2026-04-04, 13:38
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Minns att jag för 2 år sedan första gången läste att Ukraina planerade att skala upp antalet drönare till miljontals, det lät som en utopi utifrån min erfarenhet att det brukar ta 15-30 år för Europa att bygga upp någonting.

Men ta mig fan, de gjorde det och dominerar nu alltmer slagfältet. Ganska starkt gjort också att våga satsa stort på något nytt, i vanliga fall är militären väldigt konservativa och vill absolut vinna alla krig med artilleri som främsta vapen och hade i såfall begärt 30.000 miljarder dollar för att bygga mer artilleri.
Ännu mer imponerande är det att dom gör det i krig, under beskjutning, med en minskande befolkning med många män upptaget med annat och import av komponenter som bara kan komma gjenom Polen.
Medans sitter 500 millioner i EU efter 3 år och funderar fortfarande på omman skall satsa på drönare.
Ett par stora drönarfabriker i EU, några sjödrönare och rätt utbildning för några tiotusen man så är vi säkrad mot rysk invasion iallafall.
Citera
2026-04-04, 13:42
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Begrep du något alls? Den här tråden samlar en speciel typ av människor så det är svårt för en annan att vara här och behålla förnuftet.

Jag ska förklara för dig långsamt. Vi i Sverige kan köpa noll produkter från Ryssland och sen slå oss för bröstet, vi har vatten och kärnkraft och säljer väl inte så mycket mer än från IKEA, Scania och Volvo. Men många länder i Europa var behövde billig rysk gas och olja samt den ryska marknaden inte minst Tyskland, vårt ekonomiska draglok. Så om Europa tappar konkurrenskraft i sin energibrist och får sälja mindre så drabbas vi också även om vi inte har något med Ryssland att göra. Du följer inte ekonomiska nyheter ser jag. Att Trump nu bombar Iran och att oljepriset gått upp och Ryssland tjänar mycket mer på sin export bekommer väl dig inte heller där du står vid bensinpumpen och tankar EPA-taktorn.

Ställ dig nu framför spegeln och säg efter mig: "Jag ska inte skriva mer här för jag är för okunnig".

Jag hänger med nyhetsflödet och förstår ändå att Ryssland måste ut ur Ukraina. Enda acceptabla utgången, lilla snöflinga.
Citera
2026-04-04, 13:56
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Nya förhandlingar på gång kanske? Putin och Erdogan talades i telefon igår.
https://omni.se/putin-och-erdogan-i-samtal-manar-till-vapenvila-i-iran/a/xrroXn

Zelenskyj träffar Erdogan idag i Istanbul som inte annonserades i förväg. En suprise visit.
https://x.com/ZelenskyyUa/status/2040380733127024915

Handlar nog mer om detta.

"Putin has previously talked up the idea of creating a "gas ‌hub" ⁠in Turkey"

https://www.reuters.com/world/africa/putin-floats-idea-grain-energy-hub-egypt-2026-04-02/

Egypt will no longer accept grain exported by Russia from Ukraine’s temporarily occupied territories and is also interested in increasing grain imports from Ukraine, President Volodymyr Zelenskyy said after a phone call with Egyptian President Abdel Fattah el-Sisi.

“Thank you for this decision. Egypt is also ready to make efforts to achieve a just peace. We agreed that our foreign ministers will remain in contact.

We discussed the situation in the Middle East and the Gulf region, as well as its impact on the global oil market.

I informed him about our meetings and agreements with countries in the region. Ukraine has significant potential for military-technical cooperation, and we are ready to work in this direction with Egypt as well.”

https://t.me/United24media/41200

"The call comes shortly after Russian President Vladimir Putin floated the idea of creating a “grain and energy hub” in Egypt, according to Reuters."

https://euromaidanpress.com/2026/04/03/egypt-pledges-to-stop-buying-russias-stolen-ukrainian-grain/

https://www.egyptindependent.com/russia-to-establish-massive-energy-and-grain-center-in-egypt-to-secure-supply/
Senast redigerad av CanisMinor 2026-04-04 kl. 14:02.
Citera
2026-04-04, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Begrep du något alls? Den här tråden samlar en speciel typ av människor så det är svårt för en annan att vara här och behålla förnuftet.

