Citat:
Ursprungligen postat av
Sqrbanken
Hans svullna anklar (ödem) och missfärgningar på händer vittnar om hjärt-kärlsjukdom. Skulle tippa på kärlkramp: förkalkade kranskärl -> hjärtat får lite syre -> hjärtsvikt -> kass pump -> vätskesamlingar och syrebrist i perifera delar av kroppen -> missfärgningar i huden.
Allvarligt tillstånd, särskilt i hans ålder och med den fetman/ohälsosamma leverne. Samtidigt så har han nog den bästa vården som denna planet har att skita ut att tillgå så det är nog under (relativ) kontroll.
Jo läget är bekymmersamt. Sannolikheten är inte 0 att nukes används men själv tar jag det kortet med ro än så länge. Det behövs mer eskalering först även om saker och ting helt klart rör sig allt snabbare och det i fel riktning.
Problemet är att jag inte hör någon skriva en realistisk avslutning på konflikten. Iranierna är för stolta för att ge upp vid det här laget, USA har klivit in i konflikten likt en elefant i en porslinaffär och dödat deras påve, så det revolutionära gardet vill inte veta av något som heter förhandlingar. Dessutom har de förberedd för en sådan spirituell krig i typ 40 år, nu vill de inte sluta. De är beredda på allt.
När börsen börjar störtdyka, när USA spränger iranska oljefält och energi och Iran gör samma sak med gulfstaterna, när vi förstår allvaret...när israelerna får slut på interceptors...när börserna kollapsar...
Jag ser kedjereaktion som är totalt katastrofala och som bara kan sluta på det värsta tänkbara sättet.