2026-04-05, 00:53
  #19357
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Vad är CTBTO?

Organisationen för ett fullständigt kärnprovsstopp (CTBTO) är en internationell organisation som kommer att upprättas när fördraget om fullständigt kärnprovsstopp träder i kraft, en konvention som förbjuder kärnvapenprovsexplosioner.

Så i vilket la-la-land befinner du dig själv i om man får fråga?

Även om fördraget inte är i kraft, är International Monitoring System (IMS) till ca 90 % färdigbyggt och fullt operativt. Det består av:

Seismiska stationer (för att mäta markvibrationer)
Infraljud (låga ljudvågor i luften)
Hydroakustik (undervattensljud)
Radionuklid-stationer (som fångar upp radioaktiva partiklar och ädelgaser som xenon)

Data från dessa stationer analyseras i ett internationellt datacenter i Wien och delas med medlemsstaterna. Systemet har redan upptäckt alla Nordkoreas kärnvapentester (även de små), och det fångar upp jordbävningar, vulkanutbrott och andra händelser globalt.

Det betyder att en kärnvapenexplosion (t.ex. i en iransk bunker) skulle detekteras av IMS redan idag, oavsett att fördraget inte är i kraft. Nationella underrättelsetjänster (USA, Ryssland, Kina m.fl.) har dessutom egna system som kompletterar detta.
Citera
2026-04-05, 00:54
  #19358
Medlem
Om Irans regim skall bort och Iran demokratiseras och bli en sekulär stat lär kriget inte avslutas i år
Citera
2026-04-05, 00:59
  #19359
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Även om fördraget inte är i kraft, är International Monitoring System (IMS) till ca 90 % färdigbyggt och fullt operativt. Det består av:

Seismiska stationer (för att mäta markvibrationer)
Infraljud (låga ljudvågor i luften)
Hydroakustik (undervattensljud)
Radionuklid-stationer (som fångar upp radioaktiva partiklar och ädelgaser som xenon)

Data från dessa stationer analyseras i ett internationellt datacenter i Wien och delas med medlemsstaterna. Systemet har redan upptäckt alla Nordkoreas kärnvapentester (även de små), och det fångar upp jordbävningar, vulkanutbrott och andra händelser globalt.

Det betyder att en kärnvapenexplosion (t.ex. i en iransk bunker) skulle detekteras av IMS redan idag, oavsett att fördraget inte är i kraft. Nationella underrättelsetjänster (USA, Ryssland, Kina m.fl.) har dessutom egna system som kompletterar detta.

Seismiska stationer (för att mäta markvibrationer)
Infraljud (låga ljudvågor i luften)
Hydroakustik (undervattensljud)
Radionuklid-stationer (som fångar upp radioaktiva partiklar och ädelgaser som xenon)


De två översta punkterna är de enda som är aktuella i sammanhanget. Så kommer det vara svårbedömt om det har varit en US största konventionella bomber eller en mindre kärnvapenladdning.

Samtidigt så är det införstått att det inte är enbart Trump som är medveten om vad som sker.

Som du förhoppningsvis förstår så krävs det att det finns sådana sensorer i närheten för att ge ett korrekt värde. Ställer mig ytterst tveksam till att något sådant finns inom eller i närheten av Iran som det inte står Made in US på. Det som briseras ovan jord är en helt annan sak jämfört med långt under jord omgiven av berg.
__________________
Senast redigerad av eldrattan 2026-04-05 kl. 01:04.
Citera
2026-04-05, 01:04
  #19360
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Problemet är att jag inte hör någon skriva en realistisk avslutning på konflikten. Iranierna är för stolta för att ge upp vid det här laget, USA har klivit in i konflikten likt en elefant i en porslinaffär och dödat deras påve, så det revolutionära gardet vill inte veta av något som heter förhandlingar. Dessutom har de förberedd för en sådan spirituell krig i typ 40 år, nu vill de inte sluta. De är beredda på allt.

När börsen börjar störtdyka, när USA spränger iranska oljefält och energi och Iran gör samma sak med gulfstaterna, när vi förstår allvaret...när israelerna får slut på interceptors...när börserna kollapsar...

Jag ser kedjereaktion som är totalt katastrofala och som bara kan sluta på det värsta tänkbara sättet.
Det har inte kostat Iran så mycket. De har tappat en del av statsledningen men fortfarande är det samma religiösa styre.
Vapen kan man fortsätta producera och inom några år är man tillbaka. Varför skulle de ens vara intresserade av ett fredsavtal?

USA har vunnit en hel del och kan uttala sig som vinnare och lämna landet.

Iran må ha fått en kniv i sidan men kommer att återhämta sig och komma tillbaka starkare.
Det dröjer kanske 6-8 är innan Iran är tillbaka men hur kommer USA agera då?

