2026-04-04, 21:24
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Gaffel och kniv till höger eller vänster är knepigt.
En betydande del av befolkningen är vänsterhänta och då blir allt spegelvänt.

Enligt svenska regler så äter alla högerhänt.
Citera
2026-04-04, 21:27
Medlem
Citat:
Använder gaffeln i fel hand.

Känns ju omöjligt att göra så. Möjligen om man är vänsterhänt.
Citera
2026-04-04, 21:28
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Min mor var väldigt noga med sådant. Så även dagisfröknarna. Kanske är det just av den anledningen jag själv struntar i det. Det finns så mycket mer intressanta saker att tänka på än vilken hand man håller besticken i. Att ödsla tid och tankekraft på något så fullständigt meningslöst skulle aldrig falla mig i, det vore som att uppröras av hur andra knyter sina skor eller hur de väljer att vika sin tvätt.
När jag växte upp fanns inte dagis.
Och visst, man kan använda bestick som järnstänger, knyta smällknut på skosnöret eller knöla tvätten som man vill.
Men varför låter folk nedlåta sig till att exponera sådant i en TV-produktion?
Vad man gör på sin egen kammare är varjes ensak.
Citera
2026-04-04, 21:31
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Enligt svenska regler så äter alla högerhänt.
Det köper jag inte.
De vänsterhänta jag känner har spegelvänd hållning.
Citera
2026-04-04, 21:34
Medlem
Vet inte vilket bordsskick deltagarna på Farmen hade men killarna hade sina svettiga, skitiga kepsar på

vid matbordet. Så äckligt. Och ingen påpekade det. Är förvånad att ingen av kvinnorna sa något

men dom verkade inte ha någon talan överlag..... Är det också den nya tiden?
Citera
2026-04-04, 21:35
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Som allt annat som sågs som självklart för bara tjugo år sedan, så förfaller enkla kunskaper och färdigheter, såsom bordsskick.

En ny generation tar vid, tyvärr.
Ja, så är det. Men kanske med rätta. Bara ordet "bordsskick" osar ju 1800-tal. Vi äter mer och mer hemlevererad eller färdig mat.

En papperspåse på bordet i vardagsrummet + medföljande plastbestick eller pinnar. Ät, knyckla ihop och kasta. Snabbt ska det gå!
Citera
2026-04-04, 21:36
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Det köper jag inte.

Ja, men det är lite mer avslappnat idag. Men det är ju lite det som är grejen, att man bryter mot etikettsregler nuförtiden.
Citera
2026-04-04, 21:39
Medlem
supremanics avatar
Citat:
Djuriskt beteende är också en livsstil.

Citat:
Det köper jag inte.

Dina bekanta bryter de klassiska reglerna om bordsskick där även vänsterhänta ska hålla gaffeln i vänster hand. Att vara vänsterhänt ansågs dessutom på den tiden reglerna härstammar från som fult.
Du får påpeka att de beter sig som djur nästa gång ni lunchar
Citera
2026-04-04, 21:43
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Jag är en pundare och har till och med bordsskick. Är man inte ett barn eller ett Ica Jerry mongo så ska man visa klass vid matbordet.

Tack sträng farmor. Något annat man ABSOLUT inte fick göra, ha armbågarna på bordet.
Den här typen av kommentarer gillar jag.
Ingen är felfri men man har alltid rätt att ha en åsikt.
Citera
2026-04-04, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Tack vare en sträng Farmor som lärde oss barn bordsskick, inga armbågar på bordet t ex hon var arbetarklass!

Exakt, sånna här petitesser är viktiga för knegare och mellanklass samt nya pengar. En person med huvudet på skaft och som är säker i sig själv äter hur fan han än behagar. Slicka knivar och tallrik om det var så pass gott. Att göra sig märkvärdig över andra människors bordsskick är typ mäklare och key account managers största hobby. Alltså töntar och ”fina” människor.
Citera
2026-04-04, 21:50
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Dina bekanta bryter de klassiska reglerna om bordsskick där även vänsterhänta ska hålla gaffeln i vänster hand. Att vara vänsterhänt ansågs dessutom på den tiden reglerna härstammar från som fult.
Du får påpeka att de beter sig som djur nästa gång ni lunchar
Förstår inte riktigt din kommentar.

Sen kom jag på att folkskolan i Sverige tvingade alla att skriva med höger hand fram till nån gång på 1960-talet.
Gick inte så där överdrivet bra.
Citera
2026-04-04, 21:53
Medlem
Om jag blir erbjuden en VIP-middag på hovet så går det väl ann att föra sig med ett korrekt bordsskick.
Annars så föredrar jag att äta med en sked till all mat som inte kräver en kniv (köttbitar m.m.).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in