2026-04-04, 13:55
Medlem
Det utannonseras filmer, spel och annat som bara blir en evig väntan. Det kan stå "det kommer en till säsong" på en tv-serie på Netflix i flera år utan att det händer något. Så här gick det inte till för 20 år sedan. Då skapades en välavvägd "hype cycle" som t.ex. kunde se ut så att i oktober så visades trailers på tv för en ny film, Letterman pratade med skådespelaren som hade huvudrollen, och sedan släpptes filmer i december när alla är lediga och är maximalt hypade för filmen.

Idag verkar alla företag inom media utannonsera saker så fort de är en idé, sedan dröjer det år, och ibland läggs det till och med ner. Det skadar förtroendet konsumenten har, och man kan se det på box office-resultaten.
Citera
2026-04-04, 14:01
Medlem
Riksreptilens avatar
Angående storfilmer så är det stor risk för omklippning och ev nya scener t o m om några testvisningar inte är optimala.

Ryktet är att det har testat tre olika slut till nya Supergirl filmen.
De filmer som har en fungerande "hypecycle" fortsatt är drama ute efter Oscar och flertalet skräckfilmer, menade har en mer sansad budget.
Citera
2026-04-04, 14:08
Medlem
Information når ut lättare. Förr kunde väl amerikanska filmer och serier befinna sig i nån sorts pre-produktionsskick i år utan att nån här visste om det. Rapporteringen saknades.
Citera
2026-04-04, 14:13
Medlem
Det finns ett företag som utnyttjade det här att annonsera ut en produkt som inte fanns ännu i förtid, det var Microsoft.

Fördelen de fick här var att konsumenterna började längta efter den nya versionen (för den som de hade var full av brister) och samtidigt att det blev svårt för konkurrenter att få ut sina produkter. Istället för att byta produkt, så väntade konsumenterna på nästa version och hoppades att den skulle vara bättre.

Det påminner lite om hur det är här. Vi har alltså olika betalkanaler som folk prenumerar på. Antagligen hamnar väldigt många i det läget att där finns inget mer intressant att se, varvid de då börjar tänka på att byta betalkanal och prenumera på någon annan istället.

Detta förhindrar man då genom att berätta om allt som ska komma inom några år. Istället för att byta så väljer konsumenterna att vänta.
Citera
2026-04-04, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Information når ut lättare. Förr kunde väl amerikanska filmer och serier befinna sig i nån sorts pre-produktionsskick i år utan att nån här visste om det. Rapporteringen saknades.

Jag har funderat i samma banor. Eftersom det är så lätt att läcka ut saker idag så behöver de utannonsera filmer, serier och spel tidigare. Det förklarar dock inte varför de nuförtiden ofta utannonserar något så fort det är planerat. Då har ju ingen "på golvet" som jobbar med filmen, serien eller spelet, som kan läcka informationen till allmänheten.
Citera
2026-04-04, 14:42
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp

Citat:
Ursprungligen postat av FruitCombo
Jag har funderat i samma banor. Eftersom det är så lätt att läcka ut saker idag så behöver de utannonsera filmer, serier och spel tidigare. Det förklarar dock inte varför de nuförtiden ofta utannonserar något så fort det är planerat. Då har ju ingen "på golvet" som jobbar med filmen, serien eller spelet, som kan läcka informationen till allmänheten.
Jag tror på det här. På 90-talet var det i stort sett omöjligt att läckor fick någon större spridning, och det kunde i sig ta veckor eller till och med, men idag så blir en läcka om säg.. kommande GTA-spelet viralt på bara några timmar och ganska snart så har folk som inte ens är intresserade av videospel informerade.

Back in the day så fick man snällt vänta på nästa nummer av... PC Gamer eller vad för special interest-tidningar som man läste och dom kom bara en gång i månad och hade begränsat med utrymme.

Jag tycker att det är rätt tråkigt, hela hypen försvinner för mig. Jag är liksom inte det minsta sugen på att spela GTA VI längre.
Citera
2026-04-04, 14:46
Medlem
Får tacka alla streaming services för detta, samma med serier där man släpper säsonger i två delar med flera veckor eller månader mellan varandra.

Det jag saknar mest är serier med 15+ avsnitt/säsong, som Stargate SG-1 med 20-22 avsnitt/säsong, idag för man vara glad om det är fler än 8.
Citera
2026-04-04, 15:09
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Många spel som exempelvis släpps innan de är färdiga hinner man tyvärr ledsna på och tappa hela sin spelarskara innan det är färdigt.

Ett exempel är Valheim, de har väl funnits i runt fem år och fortfarande är det inte uppe i ver. 1.xx. Folk har spelat det men nu är det bara en liten mängd spelare kvar.
Även om det är ett kul spel så hinner intresset försvinna innan hela spelet släpps.

I vissa spel så är karaktären man skapade i början helt felbyggd när man väl kommer till slutet då helt andra färdigheter krävs.
Citera
2026-04-04, 15:17
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Får tacka alla streaming services för detta, samma med serier där man släpper säsonger i två delar med flera veckor eller månader mellan varandra.

