2026-04-04, 15:27
  #19285
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Så om jag ligger med en älgstudsare utanför Kallinge och skjuter på en startande Gripen, har inte Sverige luftherravälde då?

Du verkar inte förstå vad luftherravälde innebär i denna kontext. 1 av 10.000 genomförda sortier i krig resulterade i 1 (en) krasch. Dvs 2 av 20.000.

Det är luftherravälde och Iran har inte något fungerande luftförsvar. Definitionsmässigt.
Din jämförelse haltar. För du är väl inte i krig med Sverige?

Jag tyckte definitionen var tydlig. USA har inte luftherravälde just nu. Iran har uppenbarligen fått nytt materiel:

”Iran deploys new air defence system to counter US jets

Iran’s military command said on Saturday that it had deployed a new air defence system to strike the US jets it had downed on Friday, and promised Tehran would “definitely achieve full control” over its airspace after more than a month of US and Israeli aerial dominance during the war.”
https://aje.news/9i4iv5?update=4461095
Citera
2026-04-04, 15:42
  #19286
Medlem
Sunimods avatar
Om man ser på Flightradar24 idag så är det verkligen få plan som är igång från USA mot vad det brukar vara. Något enstaka tankplan är uppe.
Jag har varit inne på Den sidan flera gånger idag och sett några plan starta mm men väldigt få mot vad det varit tidigare.

Fundering om militär personal från USA och Israel tagit ledigt idag då det är påskhelg?


Enstaka plan
https://www.flightradar24.com/3f0e6980
Citera
2026-04-04, 15:51
  #19287
Medlem
Irankriget blir alltmer fiaskoartat (om inte målet med kriget är något helt annat än de angivna).

Iran har säkrat Hormuzsundet och kommer medelst denna kontroll kunna säkerställa att man får sitt krigsskadestånd via tullavgifter på någon procent av lastens värde. Överhuvudtaget stärker man sin maktställning i regionen.

Hindret för att skaffa kärnvapen, i form av den hädangångne ayatollan och dennes fatwa, är undanröjt. Kanske pågår färdigställandet i denna stund. Tekniskt är det ju inte särskilt svårt år 2026 för ett uppenbarligen vetenskapligt avancerat land som Iran. Dessutom har man goda kontakter med andra kärnvapenmakter, inte minst Nordkorea, som kan byta några stridsspetsar mot olja.

I och med att luftherraväldet visat sig vara en chimär, kommer man inte ens kunna övergå till bombmattor med B52-or och billiga dumma bomber, som USA:s genante krigsminister hävdade i ett tidigare tal. Därmed fallerar även (det israeliska) målet att bomba Iran till stenåldern.

Om målet är något helt annat, t.ex. att framkalla en global energi- och finanskris, försvaga Europa ytterligare, eller dylikt, kan det kanske ses som en framgång fortfarande.
__________________
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2026-04-04 kl. 16:09.
Citera
2026-04-04, 15:53
  #19288
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Din jämförelse haltar. För du är väl inte i krig med Sverige?

Jag tyckte definitionen var tydlig. USA har inte luftherravälde just nu. Iran har uppenbarligen fått nytt materiel:

”Iran deploys new air defence system to counter US jets

Iran’s military command said on Saturday that it had deployed a new air defence system to strike the US jets it had downed on Friday, and promised Tehran would “definitely achieve full control” over its airspace after more than a month of US and Israeli aerial dominance during the war.”
https://aje.news/9i4iv5?update=4461095

Definitionen är tydlig men den betyder inte det du uppenbarligen tror.

Irans regim är givetvis intresserade av att få det att låta som om de hade ett luftförsvar, men sanningen är att Israel och USA flyger precis som de vill över Iran och iranskt flyg, i den mån det ens existerar, har inte tillträde till landets luftrum.

20.000 sortier talar sitt tydliga språk, om det är ett eller två haverier av detta i krig förändrar inte bilden av ett luftherravälde som inte kan beskrivas som annat än fullständigt.
Citera
2026-04-04, 15:57
  #19289
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Irankriget blir alltmer fiaskoartat (om inte målet med kriget är något helt annat än de angivna).

Iran har säkrat Hormuzsundet och kommer medelst denna kontroll kunna säkerställa att man får sitt krigsskadestånd. Överhuvudtaget stärker man sin maktsrällning i regionen.

Hindret för att skaffa kärnvapen, i form av den hädangångne ayatollan och dennes fatwa, är undanröjt. Kanske pågår färdigställandet i denna stund. Tekniskt är det ju inte särskilt svårt år 2026 för ett uppenbarligen vetenskapligt avancerat land som Iran. Dessutom har man goda kontakter med andra kärnvapenmakter, inte minst Nordkorea, som kan byta några stridsspetsar mot olja.

I och med att luftherraväldet visat sig vara en chimär, kommer man inte ens kunna övergå till bombmattor med B52-or och billiga dumma bomber, som USA:s genante krigsminister hävdade i ett tidigare tal. Därmed fallerar även (det israeliska) målet att bomba Iran till stenåldern.

Om målet är något helt annat, t.ex. att framkalla en global energi- och finanskris, försvaga Europa ytterligare, eller dylikt, kan det kanske ses som en framgång fortfarande.

Dina fantasier hör hemma i Kalle Anka.

På vilket sätt menar du att luftherraväldet visar sig vara ”en chimär”? Israel och USA flyger mer eller mindre obehindrat på hundratals attackuppdrag per dygn. Det betyder inte att de är 100% osårbara men de behärskar definitivt luftrummet på ett sätt som senast sågs i Libyeninsatsen. Och där fanns det ändå luftvärn här och var.
Citera
2026-04-04, 15:59
  #19290
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Definitionen är tydlig men den betyder inte det du uppenbarligen tror.

