2026-04-05, 09:30
  #19417
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Ja, det är ju skälet till att iran blir förvandlat till skit just nu. eller glömde du bort att iran var fredat fraam till att de formellt angrep isreal april 2024? så proxykrig, terror och stöd till hamas och palestinerna när de gjorde 7 oktober attacken, räckte inte, nu är det helt sin ordning.

Iran har inte varit fredat sen revolutionen 1979. Proxykrig har bedrivits löpande hela vägen sen dess. Möjligtvis av en god anledning, tar inte ställning i det, men att Iran på något sätt skulle ha attackerat ett oskyldigt Israel stämmer inte. Dom har tjuvnypt åt bägge håll.


Citat:
Det är vad vi ser just nu. kärnvapen hade varit den enkla, nu riskerar israel (och usa) sina egna civila och soldater, för att skydda såväl civila iranier som libaneser och palestiner.

Absolut. Ser man whole-sale slaughter av oskyldiga civila som enkelt så är kärnvapen superenkelt.


Citat:
Vi är uppenbarligen kapabla som art, du är naturligtvis inte det, men det behöver vi oro oss mindre för än att muhamadenerna som art har kärnvapen..

Ett Moment 22. Att säga att man är kapabel är att visa att man inte är kapabel. Ingen kapabel hade sagt sig vara kapabel, och därmed hade inga kärnvapen heller skapats.

Lite som Gandalf med ringen.

Citat:
så lite så, det är endå något som misstolkas som inteligen på... tiktok..

Tack igen. Längesen jag kände mig så kognitivt spänstig faktiskt, och allt detta genom lite personangrepp från en fiende till den mänskliga arten. "Borde ha fler av er i min närhet" var jag nära på att skriva, men kom sen på att nej tack.
Citera
2026-04-05, 09:31
  #19418
Medlem
Allting är så enkelt!

Kör man en bil i 150 km/h rakt in i en bergvägg dör man.

Säger Israel att Iran inte ska tillåtas ha kärnvapen så är det så, men försöker iranierna ändå skaffa det så dör dom.

Ser ni likheten?

Iranierna måste lämna bort sitt uran redan nu med en gång. Detta skriver jag för att hjälpa iranierna, dom måste ju fatta någongång.
Citera
2026-04-05, 09:37
  #19419
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
De lär knappast släppa sitt starkaste kort men vi kan ju hoppas att de börjar släppa igenom alla utom amerikanska och israeliska skepp, förutsatt att oljan betalas i euro eller yuan (eller nån annan lösning som främst drabbar de som står för attackerna).

Men jag tror detta tyvärr kommer bli långdraget.

Nånstans måste man ju börja. Även Iran lär vara angelägna om att hitta en lösning för hur Hormuz ska fungera på sikt, det finns inget hållbart ens för dom som situationen ser ut.
Men visst är det svårt att se en snabb lösning.

Att handeln/tullar ska ske i Yuan verkar vara lite av en trådsanning som främst saluförs av ett mongo från Ljungby, sen florerar den ”sanningen” lite här och var såklart.

Oklart varför Iran skulle vilja stärka Kina på ett sådant sätt, var är Kina just nu? Tittar på när Iran krossas.
Enligt Iran själva ska ev tullar inte ske i Yuan iaf.

Citat:
The head of the investment committee of Iran’s Chamber of Commerce Samad Hassanzadeh said the world has not yet moved past oil, and warned that Saudi Arabia’s pipeline to the Red Sea, which carries around seven million barrels per day, could be halted by striking just one pumping station.

He added that if Europe had its own oil, the price per barrel would reach $500.

He also argued that any tolls for Hormuz should be collected in Iranian rials, not yuan, to strengthen the national currency.

@wfwitness
https://t.me/wfwitness/86268

Det skulle kunna rädda den iranska rialen men det är inget Iran kan införa på egen hand, det måste finnas samförståelse för en sådan lösning och än så länge verkar parterna stå för långt ifrån varandra i förhandlingarna.
Ser nog inte helt beckmörkt ut än iaf, gissar jag.

Kanske kan utbredd svält i BRICS-länder ta skruv även inom terror-regimen?
__________________
Senast redigerad av EnoughisEnough 2026-04-05 kl. 09:41.
Citera
2026-04-05, 09:44
  #19420
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Allting är så enkelt!

Kör man en bil i 150 km/h rakt in i en bergvägg dör man.

Säger Israel att Iran inte ska tillåtas ha kärnvapen så är det så, men försöker iranierna ändå skaffa det så dör dom.

Ser ni likheten?

Iranierna måste lämna bort sitt uran redan nu med en gång. Detta skriver jag för att hjälpa iranierna, dom måste ju fatta någongång.

De höll på att förhandla om detta när usa och Israel attackerade. Samma förra gången de attackerade. Mitt under förhandlingarna. Trump rev dessutom JCPOA sist han satt i vita huset.

