2026-04-04, 11:14
  #19237
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Läste för några dagar sedan att Iran har skjutit ner över 15+ drönare. Dessa flyger även hög höjd. Det däremot är anmärkningsvärt. Låter som Iran har fått in vapenleveranser från Ryssland/Kina. Ryssarna har en gedigen erfarenhet av att ta ned drönare.

Hela världen pratade om detta igår. Då är det anmärkningsvärt. Det du menar är att drönarnedskjutningarna säger mer om stridsförmågan? Säkert! Det vet jag inte tillräckligt om.

Någonting kan ha förändrats nu dock. Iran har framgångar inom områden där dom tidigare blivit överkörda. Det är klart världen blir nyfiken.
Citera
2026-04-04, 11:20
  #19238
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Hela världen pratade om detta igår. Då är det anmärkningsvärt. Det du menar är att drönarnedskjutningarna säger mer om stridsförmågan? Säkert! Det vet jag inte tillräckligt om.

Någonting kan ha förändrats nu dock. Iran har framgångar inom områden där dom tidigare blivit överkörda. Det är klart världen blir nyfiken.

Det är ju inte nedskjutningen som är det stora i massmedia. Det är räddningsaktionen på piloterna. Det är garanterat något som brukar ge rubriker och sedan någon hollywoodproduktion några år efteråt. Annars har det skjutits och kraschat ned enstaka plan allteftersom kriget fortlöpt. Mestadels friendly fire.

Om du tycker det är anmärkningsvärt att ett eller två plan blivit nedskjutna. Så kan ju du ägna dagen åt att räkna ut antalet bombningar, flygtimmar, antalet flyg etc. Sedan drar du ifrån två stycken plan från denna beräkning och får ut en procentsats. Presentera gärna den procentsatsen här så kan vi diskutera lite runt utfallet och se om det verkligen är så anmärkningsvärt som du säger.
Citera
2026-04-04, 11:23
  #19239
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Nej det är inte anmärkningsvärt alls faktiskt. Även en blind höna kan hitta ett korn ibland. Det är ungefär som att säga att efter Iran har blåst av en termosbomb någonstans i världen så har Iran kopplat initiativet igen.

Iran har säkert tillgång till diverse manpads som är främst är till för att skjuta ner långsamma och lågflygande helikoptrar med. Kommer då ett lågflygande stidsflygplan med låg hastighet i precis rätt tillfälle, så visst kan man få in ett luckyshot. Alla har väl fått en bulls eye på en darttavla utan för den delen vara professionella dartspelare.

Vad beträffar A-10 så är det ekvivalent med helikoptrar. Dessa plan är långsamma, lågflygande och skall enbart sättas in när det anses inte finnas några hot från marken. Ett .50 maskingevär kan lätt sänka ett sådant plan om det kommer inom räckhåll.
Japp, "lucky shots" händer, men de bevisar inte automatiskt att ett helt luftförsvarssystem är neutraliserat, vilket Donald Trump ändå hävdar.
Citera
2026-04-04, 11:24
  #19240
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIAdventurer
Det är väl inte så konstigt egentligen. Det skjuter ner det första flygplanet och sedan startas en räddningsinsats med lågt flygande flygplan som flyger sakta och letar efter piloterna samtidigt som Iran också letar efter piloten med resurser i området, då är det inte så konstigt att de lyckas skjuta ner ett till.

Ja, kan bara hålla med. Denna A-10 påstås av regimvänliga vara just ett av de planen som sågs delta i räddningsoperationen.

Det enda anmärkningsvärda är ju att det tog över en månad för Iran att faktiskt skjuta ner ett amerikanskt plan öht. Även om man verkar iaf ha träffat ett tidigare.

Det fick iaf regimens propaganda-megafoner något att gasta vilt om och direkt var även en fallerande iransk robot(en Ghadr) som slog ner inom Iran ännu ett ”nedskjutet amerikanskt plan”.
Citera
2026-04-04, 11:30
  #19241
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ja men Kejsaren knäcktes delvis på grund av atombomberna*. Vi vet inte hur iran kommer reagera om det släpps atombomber på Iran, Dvs om det finns något iran kvar. Hur ska Iran storma Israel? Teleportering?

Hur som helst USA eller Israel kommer inte använda kärnvapen. Undantag: Israels existens hotas på riktigt. Då ökar risken. USA vid förstörelse av ett hangarfartyg då ökar risken till kanske 10-20 procent. Som är extremt högt. Dock ogillar Trump kärnvapen och han är rädd för dem. Han verkar ju extremt rädd för totalt krig och konventionell förstörelse. Det är nog mer en politisk rädsla.

*Det är komplicerat varför Kejsaren ville kapitulera. Och får inte plats här och hör inte hit.

Irak och Syrien skulle inte bjuda mycket motstånd om Iran verkligen ville invadera Israel med marktrupper. Irak och Syrien är ju ändå kontrollerade av Israel så det är ju ändå två problem man måste lösa i vilket fall.
Citera
2026-04-04, 11:33
  #19242
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Ja vad ska man säga?! En del har en förmåga att tolka allt som skrivs och sägs väldigt ordagrant och sedan få ett psykiskt breakdown när något som ligger utanför normalfördelningen inträffar.

