uppenbart att hon fick i sig "tillräckligt" via munnen? Hon behövde inte mer. Och på frågan om läkaren visste det totala kaloriintaget = Nej. Läkaren visste däremot att det bara var 40% på droppet, vilket uppenbarligen räckte.

Men om någon enkelt kunnat räkna ut Elsas kaloriintag så är det ju mamman. Läkaren kan omöjligt ha vetat hur mycket mat Elsa ätit, det är däremot någon som mamman kan räkna ut + att addera kalorierna som står angivna på TPN. Läkarens primära underlag är längd, vikt och blodprov.

Det kan vara så att mamman missförstått och trodde att mat gjorde Elsa dålig och illamående så därför ville hon inte pressa henne och att näringsdroppet var tillräckligt som grundnäring.

När Elsa blir placerad så får hon veta att allt kretsar kring kosten och hon börjar därför att äta för att få komma hem igen.

Och vips så blir hon frisk och soc jublar. För det rimmar perfekt med narrativet de gick till domstol med.

Problemet är bara att de trasat sönder Elsa mentalt, men det nämns inte i domarna.
Citera
2026-04-05, 16:20
Medlem
Citat:
Om de skrev ned för lite matintag i matdagboken vad fick då Elsa bara 40% i dropp för?
För att längd och vikt omöjligt kunde stämma med en matdagbok som var dåligt ifylld, sporadiskt ifylld eller vad den nu brast i ,
Antagligen lär det gång på gång påpekats från vården att de vill att de skulle anstränga sig mer och inte glömma fylla i exakt allt som äts men inte gjort mer sak av det än att påminna eftersom E växte normalt och inte vad som nämnts haft vitamin- brister , anemi eller avvikande värden gällande något annat
Citera
2026-04-05, 16:25
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
För att längd och vikt omöjligt kunde stämma med en matdagbok som var dåligt ifylld, sporadiskt ifylld eller vad den nu brast i ,
Antagligen lär det gång på gång påpekats från vården att de vill att de skulle anstränga sig mer och inte glömma fylla i exakt allt som äts men inte gjort mer sak av det än att påminna eftersom E växte normalt och inte vad som nämnts haft vitamin- brister , anemi eller avvikande värden gällande något annat
Och då är vi tillbaka till att det inte journalförts någon brist i dagbokshantering eller kallat till utbildning eller möte för åtgärda detta. Det är endast i samband med MHP anmälan som dagboken kommer upp.

Sen har vi att läkarteamet har fälts av IVO för fel med näringsordinering i ett annat fall.

https://www.sverigesradio.se/artikel/barn-fick-naringsdropp-utan-vitaminer-liknar-fallet-elsa

Och så har de tydligen vanvårdat ett annat barn.

https://kvartal.se/federicomoreno/artiklar/fallet-elsa-annu-en-mamma-trader-fram/cG9zdDo3OTYxMQ

Jag kan dock inte läsa den sista artikeln då den är bakom betalvägg.
Citera
2026-04-05, 16:28
Medlem
Ja, uppenbarligen rejäla underdrifter. Varför då, kan man fråga sig...?
Hade mamman incitament för att underdriva matintaget, för att droppet (och därmed mammans och styvpappans frihet med assistanslöner) inte skulle försvinna?

Citat:
Låter som en efterkonstruktion det här.

Alltså det är 60% av näringstaget som då skulle ätas. Men det måste samtidigt underdrivits rejält i dagboken.
Senast redigerad av Lilla.My. 2026-04-05 kl. 16:32.
Citera
2026-04-05, 16:31
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla.My.
Ja, uppenbarligen rejäla underdrifter. Varför då, kan man fråga sig...?
Svarar inte på varför läkaren skrev ut så lite dropp.
Citera
2026-04-05, 16:38
Medlem
För att man ALDRIG vill att ett barn skall få hela näringsintaget via dropp. Det är jätteviktigt att man äter så mycket man kan via munnen även med tarmsjukdom.

Parenteral Nutrition innebär stora risker om man står på detta en längre tid.
Den största risken är sepsis (blodförgiftning) orsakad av infektion i den centrala infarten (CVK) som används för att ge PN.
Vid mycket långvarig behandling (över 14 dagar) kan leversjukdom associerad med parenteral nutrition (PNALD) utvecklas, vilket kan leda till leversvikt. Med mera. Så målet har hela tiden varit att så snart det var möjligt avveckla PN.

Citat:
Svarar inte på varför läkaren skrev ut så lite dropp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in