Om målet är att iran inte ska skaffa kärnvapen så har de ett jävligt märkligt tillvägagångssätt.
Citera
2026-04-05, 09:46
  #19421
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Kanske sundet öppnas till slut för alla förutom för Israel och USA. Kan bli kul😉

Iran håller som sagt på att tappa det kortet, trumf på hand har man bara så länge man kan förhandla om det. Om marknaden tror att det inte kommer att öppnas under överskådlig tid räknar man bort det helt och hållet och kortet blir värdelöst. Som rysk gas till Europa. Plåstret dras, man väljer alternativen även om de på kort sikt är dyrare.

”Risktillägget” på olja genom Hormuz gör att alternativen blir mer attraktiva och det är naturligtvis det värsta som kan hända Iran, vars ENDA påtryckningsmedel idag är att kunna störa den globala ekonomin.

Vi ser dock att det TROTS Irans attacker på grannländerna inte blir några extrema oljepriser eller ens stigande oroligheter - helt enkelt för att störningen kan hanteras med parering i konsumtionen och mindre prisjusteringar. Märk väl att detta sker SAMTIDIGT som Rysslands oljeleveranser också har sjunkit till en bråkdel av tidigare nivåer.

Kina bygger upp ett oljeoberoende energisystem, Indien sitter på kort sikt mer i fällan men det är förstås sannolikt att alla länder runtom i världen ser över sitt oljeberoende och investerar i fossilfria alternativ!
Citera
2026-04-05, 09:48
  #19422
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Iran har inte varit fredat sen revolutionen 1979. Proxykrig har bedrivits löpande hela vägen sen dess. Möjligtvis av en god anledning, tar inte ställning i det, men att Iran på något sätt skulle ha attackerat ett oskyldigt Israel stämmer inte. Dom har tjuvnypt åt bägge håll.

tjuvnyp != krigshandling
skjuta 300 misiler/drönare = anfallskrig.

så visst stämmer det.






Citat:
Absolut. Ser man whole-sale slaughter av oskyldiga civila som enkelt så är kärnvapen superenkelt.

helt ok om det är det enda fungerande alternativet.





Citat:
Ett Moment 22. Att säga att man är kapabel är att visa att man inte är kapabel. Ingen kapabel hade sagt sig vara kapabel, och därmed hade inga kärnvapen heller skapats.

dina känslor betyder säkert något för dig, nu skrev jag dock ett objektivt konstaterande. finns ju 1000 tals kärnvapen idag, och enda gången de använts så var det mot rätt mål.




Citat:
Lite som Gandalf med ringen.

inte precis nej, fantasi sagor saknar ju per definiton ett objektiv lager….


Citat:


Tack igen. Längesen jag kände mig så kognitivt spänstig faktiskt, och allt detta genom lite personangrepp från en fiende till den mänskliga arten. "Borde ha fler av er i min närhet" var jag nära på att skriva, men kom sen på att nej tack.

verkligheten finns ju nära även om du känner annorlunda. så det är hugget som stucket.
Citera
2026-04-05, 09:51
  #19423
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Nånstans måste man ju börja. Även Iran lär vara angelägna om att hitta en lösning för hur Hormuz ska fungera på sikt, det finns inget hållbart ens för dom som situationen ser ut.
Men visst är det svårt att se en snabb lösning.

Att handeln/tullar ska ske i Yuan verkar vara lite av en trådsanning som främst saluförs av ett mongo från Ljungby, sen florerar den ”sanningen” lite här och var såklart.

Oklart varför Iran skulle vilja stärka Kina på ett sådant sätt, var är Kina just nu? Tittar på när Iran krossas.
Enligt Iran själva ska ev tullar inte ske i Yuan iaf.


https://t.me/wfwitness/86268

Det skulle kunna rädda den iranska rialen men det är inget Iran kan införa på egen hand, det måste finnas samförståelse för en sådan lösning och än så länge verkar parterna stå för långt ifrån varandra i förhandlingarna.
Ser nog inte helt beckmörkt ut än iaf, gissar jag.

Kanske kan utbredd svält i BRICS-länder ta skruv även inom terror-regimen?

För att försöka sänka petrodollarn såklart. De har ju snackat om det men de kanske bara bollade idéer.

Hursomhelst så lär inte Iran öppna sundet och Usrael lär inte gå med på Irans krav så antingen blir det en lösning som bara drabbar de anfallande nationerna eller en som fortsatt drabbar hela världen.
Citera
2026-04-05, 10:04
  #19424
Medlem
Nya uppgifter gällande robotarna som skickades mot Diego Garcia, liknande uppgifter har ju florerat genom åren men inget bekräftat fullt ut sas.
Samarbetet med Nordkorea isig är ju uppenbart även om få ledare vill berätta vad man vet om det.

Europeiska ledare vågar inte ens bekräfta att det rörde sig om iranska IRBM. En förmåga många anser att regimen ljuger om att inte ha alls.