Det jag saknar mest är serier med 15+ avsnitt/säsong, som Stargate SG-1 med 20-22 avsnitt/säsong, idag för man vara glad om det är fler än 8.
Jag tycker att det är ett tudelat svärd. Jag är till exempel glad över att saker och ting har så få filleravsnitt nu för tiden. Jag ser ju hellre kvalitet än kvantitet.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Många spel som exempelvis släpps innan de är färdiga hinner man tyvärr ledsna på och tappa hela sin spelarskara innan det är färdigt.

Ett exempel är Valheim, de har väl funnits i runt fem år och fortfarande är det inte uppe i ver. 1.xx. Folk har spelat det men nu är det bara en liten mängd spelare kvar.
Även om det är ett kul spel så hinner intresset försvinna innan hela spelet släpps.

I vissa spel så är karaktären man skapade i början helt felbyggd när man väl kommer till slutet då helt andra färdigheter krävs.
Early Access är för det mesta ett aber.
Citera
2026-04-04, 15:41
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten

Early Access är för det mesta ett aber.

Jag gillar idéen men när det går för lång tid mellan start av early access till att spelet faktiskt är färdigt så blir det bara löjligt.
Skulle säga att max ett halvår är ok. Valheim har varit ute sen 2/2-21 så det är just nu över fem år.
Kul spel men de har också under den tiden blivit omsprungna helt och hållet och personer som började spela för fem år sen har helt tappat intresset just pga att det tagit för lång tid.

Detta är bara ett exempel och finns säkerligen mängder med fler.

De stora företagen och studiorna gör samma sak men kallar spelet 1.0 direkt och kräver att vi spelare ska köpa spelet för fullpris och samtidigt vara med och testa och fixa skiten då det många gånger inte ens går att spela pga mängder med buggar.
Att man efter en vecka efter ett spelsläpp måste släppa en fix som spelaren måste ladda ner som ofta är minst hälften så stor som hela spelet betyder att man inte gjort ett bra jobb.
Citera
2026-04-04, 15:49
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag gillar idéen men när det går för lång tid mellan start av early access till att spelet faktiskt är färdigt så blir det bara löjligt.
Konceptuellt så fungerar det ju, men det är uppenbarligen ganska ofta som det inte blir så bra.
Citat:

Skulle säga att max ett halvår är ok. Valheim har varit ute sen 2/2-21 så det är just nu över fem år.
Kul spel men de har också under den tiden blivit omsprungna helt och hållet och personer som började spela för fem år sen har helt tappat intresset just pga att det tagit för lång tid.
Jag kan inte säga vad jag tycker är lagom tid, det beror liksom på. Baldur's Gate 3 var ju EA i över ett år. Men det var ju också i det snaraste bara ett demo.

Citat:
De stora företagen och studiorna gör samma sak men kallar spelet 1.0 direkt och kräver att vi spelare ska köpa spelet för fullpris och samtidigt vara med och testa och fixa skiten då det många gånger inte ens går att spela pga mängder med buggar.
Att man efter en vecka efter ett spelsläpp måste släppa en fix som spelaren måste ladda ner som ofta är minst hälften så stor som hela spelet betyder att man inte gjort ett bra jobb.
Ja, jo fast jag tror inte att man gör det för att jävlas. Inte alltid i alla fall. Problemet är att spel, film, TV och så vidare - det är konst, inte commodities. Givetvis kan man inte ta hur lång tid på sig att göra ett spel, skriva en låt eller vad det kan vara, men jag tror att i dagsläget är det många som har alldeles för tighta deadlines. Sen finns det givetvis dom som släpper spel i helt jävla trasigt skick och sen bara överger det och det är ju inte okej. Sen så har vi andra, som istället gör tvärtom och faktiskt fixar spelen spelen. No Man's Sky är väl det tydligaste exemplet.

Men hur intressant det vi pratar om än är - så är det alldeles för långt från topic i TS.
Citera
2026-04-04, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag tror på det här. På 90-talet var det i stort sett omöjligt att läckor fick någon större spridning, och det kunde i sig ta veckor eller till och med, men idag så blir en läcka om säg.. kommande GTA-spelet viralt på bara några timmar och ganska snart så har folk som inte ens är intresserade av videospel informerade.

Back in the day så fick man snällt vänta på nästa nummer av... PC Gamer eller vad för special interest-tidningar som man läste och dom kom bara en gång i månad och hade begränsat med utrymme.

Jag tycker att det är rätt tråkigt, hela hypen försvinner för mig. Jag är liksom inte det minsta sugen på att spela GTA VI längre.

Ja, nu när du säger det så ser jag att det stämmer. Det enda spelföretaget som verkar kunna hemlighålla något är Nintendo, och de har en mycket mer kontrollerad kultur i Japan. Det vore nog otänkbart för någon som jobbar på Nintendo att läcka nästa Mariospel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in