Jag ska förklara för dig långsamt. Vi i Sverige kan köpa noll produkter från Ryssland och sen slå oss för bröstet, vi har vatten och kärnkraft och säljer väl inte så mycket mer än från IKEA, Scania och Volvo. Men många länder i Europa var behövde billig rysk gas och olja samt den ryska marknaden inte minst Tyskland, vårt ekonomiska draglok. Så om Europa tappar konkurrenskraft i sin energibrist och får sälja mindre så drabbas vi också även om vi inte har något med Ryssland att göra. Du följer inte ekonomiska nyheter ser jag. Att Trump nu bombar Iran och att oljepriset gått upp och Ryssland tjänar mycket mer på sin export bekommer väl dig inte heller där du står vid bensinpumpen och tankar EPA-taktorn.

Ställ dig nu framför spegeln och säg efter mig: "Jag ska inte skriva mer här för jag är för okunnig".
Sluta buhua dig här varenda dag, det är som sagt ert hopp att enegiaffärerna med fittan Putin åter ska hoppa igång vilket inte kommer ske, ni är långt efter alla andra på alla plan i denna delen av vårt jordklot och det gäller även att ni får in saker i skallen långt senare. No biZniZ with rassija 😄
Citera
2026-04-04, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Problemet är att Putler kommer bli mulad om han kommer tillbaka med en deal som han inte kan sälja till folket/oligarkerna. Känns spontant som det är bättre att få en OK deal nu än en BRA deal om 1-2 år. Särskilt när det är 1-2 år av ekonomisk dystopi som vi kan se fram emot.

You can't always get what you want but if you try sometimes, you get what you need
Ekonomisk dystopi? Europeisk ekonomi går utmärkt och har inte minsta behov av någon handel med Ryssland.

Även om Putin hade varit intresserad av en deal (vilket han inte är) så har vi ingen som helst anledning att göra någon med honom. Tvärtom, Ryssland ska brytas ner ekonomiskt.
Citera
2026-04-04, 14:07
Medlem
Citat:
Problemet är att Putler kommer bli mulad om han kommer tillbaka med en deal som han inte kan sälja till folket/oligarkerna. Känns spontant som det är bättre att få en OK deal nu än en BRA deal om 1-2 år. Särskilt när det är 1-2 år av ekonomisk dystopi som vi kan se fram emot.

You can't always get what you want but if you try sometimes, you get what you need

För Ukrainas del finns inte så mycket att deala om, helt enkelt ska moskvastaten lämna Ukraina som ett absolut minimum.
Citera
2026-04-04, 14:07
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Ekonomisk dystopi? Europeisk ekonomi går utmärkt och har inte minsta behov av någon handel med Ryssland.

Även om Putin hade varit intresserad av en deal (vilket han inte är) så har vi ingen som helst anledning att göra någon med honom. Tvärtom, Ryssland ska brytas ner ekonomiskt.
Energikrisen kommer slå hårt även mot Europa. Flera länder i Asien som träffas först av krisen har redan utlyst undantagstillstånd. Thailand mfl. har drivit igenom Work from Home för stora delar av sin arbetsstyrka för att begränsa oljekonsumtionen som ett första steg. Även om det inte slår fullt lika hårt mot Europa kommer det likväl drabba oss och allt kommer bli rejält dyrare inom kort.

Ryssland å andra sidan kommer gynnas nu av att oljepriset skjuter i taket vilket kan förlänga kriget ytterligare.
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
För Ukrainas del finns inte så mycket att deala om, helt enkelt ska moskvastaten lämna Ukraina som ett absolut minimum.
Jag tror vi kan sälja en deal till både Ryssland och Ukraina som innebär ett ryskt utträde från allt utom Krim.
Senast redigerad av Teu 2026-04-04 kl. 14:10.
Citera
2026-04-04, 14:20
Medlem
Citat:
Energikrisen kommer slå hårt även mot Europa. Flera länder i Asien som träffas först av krisen har redan utlyst undantagstillstånd. Thailand mfl. har drivit igenom Work from Home för stora delar av sin arbetsstyrka för att begränsa oljekonsumtionen som ett första steg. Även om det inte slår fullt lika hårt mot Europa kommer det likväl drabba oss och allt kommer bli rejält dyrare inom kort.