Citat:
Missiles fired at Diego Garcia were bought from North Korea

"The missile launched at Diego Garcia was a Musudan. The Iranians bought 19 of these from the North Koreans and took delivery in 2005. They have had this capability since 2005 - and this is no ‘secret weapon,'"

The North Koreans also helped Iran develop the Emad and Ghadr missile systems, which have been used to target Israel as well as Gulf states, at the No Dong facility in Iran.

-JPost
https://t.me/Israel_Middle_East_Insight/60503
Citera
2026-04-05, 10:06
  #19425
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Som svar på detta.

"On 1 April 2024, Israel conducted an airstrike on the Iranian embassy complex in Damascus, Syria, destroying the building housing its consular section.[4][1][5] The airstrike began the 2024 Iran–Israel conflict, and took place during a period of heightened tension between Israel and Iran, and amidst the Gaza war and the Israel–Hezbollah conflict.

Sixteen people were killed in the strike, including two Syrian civilians and eight officers of the Islamic Revolutionary Guard Corps (IRGC)."


https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_airstrike_on_the_Iranian_consulate_in_Dama scus

Varje anklagelse från er sionister är ett erkännande.
Nu gjorde du bort dig. Skälet till att officerarna från det iranska Revolutionsgardet, som satt och huserade på konsulatet i Damaskus plockades bort, berodde ju på att de var involverade i att supporta Hizbollah med vapen och rådgivning, efter att denna organisation oprovocerat börjat lobba raketer mot Israel den 8 oktober 2023.

Genom Revolutionsgardets försorg befordrades Hizbollahs krigshandlingar riktade mot Israel. Enligt folkrätten och FN-konventionen har du full rätt att slå mot en sådan aktör även om han befinner sig utanför krigsskådeplatsen. Att plocka bort de iranska officerarna var alltså en legitim stridshandling eftersom de genom sitt stöd till Hizbollah definierat sig själva som krigförande part.

Nu satt de förvisso i en byggnad som nyligen förklarats vara ett "konsulat" av den iranska regimen. Detta kan tekniskt vara ett brott mot Wientraktaten, som stipulerar att byggnader som ingår i de diplomatiska beskickningarnas verksamhet ska vara fredade, men israelerna hävdar att konsulatsstämplingen bara var en täckmantel för att Revolutionsgardet skulle kunna ha en plats där de kunde chilla med te och TV-spel, samt planera sitt stöd av Hizbollah.

Hursomhelst: Hizbollah angriper Israel med stöd av Iran (brott mot folkrätten) -> Israel slår ut en iransk kommandocentral i Damaskus (folkrättsligt legitimt, men eventuellt ett brott mot Wientraktaten) -> Iran skickar iväg en robot- och drönarsalva mot Israel, vilket innebär ett öppnande av direkta stridshandlingar mellan Iran och Israel (dvs "krig"), vilka pågår än idag.

Slutsats: Israel har gjort det mesta på ett rätt och riktigt vis, under det att den iranska regimen är några riktigt fula fiskar.
Citera
2026-04-05, 10:09
  #19426
Medlem
Iran har rätt att försvara sig mot angrepp. USA och Israel vill utradera Iran och skicka dom till stenåldern. Flera röster vill att man släpper en atombomb på Iran. Iran har alltså existentiell rätt att skaffa kärnvapen - för att kunna skydda sig mot kärnvapenangrepp från Israel och USA.

Detta är logiken i Mellanöstern. Fråga Israel.

Personligen hade man ju föredragit diplomatins väg.
Citera
2026-04-05, 10:20
  #19427
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
De sprängde ett iranskt konsulat och dödade en massa iranier. Självklart blir Iran sura över det. Hade Palestina sprängt ett amerikanskt konsulat med nån israelisk general i och dödat en massa amerikaner så hade det tagit hus i helvete, trots att usa ger Israel enormt med stöd som används för att mörda palestinier.

Dessa iranier tillhörde Revolutuonsgardets Qudsstyrka, som gav Hizbollah ett för organisationen oundgängligt stöd för sina angrepp mot Israel.

Israel har gjort rätt och Iran har gjort fel.
Citera
2026-04-05, 10:29
  #19428
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErlingBrautHaaland
Det är en beskrivning varför de livrädda islamska soldaterna ej vågade närma sig piloten pga all långsamtgående flyg i luften som bombade runt området. Det var därför man bad lokalbefolkningen om hjälp. Verkar som lokalbefolkningen ej var sugna heller trots den enorma belöningen. Men vem i iran litar på regimen?

USA betalar mer än Iran för sina piloter. Men om USA hade drönare och annat i området så höll man sig nog hemma. Drönarpiloterna vet ju inte vilka som är vänner eller fiender, så de skjuter/bombar allt som närmar sig piloten. Om nu iranierna var på rätt spår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in