2026-04-04, 13:14
  #19273
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Att Iran inte har något luftförsvar är inte koherent med att Iran skjuter ner amerikanska flygplan.

Det är vidare så att ett land med Mycket olja kan köpa fina grejor ..
Dealen som Trump själv skulle .. säga

"Kommer ni med lite missiler sista skriket så släpper vi igenom era fartyg så klart -- fattar ju alla ---vi kan förhandla om ett fast pris närmaste 5 åren samt volymer snacka med Oss Långsiktiga relationer TACO skall snart resa hem."

Vad annat gör vapen fabriker ;Där finns kunder vi har Produkten Lättare sälja om det finns en behov.
Sedan ligger det i sakens natur att ngn " Raketforskare" ngn stan Kazakstan eller Kina
eller Långtbortistan .NYA grejor ingen Sett förr då åker planen i backen ett tag tills man klurat ut försvar
Samma deal kan de göra ,med andra raketer
De märkta med Tel Aviv på Noskonen
Citera
2026-04-04, 13:25
  #19274
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lauagr
Enda som har rätt till Bab el-Mandeb är Yemen och Somalia

https://www.dn.se/varlden/iran-hotar-nytt-sund-kan-sla-mot-svenska-konsumenter/

jemen finns inte som ett enat, suveränt land. det finns i realiteten östjemen och västjemen. i västjemen och i huvudstaden styr houthierna. östjemen är en saudistödd rumpstat med väldigt lite att säga till om.
Citera
2026-04-04, 13:27
  #19275
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
jemen finns inte som ett enat, suveränt land. det finns i realiteten östjemen och västjemen. i västjemen och i huvudstaden styr houthierna. östjemen är en saudistödd rumpstat med väldigt lite att säga till om.

Och Iran bör ha noll säga till om, inte gränsar till det sundet alls

Eller ska de hota fartyg med missiler från Iransk mark?
Citera
2026-04-04, 13:29
  #19276
Medlem
Ajogens avatar
Key Iranian Bridge Severed By Airstrikes

The B1 bridge in Alborz province, one of the tallest in the Middle East, was hit in two waves of attacks, separated by around an hour, Iranian state TV reported. The bridge provides a critical link between Tehran and Karaj. The attack comes a day after U.S. President Donald Trump’s threat to bomb Iran “back to the Stone Ages.”

Trump går hårt åt civila mål ser det ut som. Är inte att bomba broarna och kraftanläggningar som de gör krigsbrott?

In a post on his Truth Social site, Trump confirmed that the U.S. attacked the B1 bridge and said there will be more such strikes unless Iran agrees to a peace treaty.

Hur hjälper det här det Iranska folket?
Citera
2026-04-04, 13:32
  #19277
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lauagr
Och Iran bör ha noll säga till om, inte gränsar till det sundet alls

Eller ska de hota fartyg med missiler från Iransk mark?

Huthimilisen har tidigare attackerat fartyg i det sundet.

Enkelt sökning på nätet gav följande

"Ja, Iran finansierar, beväpnar och tränar Huthimilisen (Ansar Allah) i Jemen. Detta stöd är en del av Irans strategi att bygga upp allierade "proxygrupper" i Mellanöstern"


Alltså Iran stödjer dem och då kan de få hjälp av dem.
Citera
2026-04-04, 13:34
  #19278
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Key Iranian Bridge Severed By Airstrikes

The B1 bridge in Alborz province, one of the tallest in the Middle East, was hit in two waves of attacks, separated by around an hour, Iranian state TV reported. The bridge provides a critical link between Tehran and Karaj. The attack comes a day after U.S. President Donald Trump’s threat to bomb Iran “back to the Stone Ages.”

Trump går hårt åt civila mål ser det ut som. Är inte att bomba broarna och kraftanläggningar som de gör krigsbrott?

In a post on his Truth Social site, Trump confirmed that the U.S. attacked the B1 bridge and said there will be more such strikes unless Iran agrees to a peace treaty.

Hur hjälper det här det Iranska folket?
Jag har inte hört eller läst något om att Trump ska hjälpa folket i Iran. Däremot har han sagt att han ska bomba dem till stenåldersnivå.

