2026-04-03, 13:09
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du har fått det här med hönan och ägget om bakfoten. Problemen är 100 % ledningsproblem och tillsynsproblem. Med en ledning och tillsyn som säkerställer att regelverket följs skulle de som inte passar för jobbet få hjälp, placeras om eller avskedas. Och de som kan och vill göra ett bra jobb skulle kunna göra det.

Citat:
Det spelar ingen roll om du har världens bästa utredare om denne tvingas till fusk av sin chef. Förstår du poängen?

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja jag förstår att socialsekreterarna är styrda uppifrån och därför har de skydd ändå upp till högsta kommunledningen. Utan personligt ansvar så kan de agera precis så maktfullkomligt de vill. Hjälper de några barn genom att bete sig så? Nej risken är stor att barn far illa istället för att skyddas. Det är ett extremt farligt beteende och ett hot mot demokratin och grundläggande mänskliga rättigheter.

Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Totius poäng gick helt över huvudet på dig.

Något som helt saknas i debatten, och då givetvis påverkar personer utan egen insyn och kompetens, är ointresset för hur bemanningen inom socialtjänsterna sett ut de senaste tio åren. Då endast två tredjedelar av handläggarna inom individ- och familjeomsorg har socionomutbildning är det märkligt att skuldbelägga socionomer och socionomutbildningen för alla varianter av brister. När det gäller övriga enheter inom socialtjänsten är det cirka 50% av handläggarna som har en socionomutbildning.

Tittar vi på cheferna, som sitter på delegation dvs beslutsansvar, saknas behörighetskrav. Där kan vi alltså hitta alla möjliga sorters bakgrunder och inte sällan saknas den juridiska bakgrunden som i princip bara jurister och socionomer besitter. När det gäller utredningsmetodik så existerar den bara som grundmoment inom socionomprogrammet.
Citera
2026-04-03, 13:15
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Jag kan bara tala för mig själv men jag använder ”korrupt” i betydelsen dysfunktionell/trasig. Ungefär som man säger "korrupt kod" om ett dataprogram som inte fungerar.

Undermåliga utredningar, bristande kvalitetskontroll, bristande uppföljning, bristande kommunikation och samverkan och så vidare är tecken på ett korrupt (dysfunktionellt/trasigt) system.

Sen är tråden otroligt tjafsig från bägge håll, vilket är tråkigt.

Korrekt är alltså att använda begreppet dysfunktionellt, eller trasigt

Begreppet korrupt är helt enkelt inte korrekt utifrån den generella problembeskrivningen, om än det även finns situationer som handlar om korruption.

Det kan tyckas skitnödigt att fokusera på ord/begrepp/språk men det är allvarliga situationer som beskrivs som är olika och kräver olika problemlösningar. Därav behöver man vara noga med att skilja på när det handlar om det ena eller det andra eller bägge och.
Citera
2026-04-03, 13:37
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Korrekt är alltså att använda begreppet dysfunktionellt, eller trasigt

Begreppet korrupt är helt enkelt inte korrekt utifrån den generella problembeskrivningen, om än det även finns situationer som handlar om korruption.

Det kan tyckas skitnödigt att fokusera på ord/begrepp/språk men det är allvarliga situationer som beskrivs som är olika och kräver olika problemlösningar. Därav behöver man vara noga med att skilja på när det handlar om det ena eller det andra eller bägge och.
Jag erkänner att jag ibland (mot bättre vetande) kan vara lite provocerande. Det finns tillfällen där ”dysfunktionell/trasig” hade uttryckt samma sak men inte uppmärksammats lika mycket.

Kort sagt: Jag håller med dig.
Citera
2026-04-03, 13:41
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Något som helt saknas i debatten, och då givetvis påverkar personer utan egen insyn och kompetens, är ointresset för hur bemanningen inom socialtjänsterna sett ut de senaste tio åren. Då endast två tredjedelar av handläggarna inom individ- och familjeomsorg har socionomutbildning är det märkligt att skuldbelägga socionomer och socionomutbildningen för alla varianter av brister. När det gäller övriga enheter inom socialtjänsten är det cirka 50% av handläggarna som har en socionomutbildning.