Vill USA har en större seger så behöver de gå in med marktrupper och då kommer man fastnar i Iran under flera år.
Citera
2026-04-05, 01:09
  #19361
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Det har inte kostat Iran så mycket. De har tappat en del av statsledningen men fortfarande är det samma religiösa styre.
Vapen kan man fortsätta producera och inom några år är man tillbaka. Varför skulle de ens vara intresserade av ett fredsavtal?

USA har vunnit en hel del och kan uttala sig som vinnare och lämna landet.

Iran må ha fått en kniv i sidan men kommer att återhämta sig och komma tillbaka starkare.
Det dröjer kanske 6-8 är innan Iran är tillbaka men hur kommer USA agera då?

Vill USA har en större seger så behöver de gå in med marktrupper och då kommer man fastnar i Iran under flera år.

Jag kan inte se det framför mig, alltså att USA lämnar skiten medan Iran har de facto makten över hela Mellanöstern och kan både kontrollera hur olja exporteras från regionen samt bomba amerikanska militära mål hur de vill (och de är nog seriösa med kraven att inga amerikanska militärbaser finns i regionen). Lägg därtill petrodollarns död ifall man bara handlar med yuan från och med nu.

Sionistiska maktspelare i USA kommer göra det gällande för Trump att han absolut inte får lämna Israel med en sådan mellanöstern.

Angående vad som kan ske om 7 år så tror jag faktiskt inte att sionismen kan överleva i USA som maktfaktor länge till med tanke på hur mycket amerikaner under 50 numera hatar Israel/AIPAC.
Citera
2026-04-05, 01:16
  #19362
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Stämmer denna summering av USAs förlorade flyg?
https://x.com/GinieSigonney/status/2040337870976647596
Är ju inte helt omöjligt att A 10 skjutits ner av friendly fire den också?
Citera
2026-04-05, 02:55
  #19363
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Fler och fler båtar åker igenom, länder förhandlar med Iran utan att blanda in USA, så sundet-grejen kan snart vara överspelad.
Ja, tror inte Iran vill använda sundet för att skapa totalt kaos som svält osv i världen då det inte skulle gynna dom i längden, bara skapa lite ekonomiskt smärta i väst och för Trump på hemmaplan som följd av högre drivmedelpriser.
Regimens överlevnad är inte beroende av en fortfarande mycket längre blockad av Hormuz, hellre tvärtom, Trump har ändå gjort bort sig.

Ang piloten som du skriver om tror jag hen är död nu eller tagen av Iran utan att säga det öppet.
Fast USA kommer fortfarande leta för att få hem kroppen.
Citera
2026-04-05, 02:59
  #19364
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Ja, tror inte Iran vill använda sundet för att skapa totalt kaos som svält osv i världen då det inte skulle gynna dom i längden, bara skapa lite ekonomiskt smärta i väst och för Trump på hemmaplan som följd av högre drivmedelpriser.
Regimens överlevnad är inte beroende av en fortfarande mycket längre blockad av Hormuz, hellre tvärtom, Trump har ändå gjort bort sig.

Ang piloten som du skriver om tror jag hen är död nu eller tagen av Iran utan att säga det öppet.
Fast USA kommer fortfarande leta för att få hem kroppen.

Tror det är svårt att undvika kaos och svält vid det här laget.

Jag tror givetvis att de ändå vill förhandla fram något som sätter dem i förarsättet i Mellanöstern, men antagligen då med gulfstaterna och resten av världen och inte med USA. Det skulle göra dem i längden till en mycket mäktig stat ifall de kontrollerar handeln av en femtedel av världens olja och en tredjedel av fertilizers.

Fast spränger Trump Irans olja och Iran spränger Gulfstaternas olja så blir Mellanöstern en kaotisk mardröm och frågan är ifall Irans makt ens kommer att kunna manifesteras på ett bra tag.

Hur snabbt kan kineserna då komma in och återbygga allt effektivt? Kommer det vara så mycket våld och förödelse i regionen att det inte kommer gå att återbygga saker effektivt?
__________________
Senast redigerad av Naknekejsaren 2026-04-05 kl. 03:02.
Citera
2026-04-05, 04:41
  #19365
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Ja, tror inte Iran vill använda sundet för att skapa totalt kaos som svält osv i världen då det inte skulle gynna dom i längden, bara skapa lite ekonomiskt smärta i väst och för Trump på hemmaplan som följd av högre drivmedelpriser.
Regimens överlevnad är inte beroende av en fortfarande mycket längre blockad av Hormuz, hellre tvärtom, Trump har ändå gjort bort sig.

Ang piloten som du skriver om tror jag hen är död nu eller tagen av Iran utan att säga det öppet.
Fast USA kommer fortfarande leta för att få hem kroppen.
Säger på Al Jazeera nu att han är räddad efter intensiv skottväxling - inte ännu ute från Iran säger de nu men amerikanarna ska visst ha honom eller henne
__________________
Senast redigerad av kubun 2026-04-05 kl. 05:12.
Citera
2026-04-05, 05:01
  #19366
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Problemet är att jag inte hör någon skriva en realistisk avslutning på konflikten. Iranierna är för stolta för att ge upp vid det här laget, USA har klivit in i konflikten likt en elefant i en porslinaffär och dödat deras påve, så det revolutionära gardet vill inte veta av något som heter förhandlingar. Dessutom har de förberedd för en sådan spirituell krig i typ 40 år, nu vill de inte sluta. De är beredda på allt.