Ryssland å andra sidan kommer gynnas nu av att oljepriset skjuter i taket vilket kan förlänga kriget ytterligare.
Att rädda vår största fiende av rädsla för högre priser hade varit tidernas felprioritering. Ryssland ska drivas till kollaps så att de förlorar förmågan att invadera europeiska länder. Det är oändligt mycket viktigare än att lindra energikrisen.

Att oljepriset ökar är en klen tröst för Ryssland då de får allt svårare att exportera någon olja. Ukrainarna bombar ständigt alla deras anläggningar och hamnar, vilket de också ska göra.
Citera
2026-04-04, 14:21
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:

Jag tror vi kan sälja en deal till både Ryssland och Ukraina som innebär ett ryskt utträde från allt utom Krim.

Har du lika dålig rysk miniräknare som vissa andra i tråden?

Har du missat att det inte spelar någon roll om man så tjänar 200 dollar / fat när man inte har förmågan att leverera oljan som tidigare.
Citera
2026-04-04, 14:22
Medlem
Rysk energi är 100% borträknad för all framtid vad gäller Europa. Olja och fossil energi är i princip borträknad även ur Kinas energibehov på lite sikt - även om man just nu behöver olja så pågår energiomställningen snabbast av alla just i Kina.

Det innebär att Ryssland i ett strategiskt perspektiv är uträknat, då de till skillnad från andra oljeländer inte heller har några pengar att satsa på alternativa branscher.

Vidare har regimen satt sig i ett läge där man har noll förtroende vad gäller ingångna avtal, detta till skillnad från exempelvis Kina eller Ukraina för den delen. Det betyder att framtida investeringar i Ryssland förses med ett enormt risktillägg om de skall bli av = ännu mindre tillbaka till ryssarna själva.

Så Putin har lyckats med att förvandla Ryssland till en skurkstyrd råvarulevererande bananrepublik i klass med Zimbabwe.

Det är mycket svårt att se någon realistisk utvecklingsplan för Ryssland om de inte gör en omstart likt Tyskland 1945 inkl tvångsförvaltning och enorma utländska investeringar för att få igång infrastruktur, lönsamhet och förädlingsvärde som kan bygga upp landet.
Citera
2026-04-04, 14:31
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Att rädda vår största fiende av rädsla för högre priser hade varit tidernas felprioritering. Ryssland ska drivas till kollaps så att de förlorar förmågan att invadera europeiska länder. Det är oändligt mycket viktigare än att lindra energikrisen.

Att oljepriset ökar är en klen tröst för Ryssland då de får allt svårare att exportera någon olja. Ukrainarna bombar ständigt alla deras anläggningar och hamnar, vilket de också ska göra.
Skillnaden mellan mig och övriga "tyckare" är väl att jag inte ser Ryssland som ett hot mot Europa i en konventionell konflikt längre. Det man redan förlorat i Ukraina räcker gott och väl för att totalförstöra landet till den grad att det kommer ta ett århundrade att återhämta sig även om man återfår tillgång till den Europeiska marknaden.

Att oljepriset ökar är måhända en klen tröst, men det flyttar garanterat tidshorisonten för en rysk kollaps längre bort i framtiden.
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Har du lika dålig rysk miniräknare som vissa andra i tråden?

Har du missat att det inte spelar någon roll om man så tjänar 200 dollar / fat när man inte har förmågan att leverera oljan som tidigare.
Tramsigt inlägg. Att oljepriset rusar i taket påverkar både hur mycket Ryssland får för sin olja och vem som är villig att handla med dom, och man hade haft lika mycket olja idag att sälja som man hade när den kostade en fraktion av vad den gör nu.
Citera
2026-04-04, 14:37
Medlem
Jag återkommer hit ibland som en lurker för att påminna mig själv att lita aldrig lita på en Ryss, öppnar dom munnen så kommer det lögner. Kommer ni ihåg att den "riktiga armen" snart skulle komma och alla tusentals T-14 som stod gömda i Uralbergen. Allt vi ser är slitna och omotiverade moskoviter med tok för dålig utrustning som blir överkörda på alla fronter. Nån som vet hur snacket går på ryska sidan? det måste finnas en plan? planering?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in