Dock tror jag inger av vad han snackar om. Enbart hot och skit kommer ut från Trump.
Citera
2026-04-04, 13:36
  #19279
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag har inte hört eller läst något om att Trump ska hjälpa folket i Iran. Däremot har han sagt att han ska bomba dem till stenåldersnivå.

Dock tror jag inger av vad han snackar om. Enbart hot och skit kommer ut från Trump.
Var det inte så att han började med att säga att nu har han bombat sönder ayatollorna så nu bör folket resa sig upp och ta tillbaka sitt land eller något i den stilen?
Citera
2026-04-04, 13:39
  #19280
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lauagr
Och Iran bör ha noll säga till om, inte gränsar till det sundet alls

Eller ska de hota fartyg med missiler från Iransk mark?

houthierna är shiamuslimer. det är houthierna som hotar fartyg
Citera
2026-04-04, 14:27
  #19281
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Definition totalt/fullständigt luftherravälde:

” För att ett luftherravälde ska anses som fullständigt ska dominansen vara så stor att den sida som har herravälde kan genomföra flyginsatser utan hinder, och att fientligt flyg inte kan genomföra flygoperationer.[1]”

https://sv.wikipedia.org/wiki/Luftherrav%C3%A4lde

Att Iran skjuter ner flyg innebär att flyginsatser inte kan genomföras utan hinder.

Så om jag ligger med en älgstudsare utanför Kallinge och skjuter på en startande Gripen, har inte Sverige luftherravälde då?

Du verkar inte förstå vad luftherravälde innebär i denna kontext. 1 av 10.000 genomförda sortier i krig resulterade i 1 (en) krasch. Dvs 2 av 20.000.

Det är luftherravälde och Iran har inte något fungerande luftförsvar. Definitionsmässigt.
Citera
2026-04-04, 14:30
  #19282
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
jo, och 100 000 dog under brandbombningen av tokyo, men varken det eller slaget vid cannae är ju vad som skett här. iranier har mobilkameror, och allt vi sett är ett rum med några liksäckar. donald trump ljög när han famlade efter ett casus belli

https://en.wikipedia.org/wiki/2026_Iran_massacres

Lite mer än ett rum med liksäckar får nog anses vara klarlagt. Det var inte heller den enda massakern som den iranska regimen ställde till med på sitt eget folk.

Casus Belli här var snarare iransk ambition att skaffa sig kärnvapen.
Citera
2026-04-04, 14:40
  #19283
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Huthimilisen har tidigare attackerat fartyg i det sundet.

Enkelt sökning på nätet gav följande

"Ja, Iran finansierar, beväpnar och tränar Huthimilisen (Ansar Allah) i Jemen. Detta stöd är en del av Irans strategi att bygga upp allierade "proxygrupper" i Mellanöstern"


Alltså Iran stödjer dem och då kan de få hjälp av dem.

Det sunnitiska Saudiarabien har de senaste 10 åren varit i krig med Huthierna - zayditer som är gren av shiitismen som trots de ses av iranier som en sekt samarbetar med de.
Saudiarabien trots moderna vapen från USA har inte kunnat besegra Huthi gerillan som samtidigt krigar i inbördeskrig med den sunnimuslimska majoriteten i Yemen (65% sunni - 35% shia)
Huthierna 2014 erövrade huvudstaden i Yemen Sanaa och fick sunni-regeringen på flykt, då började Saudiarabien bomba Huthier, som fortfarande kontrollerar huvudstaden i Yemen.
Saudier gick in i Yemen med marktrupper och använde amerikanska Abrams stridsvagnar men led stora förluster. Huthierna sprängde många Abrams stridsvagnar.
__________________
Senast redigerad av rex144 2026-04-04 kl. 14:43.
Citera
2026-04-04, 14:42
  #19284
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Var det inte så att han började med att säga att nu har han bombat sönder ayatollorna så nu bör folket resa sig upp och ta tillbaka sitt land eller något i den stilen?
Jo han trodde väl folket skulle göra uppror men knappast att det var av att de skulle få det bättre.
Men sådan drömmar har han glömt redan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in