2026-04-05, 00:29
  #19345
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Låter rimligt, efter vad man har läst.

Det blir tyvärr en hel del som går förlorat i krig.

Mer än vad Trump hade kunnat föreställa sig. Inte minst att Iran bestämmer över sundet.

Hur ska Trump tackla det? En enorm prestigeförlust.

Är de två senaste piloterna hittade?

Vad jag hört saknas en pilot. USA skickar nu ett par sådana propellerflygplan som vrider motorerna och landar som en helikopter. Med sådana kan man flyga långt och landa lite var som helst; kanske skall de hämta piloten med dem?
Citera
2026-04-05, 00:32
  #19346
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Om USA använder kärnvapen för att tränga in i Iranska bunkrar så kommer det sluta riktigt illa för Trump. Hela världen lär protestera och landet kommer tappa alla sina allierade utom Israel. Kanada kommer önska gå med i EU/EES. Miljarder människor kommer avsluta sina konton hos amerikanska sociala medier. Alla amerikanska varor kommer försvinna från Europa. Amerikanska börsen kommer tappa allt internationellt kapital. Amerikanska statspapper kommer tappa i intresse. Landet kommer inte att kunna låna pengar.

Utan internationellt kapital så kommer USA att få mycket svårt att hålla igång statsapparaten. Amerikanska företag kommer att få det mycket tufft. Utan export så kommer man inte heller långsiktigt kunna importera varor. Landet skulle få det tufft under generationer. Depressionen var en bagatell mot vad som väntar.


Nu tror jag att systemet är uppbyggt så att Trump inte ensam kan besluta om kärnvapen. Misstänker att han blir bortplockad om han kommer med detta förslag. Biden var ju på gränsen till senil och Trump är helt oberäknelig. Gissningsvis så har man en struktur för att hindra att denna typ av presidenter gör något dumt.

Jo, jag antar att USA skulle använda kärnvapen för att tränga in i iranska bunkrar och det skulle leda till konsekvenser du nämner, men jag tror att Israel kan släppa dessa mot städer, en efter den andra, runtom i Iran tills regimen ger upp då de är sådana psykopatiska freaks som knappt ser ickejudar som människor.

Frågan är hur mycket USA tappar ansiktet också ifall Israel avslutar kriget genom total förintelse av Irans civilisation? USA skulle i högsta grad vara medskyldiga.

Kom ihåg att ryssarna har tappat ansiktet i flera konflikter utan att använda sig av kärnvapen, och många kallar dem för Mordor...
Citera
2026-04-05, 00:33
  #19347
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Om USA använder kärnvapen för att tränga in i Iranska bunkrar så kommer det sluta riktigt illa för Trump. Hela världen lär protestera och landet kommer tappa alla sina allierade utom Israel. Kanada kommer önska gå med i EU/EES. Miljarder människor kommer avsluta sina konton hos amerikanska sociala medier. Alla amerikanska varor kommer försvinna från Europa. Amerikanska börsen kommer tappa allt internationellt kapital. Amerikanska statspapper kommer tappa i intresse. Landet kommer inte att kunna låna pengar. Utan internationellt kapital så kommer USA att få mycket svårt att hålla igång statsapparaten. Amerikanska företag kommer att få det mycket tufft. Utan export så kommer man inte heller långsiktigt kunna importera varor. Landet skulle få det tufft under generationer. Depressionen var en bagatell mot vad som väntar.

Nu tror jag att systemet är uppbyggt så att Trump inte ensam kan besluta om kärnvapen. Misstänker att han blir bortplockad om han kommer med detta förslag. Biden var ju på gränsen till senil och Trump är helt oberäknelig. Gissningsvis så har man en struktur för att hindra att denna typ av presidenter gör något dumt.