Irans regim är givetvis intresserade av att få det att låta som om de hade ett luftförsvar, men sanningen är att Israel och USA flyger precis som de vill över Iran och iranskt flyg, i den mån det ens existerar, har inte tillträde till landets luftrum.

20.000 sortier talar sitt tydliga språk, om det är ett eller två haverier av detta i krig förändrar inte bilden av ett luftherravälde som inte kan beskrivas som annat än fullständigt.
Den här händelsen talar sitt tydliga språk: USA har inte totalt luftherravälde. Annars hade man inte letat piloter inne i Iran just nu. Annars hade inte Iran skjutit ner flera luftsystem på 1 dag.
Citera
2026-04-04, 16:04
  #19291
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Dina fantasier hör hemma i Kalle Anka.

På vilket sätt menar du att luftherraväldet visar sig vara ”en chimär”? Israel och USA flyger mer eller mindre obehindrat på hundratals attackuppdrag per dygn. Det betyder inte att de är 100% osårbara men de behärskar definitivt luftrummet på ett sätt som senast sågs i Libyeninsatsen. Och där fanns det ändå luftvärn här och var.

Om Iran kan skjuta ner jetflygplan så kan man enkelt skjuta ner B52or, helikoptrar och andra långsammare flygfarkoster.

Skulle för övrigt inte förvåna mig om det blir fler nedskjutningar nu när de har fått blodad tand och har hittat en modell som fungerar.

Glömde att tillägga att detta med att 90 procent av alla avfyringsramper är förstörda också visat sig bygga på önsketänkande och dålig underättelseinformation.
__________________
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2026-04-04 kl. 16:06.
Citera
2026-04-04, 16:04
  #19292
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Den här händelsen talar sitt tydliga språk: USA har inte totalt luftherravälde. Annars hade man inte letat piloter inne i Iran just nu. Annars hade inte Iran skjutit ner flera luftsystem på 1 dag.

Du har uppenbarligen kognitiva problem.

Ett haveri på 20.000 sortier betyder inte att man inte har luftherravälde. Det är inte noll eller ett.

Ett haveri på 20.000 sortier betyder att man har ett mycket solitt luftherravälde, att man gör som man vill. Den totala frånvaron av iranskt flyg är också ett tecken på total dominans och luftherravälde.

Tolvdagarskriget visade vad det iranska luftvärnet var värt. Dvs noll (0). Därför är Iran helt hänvisade till terrordrönare och missiler mot civila mål i grannländerna för att de skall framstå som att de kan försvara sig. Vilket de inte kan.
Citera
2026-04-04, 16:05
  #19293
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Om Iran kan skjuta ner jetflygplan så kan man enkelt skjuta ner B52r, helikoptrar och andra långsammare flygfarkoster.

Skulle för övrigt inte förvåna mig om det blir fler nedskjutningar nu när de har fått blodad tand och har hittat en modell som fungerar.

Glömde att tillägga att detta med att 90 procent av alla avfyringsramper är förstörda också visat sig bygga på önsketänkande och dålig underättelseinformation.

Vilken modell menar du att de har hittat? En kråkflock i motorerna på en F-15?
Citera
2026-04-04, 16:08
  #19294
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Du har uppenbarligen kognitiva problem.

Ett haveri på 20.000 sortier betyder inte att man inte har luftherravälde. Det är inte noll eller ett.

Ett haveri på 20.000 sortier betyder att man har ett mycket solitt luftherravälde, att man gör som man vill. Den totala frånvaron av iranskt flyg är också ett tecken på total dominans och luftherravälde.

Tolvdagarskriget visade vad det iranska luftvärnet var värt. Dvs noll (0). Därför är Iran helt hänvisade till terrordrönare och missiler mot civila mål i grannländerna för att de skall framstå som att de kan försvara sig. Vilket de inte kan.
Du har uppenbarligen empiriska problem. Verkligheten är inte som du tänker dig. Du förstår exempelvis inte att situationer ändras. Om det har varit sol i 30 dagar och nu har det börjat regna, så hävdar du att det fortfarande är sol ute. Varpå jag säger till dig: ”grabben kolla ut, det regnar ju!”
Citera
2026-04-04, 16:17
  #19295
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Dina fantasier hör hemma i Kalle Anka.

På vilket sätt menar du att luftherraväldet visar sig vara ”en chimär”? Israel och USA flyger mer eller mindre obehindrat på hundratals attackuppdrag per dygn. Det betyder inte att de är 100% osårbara men de behärskar definitivt luftrummet på ett sätt som senast sågs i Libyeninsatsen. Och där fanns det ändå luftvärn här och var.

Du får visa lite sympati. Tänk själv att blivit itutad i 50 år om ens förträfflighet och de otrognas usla militär. Så över en natt har vartenda dadelpalm ruskat av sig sina dadlar och alla skäggråttor med någon uns av inflytande försvunnit. Samtidigt som de inhemska elittrupperna åker runt i en datsun från -88 i sandaler och repetergevär från första världskriget.
Citera
2026-04-04, 16:17
  #19296
Medlem
Sunimods avatar
Nu kom Trump med nytt hot om att Iran har bara 48 timmar på sig att öppna upp sundet

Han skriver på Truth Social vilket även finns på Aftonbladet som nyhet

”Kom ihåg när jag gav Iran tio dagar att nå en överenskommelse eller öppna Hormuzsundet. Tiden håller på att rinna ut – 48 timmar innan helvetet regna ner över dem”, skriver han i sitt inlägg."


https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/posts/116346816254869135


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1456305
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in