När börsen börjar störtdyka, när USA spränger iranska oljefält och energi och Iran gör samma sak med gulfstaterna, när vi förstår allvaret...när israelerna får slut på interceptors...när börserna kollapsar...

Jag ser kedjereaktion som är totalt katastrofala och som bara kan sluta på det värsta tänkbara sättet.

Den enda realistiska avslutningen är ju att de förhandlingar som sker, trots att iran förnekar det, leder till ett avtal, varken iran eller usa/israel kan hålla igång konflikten i denna intensitet särskilt länge till, skulle bli förvånad om detta fortsätter över sommaren, ja om nu inte nån annan lägger sig i, då kan det bli värre.

Blir den ekonomiska krisen värre måste ju andra natoländer in för att öppna sundet för att undvika problem på hemmaplan och då har vi ett antal länder där som nog iran inte vill dra in i konflikten, samtidigt är det så att iran sänker nåt handelsfartyg sker samma sak så det ligger i irans intresse att få slut på detta innan något allvarligt sker vid sundet samtidigt se ut som att man vunnit gentemot sin egen befolkning.

Samtidigt går det nog sämre för usa än vad trump egentligen trodde trots att han pratar om enorma framgångar så han har också ett intresse att avsluta detta, helst innan fotbolls-vm tror jag.
Citera
2026-04-05, 05:19
  #19367
Medlem
Förenade Arabemiraten meddelar nu på morgonkvisten att flyglarmet gick igång för en timma sedan. Ett nytt regn av ett antal iranska drönare och missiler störde morgonsömnen för många.

GULF NEWS:

https://gulfnews.com/uae/uaes-air-defence-systems-responding-to-incoming-missile-drone-threats-from-iran-2-1.500496678


Citat:
BREAKING NEWS
UAE's air defence systems responding to incoming missile threat from Iran
NCEMA urged residents to remain in a safe location, follow official channels for updates

Last updated: April 05, 2026 | 06:43
Christian Borbon, Senior Web Editor


Dubai: The UAE's air defence systems are responding to incoming missile threat from Iran, the National Emergency Crisis and Disaster Management Authority (NCEMA) said early on Sunday.

In a statement, NCEMA urged residents to remain in a safe location and follow official channels for warnings and updates.

The Ministry of Defence said the noises heard across different areas were the result of air defence systems intercepting missiles and drones targeting the UAE.

Inga skador rapporterade än så länge i alla fall.

På bara det förra dygnet så stoppades hela 23 missiler plus 56 drönare framgångsrikt från att åstadkomma större skador.
Mot bakgrund av det upptrappade skjutandet. Så diskuteras nu ett tillfälligt utegångsförbud,
tex i Dubai och hela UAE, tex öppna ytor, eller i närheten av flygplatserna och hamnarna, höga byggnader mm..

Att de som kan stanna inomhus eller under kraftiga takskyddskonstruktioner bör absolut göra det, ifall flyglarm ljuder så är det en skyddad position
eller ett skyddsrum för civila som gäller.

Det stämmer att jag också hittat artiklar om att den andre piloten skulle ha hittats.
Förmodligen vid liv får man anta
__________________
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2026-04-05 kl. 05:22.
Citera
2026-04-05, 06:32
  #19368
Medlem
Trump bekräftar nu att den andra piloten(WSOn) är räddad. Verkar som att ett stort antal Iranska soldater dödats i striderna.

Detta är en sån operation som regimen påstått skulle sluta med att samtliga amerikanska soldater skulle få åka hem i kistor från, ännu fler stöddiga ord att äta upp alltså.

Citat:
In a post in Truth Social, US President Donald J. Trump congratulated the operation to rescue the lost F-15E Officer, saying that the officer got injured during the crash vowing to not leave not a single American servicemember behind enemy lines
https://t.me/BellumActaNews/170179

Man verkar redan ha improviserade landningsbanor i Iran?

Citat:
— US officials say to New York Times that not only 1, but two C-130 Hercules got stuck in a USAF improvised base (!) inside Iranian territory, so personnel blew up the planes rather than leave it to fall into Iranian hands

"In a final twist after the weapons officer was rescued, two transport planes that would carry the commandos and the airmen to safety got stuck at a remote base in Iran.

Commanders decided to fly in three new planes to extract all the U.S. military personnel and the airmen, and they blew up the two disabled planes rather than have them fall into Iranian hands."
@BellumActaNews

https://t.me/BellumActaNews/170180

Ska bli kul att höra förklaringen från mulla-runkarna i tråden om hur amerikanska soldater kommer slaktas så fort dom sätter sin fot på iransk mark.
__________________
Senast redigerad av EnoughisEnough 2026-04-05 kl. 06:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in