2026-04-05, 15:08
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
E och hennes familj verkar inte ha haft något krångel med kyllådor , intyg osv när de rest åtminstonde har de inte nämnt detta någonstans

Dessutom måste den som kopplar droppet alltid kolla att innehållet på påsen är vad som ordinerats eftersom det kan ha hamnat en felaktig påse i leveransen
Att allt sköts rätt när de reser är väl snarare tecken på att de är ansvarfulla.
Senast redigerad av Ajogen 2026-04-05 kl. 15:12.
Citera
2026-04-05, 15:10
Medlem
Aha, men resultatet av ditt resonemang blir ju att vi får ta bort nästan all lagstiftning som bygger på bedömningar om vi ska garantera att det aldrig ska bli fel.

Det tror i alla fall inte jag blir bättre på totalen.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Bara om den tillämpas korrekt, men riskerna för förödande snedsteg är alldeles för stor. Därför återkommer Esmeralda, Adam, Leo och Elsa hela tiden. Alla offer för felaktig tillämpning av LVU
Citera
2026-04-05, 15:12
Medlem
Får att jag ger dig möjlighet att skapa ett uns av trovärdighet.

Jag tror jag har svarat på dina frågor, vilken har jag missat?

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Varför skulle jag? Du har inte svarat på en enda av mina frågor, utan bara kommit med dina förutsägbara etiketter och hänvisat till hur lvu-processen ser ut på pappret. Jag pratar om hur den ser ut i den verkliga världen.
Citera
2026-04-05, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Att allt sköts rätt när de reser är väl snarare tecken på att de är ansvarfulla.
Man kan inte missa hur många kalorier näringsdroppet innehåller står tydligt med större text antal kalorier och hur många ml en påse innehåller .
Citera
2026-04-05, 15:19
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Man kan inte missa hur många kalorier näringsdroppet innehåller står tydligt med större text antal kalorier och hur många ml en påse innehåller .
Så då visste läkaren att Elsa fick för lite dropp då när han ordinerade ut det efter vad som skrivits i matdagboken? Eftersom han sa att Elsa måste ätit betydligt mer än vad som skrevs ned.
Citera
2026-04-05, 15:25
Medlem
Citat:
Så då visste läkaren att Elsa fick för lite dropp då när han ordinerade ut det efter vad som skrivits i matdagboken? Eftersom han sa att Elsa måste ätit betydligt mer än vad som skrevs ned.
Matdagbok fördes inte som den skulle så den utgicks inte utifrån utan längd och viktutveckling samt då blodstatus är de uppgifter som funnits att tillgå , mamman däremot måste ha vetat antal kalorier från dropp eftersom det står tydligt med större text på påsarna bla för att det ska vara lätt för vårdpersonal att se
Citera
2026-04-05, 15:25
Medlem
Vilket av mina påståenden grundlöst?

Att LVU är en viktig och välfungerande lagstiftning som det finns noll politisk vilja att förändra. Eller att den absoluta majoriteten av placeringarna gör nytta? Eller att det ibland blir fel eftersom det är människor som bedömer människor?

Finns det andra saker i samhället som råkar finnas kvar trots att de inte alls fungerar tänker du? Vilka i så fall?

Citat:
Igen, märkligt svar. Du är den som gör grundlösa påståenden här. Du får vara så god och se till att det finns något konkret bakom dem.
Citera
2026-04-05, 15:27
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Matdagbok fördes inte som den skulle så den utgicks inte utifrån utan längd och viktutveckling samt då blodstatus är de uppgifter som funnits att tillgå , mamman däremot måste ha vetat antal kalorier från dropp eftersom det står tydligt med större text på påsarna bla för att det ska vara lätt för vårdpersonal att se
Om de skrev ned för lite matintag i matdagboken vad fick då Elsa bara 40% i dropp för?
Citera
2026-04-05, 15:28
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
Vilket av mina påståenden grundlöst?

Att LVU är en viktig och välfungerande lagstiftning som det finns noll politisk vilja att förändra. Eller att den absoluta majoriteten av placeringarna gör nytta? Eller att det ibland blir fel eftersom det är människor som bedömer människor?

Finns det andra saker i samhället som råkar finnas kvar trots att de inte alls fungerar tänker du? Vilka i så fall?
Det är ju bara att gå tillbaka i kedjan av våran diskussion om det här. Vad är det som gör dig så säker på att omhändertagande gör det bättre för barnen idag?
Citera
2026-04-05, 15:32
Medlem
Men du förstår alltså inte?
Citat:
Det är ju bara att gå tillbaka i kedjan av våran diskussion om det här. Vad är det som gör dig så säker på att omhändertagande gör det bättre för barnen idag?
Citera
2026-04-05, 15:33
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
Men du förstår alltså inte?
Jag förstår alldeles utmärkt. Du har inget att sko dig på och du kör på dina argument med blind tro som bevis.
Citera
2026-04-05, 15:41
Medlem
PaleontologistKids avatar
Citat:
Om de skrev ned för lite matintag i matdagboken vad fick då Elsa bara 40% i dropp för?

För det var alldeles uppenbart att hon fick i sig "tillräckligt" via munnen? Hon behövde inte mer. Och på frågan om läkaren visste det totala kaloriintaget = Nej. Läkaren visste däremot att det bara var 40% på droppet, vilket uppenbarligen räckte.

Men om någon enkelt kunnat räkna ut Elsas kaloriintag så är det ju mamman. Läkaren kan omöjligt ha vetat hur mycket mat Elsa ätit, det är däremot någon som mamman kan räkna ut + att addera kalorierna som står angivna på TPN. Läkarens primära underlag är längd, vikt och blodprov.
Senast redigerad av PaleontologistKid 2026-04-05 kl. 15:41. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in