Ta tex polio och smittkoppar. Dessa är ju officiellt utrotade både i skrift och tal. Fast det händer ändå att enskilda personer drabbas av dessa skriftligen officiellt utrotade sjukdomar emellanåt.

Nedskjutna jetplan motsäger Trumps och Hegseths påståenden om osårbarhet i luften.
https://edition.cnn.com/2026/04/03/politics/hegseth-trump-us-fighter-jet-iran
Citera
2026-04-04, 11:33
  #19243
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asensgammaldags
Irak och Syrien skulle inte bjuda mycket motstånd om Iran verkligen ville invadera Israel med marktrupper. Irak och Syrien är ju ändå kontrollerade av Israel så det är ju ändå två problem man måste lösa i vilket fall.

Läs på om Logistik och återkom sen. Iran har inte ens förmåga att invadera sina grannländer utom med missiler.
Citera
2026-04-04, 11:36
  #19244
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Japp, "lucky shots" händer, men de bevisar inte automatiskt att ett helt luftförsvarssystem är neutraliserat, vilket Donald Trump ändå hävdar.

Man skall vara försiktig med Trumps glappa käft, det vet alla.

Men 15.000-20.000 skarpa attacksortier inklusive helikoptrar och A-10 och ändå kanske ett enda nedskjutet attackplan får nästan sägas vara definitionen på ”obefintligt luftförsvar”.

Kom ihåg att det kan räcka med en finkalibrig kula på rätt ställe för att sänka ett luftfartyg och till detta kommer förstås förarfel, oväntade tekniska problem och annat.
Citera
2026-04-04, 11:39
  #19245
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Nedskjutna jetplan motsäger Trumps och Hegseths påståenden om osårbarhet i luften.
https://edition.cnn.com/2026/04/03/politics/hegseth-trump-us-fighter-jet-iran

Nu vet vi väl inte med säkerhet vad som hände F-15. Den kan faktiskt gått sönder. A-10 att det skjuts ner är inte så konstigt. Den kan bekämpas med kulsprutor.

USA och Israel har genomfört 15000 - 20 000 uppdrag. Det är extremt mycket. Klart flygplan går sönder. Dessutom även om man flygherravälde så kan fienden ha något vapen kvar som kan skada högflygande flygplan. Och flög F-15 lågt så har Iran Manpads.

Antalet uppdrag och antalet förstörda eller skadade flygplan visar att USA har flygherravälde över Iran. Hade man inte haft det så hade massor av flygplan varit nedskjutna. Man hade inte heller använt B-52, B1 mm
Citera
2026-04-04, 11:49
  #19246
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Det är ju inte nedskjutningen som är det stora i massmedia. Det är räddningsaktionen på piloterna. Det är garanterat något som brukar ge rubriker och sedan någon hollywoodproduktion några år efteråt. Annars har det skjutits och kraschat ned enstaka plan allteftersom kriget fortlöpt. Mestadels friendly fire.

Om du tycker det är anmärkningsvärt att ett eller två plan blivit nedskjutna. Så kan ju du ägna dagen åt att räkna ut antalet bombningar, flygtimmar, antalet flyg etc. Sedan drar du ifrån två stycken plan från denna beräkning och får ut en procentsats. Presentera gärna den procentsatsen här så kan vi diskutera lite runt utfallet och se om det verkligen är så anmärkningsvärt som du säger.

Om jag gör precis den ekvationen, och lägger till en tidsaxel där man ser utfallet per dag så kommer vi få en - TADAAA - avvikelse. I formen av två stycken på en dag. Anmärkningsvärt.

Det spelar ingen roll om det är bekräftat eller inte, så länge ryktet lever är det en anmärkningsvärd skillnad i utfall. Du får bara släppa det nu.
Citera
2026-04-04, 11:50
  #19247
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Iran har skjutit ner två amerikanska stridsflygplan på drygt ett dygn.
https://yle.fi/a/7-10096204

Detta är ju högst anmärkningsvärt eftersom Donald Trump hävdar att Irans luftförsvar är utslaget.

Ja den Orange Varbölden påstår att 100% av Irans försvar är utslaget. 100% faktiskt.
Det är allt det, absolut allt.

Först anställer han imbecillen Pigseth, sen skickar han ner en armada av utrustning mestadels från 60/70och 80-talet. Det som skjutits ner är 50 år gammalt skräp.

Haha det enda som finns kvar då är att ljuga. Ljuga, ljuga, ljuga!
Citera
2026-04-04, 11:51
  #19248
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Atombomba tror jag inte Sionisterna törs göra
De övergår då från Offer i andra världskriget till att vara massmördare Numera
Stödet kommer att falla och de är ett litet land långt borta ..utan vänner med stora folkrika Fiender Nära
Pakistan har också Atombomb

Psykologi nu!

Landet Israel som helhet skulle säkert inte tillåta att atombomba men det är helt ointressant.

Det som är intressant är vad dom få personer som har makten att trycka på knapparna tycker och tänker. Dom högsta hönsen om man säger så, för det är dom som bestämmer om det ska knapptryckas eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in