Tittar vi på cheferna, som sitter på delegation dvs beslutsansvar, saknas behörighetskrav. Där kan vi alltså hitta alla möjliga sorters bakgrunder och inte sällan saknas den juridiska bakgrunden som i princip bara jurister och socionomer besitter. När det gäller utredningsmetodik så existerar den bara som grundmoment inom socionomprogrammet.
Bra, nu börjar vi närma oss de ledningsproblem som är rotorsaken till alla problem.
Citera
2026-04-03, 14:42
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Bra, nu börjar vi närma oss de ledningsproblem som är rotorsaken till alla problem.

Eftersom vi är i konspirationsforumet så får väl dilemmat angripas utifrån att det är en konspiration att socialtjänsten är en homogen profession bemannad av socionomer. Så, låt oss penetrera konspirationen:

Svensk socialtjänst år 2026 är en verksamhet där kompetensnivå och utbildningsbakgrund kan variera rejält mellan både enheter och individer. Barn och ungdom är den enda enhet där kompetensen delvis styrs av juridiskt kompetenskrav men den är, som jag nämnde, långt ifrån 100%-ig.

Kritiken mot socionomerna bygger ofta på en falsk premiss om att socialtjänsten är en socionomprofession. Det är den inte. Den är en kommunal verksamhet med starkt varierande kompetens, ojämn professionalisering och stora teoretiska glapp mellan medarbetare och chefer. Att lägga systembristerna på socionomutbildningen, och den del av socialtjänsten som bemannas av utbildade socionomer, är både förenklat, enögt och felaktigt.

Socialtjänsten borde vara statligt styrd och det borde finnas krav på en tydlig kompetensprofil för handläggning, där socionomerna utifrån utbildning borde vara överrepresenterade.
Senast redigerad av ludexSum 2026-04-03 kl. 14:45.
Citera
2026-04-04, 20:19
Medlem
Citat:
Att bara kalla allt ”systemfel” är att förenkla problemet för mycket. Det leder bara till pajkastning. Problemet måste brytas ner i hanterbara delproblem.

Jag tänker som drabbad i alla dessa år att det inte är så komplext. Det som socialtjänsten o domstolarna gör är att i sin helhet bryta mot alla lagar och skada oss som de ska hjälpa vilket de gör med uppsåt därför är det av ondo
Citera
2026-04-04, 20:27
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Familyunited
Jag tänker som drabbad i alla dessa år att det inte är så komplext. Det som socialtjänsten o domstolarna gör är att i sin helhet bryta mot alla lagar och skada oss som de ska hjälpa vilket de gör med uppsåt därför är det av ondo
Nej, du gör det för enkelt och när du säger att de gör det med uppsåt låter du faktiskt som en ”konspiratör” som är lätt att avfärda, även om jag tror att jag förstår vad du menar. Ni behöver bli mer konkreta och vässa era argument – då blir de tvungna att lyssna och svara.
Citera
2026-04-04, 20:29
Medlem
Citat:
Nej, du gör det för enkelt och när du säger att de gör det med uppsåt låter du faktiskt som en ”konspiratör” som är lätt att avfärda, även om jag tror att jag förstår vad du menar. Ni behöver bli mer konkreta och vässa era argument – då blir de tvungna att lyssna och svara.

Jag kallar det för vad det är.
Citera
2026-04-04, 20:31
Medlem
Citat:
Det beror på att kontrollen av att lagarna följs är för svag. Att kalla det ”systemfel” är sant, men det stoppar inga utredningar i morgon.

Genom att peka på exakta lagbrott, som att en vårdplan saknas eller att sekretess används felaktigt, tvingar vi domstolen att agera. Domstolen kan strunta i kritik mot ”systemet” men de kan inte strunta i att lagen inte följts i det enskilda fallet.

Det är så vi gör deras maktmissbruk synligt och mätbart.

Domstolarna struntar helt i allt detta helt och hållet.
Citera
2026-04-04, 20:32
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag kallar det för vad det är.
Men då skapar du också konflikt och får skylla dig själv när du får mothugg.
Citera
2026-04-04, 20:33
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Domstolarna struntar helt i allt detta helt och hållet.
Ja, och det måste angripas på ett lugnt och sakligt sätt.
Citera
2026-04-04, 20:38
Medlem
Citat:
Ja, och det måste angripas på ett lugnt och sakligt sätt.

Hoppas om du kommer till domstol att det skulle hjälpa dig. Har du varit i många förhandlingar kring vårdnad eller LVU i domstol?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in