Fetat på slutet: Problemet är att det är personer runt honom som ger honom alla dumma idéer. Jag tror tyvärr det i praktiken kommer vara Israels beslut hur detta slutar.
Citera
2026-04-05, 00:38
  #19348
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Om USA använder kärnvapen för att tränga in i Iranska bunkrar så kommer det sluta riktigt illa för Trump. Hela världen lär protestera och landet kommer tappa alla sina allierade utom Israel. Kanada kommer önska gå med i EU/EES. Miljarder människor kommer avsluta sina konton hos amerikanska sociala medier. Alla amerikanska varor kommer försvinna från Europa. Amerikanska börsen kommer tappa allt internationellt kapital. Amerikanska statspapper kommer tappa i intresse. Landet kommer inte att kunna låna pengar.

Utan internationellt kapital så kommer USA att få mycket svårt att hålla igång statsapparaten. Amerikanska företag kommer att få det mycket tufft. Utan export så kommer man inte heller långsiktigt kunna importera varor. Landet skulle få det tufft under generationer. Depressionen var en bagatell mot vad som väntar.


Nu tror jag att systemet är uppbyggt så att Trump inte ensam kan besluta om kärnvapen. Misstänker att han blir bortplockad om han kommer med detta förslag. Biden var ju på gränsen till senil och Trump är helt oberäknelig. Gissningsvis så har man en struktur för att hindra att denna typ av presidenter gör något dumt.

Varför göra det krångligt för sig? Bara man ser till att kärnvapnen detonerar på tillräckligt djup och är omgivna av ett solitt material, typ någon hållfast bergart. Så kommer ingen få reda på att det var bestyckat med en nukleär stridsspets.
Citera
2026-04-05, 00:39
  #19349
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Fetat på slutet: Problemet är att det är personer runt honom som ger honom alla dumma idéer. Jag tror tyvärr det i praktiken kommer vara Israels beslut hur detta slutar.
Du har rätt, Israel dikterar villkoren. Jag vet att det är så men jag kan bara inte förstå det...
Citera
2026-04-05, 00:40
  #19350
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Hans svullna anklar (ödem) och missfärgningar på händer vittnar om hjärt-kärlsjukdom. Skulle tippa på kärlkramp: förkalkade kranskärl -> hjärtat får lite syre -> hjärtsvikt -> kass pump -> vätskesamlingar och syrebrist i perifera delar av kroppen -> missfärgningar i huden.

Allvarligt tillstånd, särskilt i hans ålder och med den fetman/ohälsosamma leverne. Samtidigt så har han nog den bästa vården som denna planet har att skita ut att tillgå så det är nog under (relativ) kontroll.

Jo läget är bekymmersamt. Sannolikheten är inte 0 att nukes används men själv tar jag det kortet med ro än så länge. Det behövs mer eskalering först även om saker och ting helt klart rör sig allt snabbare och det i fel riktning.

Om omvärlden lyckas öppna sundet för trafik (med avgifter till Iranska regimen) kanske Trump utropar seger och börjar bråka om Grönland eller Kuba istället.
Citera
2026-04-05, 00:40
  #19351
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Hans svullna anklar (ödem) och missfärgningar på händer vittnar om hjärt-kärlsjukdom. Skulle tippa på kärlkramp: förkalkade kranskärl -> hjärtat får lite syre -> hjärtsvikt -> kass pump -> vätskesamlingar och syrebrist i perifera delar av kroppen -> missfärgningar i huden.

Allvarligt tillstånd, särskilt i hans ålder och med den fetman/ohälsosamma leverne. Samtidigt så har han nog den bästa vården som denna planet har att skita ut att tillgå så det är nog under (relativ) kontroll.

Jo läget är bekymmersamt. Sannolikheten är inte 0 att nukes används men själv tar jag det kortet med ro än så länge. Det behövs mer eskalering först även om saker och ting helt klart rör sig allt snabbare och det i fel riktning.

Problemet är att jag inte hör någon skriva en realistisk avslutning på konflikten. Iranierna är för stolta för att ge upp vid det här laget, USA har klivit in i konflikten likt en elefant i en porslinaffär och dödat deras påve, så det revolutionära gardet vill inte veta av något som heter förhandlingar. Dessutom har de förberedd för en sådan spirituell krig i typ 40 år, nu vill de inte sluta. De är beredda på allt.

När börsen börjar störtdyka, när USA spränger iranska oljefält och energi och Iran gör samma sak med gulfstaterna, när vi förstår allvaret...när israelerna får slut på interceptors...när börserna kollapsar...

Jag ser kedjereaktion som är totalt katastrofala och som bara kan sluta på det värsta tänkbara sättet.
Citera
2026-04-05, 00:43
  #19352
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Varför göra det krångligt för sig? Bara man ser till att kärnvapnen detonerar på tillräckligt djup och är omgivna av ett solitt material, typ någon hållfast bergart. Så kommer ingen få reda på att det var bestyckat med en nukleär stridsspets.

Herregud, du vet ingenting om hur kontroll av radioaktivitet sker runtom i världen av olika institutioner i flera länder. Man kan inte bara släppa en hemlig atombomb utan att någon märker det.
Citera
2026-04-05, 00:44
  #19353
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Herregud, du vet ingenting om hur kontroll av radioaktivitet sker runtom i världen av olika institutioner i flera länder. Man kan inte bara släppa en hemlig atombomb utan att någon märker det.

Det mäts av seismiska instrument också, som registrerar jordskalv.
Citera
2026-04-05, 00:46
  #19354
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Herregud, du vet ingenting om hur kontroll av radioaktivitet sker runtom i världen av olika institutioner i flera länder. Man kan inte bara släppa en hemlig atombomb utan att någon märker det.

Jag är nog mer insatt i hur radioaktivitet fungerar och tillämpas än vad du någonsin kan tänka dig.

Om du vill ha något för att stilla din okunskap för stunden så gjorde bla Israel det som du påstår är omöjligt. Då var det ändå en större laddning som brisera jämfört med vad som är aktuellt i detta fall.
Citera
2026-04-05, 00:47
  #19355
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det mäts av seismiska instrument också, som registrerar jordskalv.


Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Jag är nog mer insatt i hur radioaktivitet fungerar och tillämpas än vad du någonsin kan tänka dig.

Om du vill ha något för att stilla din okunskap för stunden så gjorde bla Israel det som du påstår är omöjligt. Då var det ändå en större laddning som brisera jämfört med vad som är aktuellt i detta fall.


Sökte upp det:

CTBTO:s International Monitoring System (IMS) är byggt just för att upptäcka hemliga kärnvapenprov över hela jorden. Det består av seismiska stationer, radionuklid-detektering (xenon-gas som läcker ut), infraljud och hydroakustik. Systemet har upptäckt alla Nordkoreas tester, även de minsta (ner till några hundra ton TNT).


Många krigshetsare här inne lever i lalaland. Vill hitta en magisk lösning till varje pris.
Citera
2026-04-05, 00:50
  #19356
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Sökte upp det:

CTBTO:s International Monitoring System (IMS) är byggt just för att upptäcka hemliga kärnvapenprov över hela jorden. Det består av seismiska stationer, radionuklid-detektering (xenon-gas som läcker ut), infraljud och hydroakustik. Systemet har upptäckt alla Nordkoreas tester, även de minsta (ner till några hundra ton TNT).


Många krigshetsare här inne lever i lalaland. Vill hitta en magisk lösning till varje pris.

Vad är CTBTO?

Organisationen för ett fullständigt kärnprovsstopp (CTBTO) är en internationell organisation som kommer att upprättas när fördraget om fullständigt kärnprovsstopp träder i kraft, en konvention som förbjuder kärnvapenprovsexplosioner.

Så i vilket la-la-land befinner du dig själv i om man får fråga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in