2026-04-04, 00:37
  #19165
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag hoppas verkligen de plockar bort trump. Men det verkar dröja...

..men Vance skulle bara hamna i samma sitouation.

Lämnar han, så har Iran Hormuz. Lämnar alla gulfstater i sticket. Detta börjar påminna om en gordisk knut för Usa. Enda lösningen som jag ser det, är att inta småöarna vid Hormuz + Kharg.

Kommer att kosta, men innan dess sitter Iran med korten på handen.
__________________
Senast redigerad av Snapcount 2026-04-04 kl. 00:46.
Citera
2026-04-04, 00:41
  #19166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Jag försvarar inte Iran på något sätt, utan diskuterar enbart det enskilda fallet, oavsett vem som sprängt bron.

Har du skrivit något om Irans alla brott?

Det finns ett problem med för mycket begränsningar. Krigen riskerar bli längre och fler människor får lida.* Var man ska sätta gränsen vet inte jag. Men jag vet att USA har ett system för att försöka undvika krigsbrott. Om Iran har det vet jag inte. Hade USA och Israel bombat (träffat) lika "dåligt" som Iran hade vi haft 10 000-tals döda iranska civila.

*Ett ex är atombomberna. De räddade troligen livet på miljoner människor i Asien och även på japaner. Man ska också komma i håg att Japan hade tidigare använt massförstörelsevapen i Kina. Dessutom hade man i princip rekryterat hela civila befolkningen i militären.
Citera
2026-04-04, 00:43
  #19167
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Jaaee... eeee .. hh ett gammalt plan per Wikipedia har de över 10% krascher
Flugits mycket där i regionen ... att eller annat plan ramlar ner I skarpt läge är inget konstigt Så det behöver inte vara nerskjutet
Sedan kan det vara Tjuyv och rackarspel, med att leta
Man kan säga från iran att vi letar trots att lokalbefolkningen har stenat hen
Desto fler lågt flygande Helikoptrar har man chans skjuta mot har man inte ryska grejor kan man ha Surpolus stinger från Afghanistan
Är det bergig terräng kan det vara svårt flyga lågt leta Smäller det ..Kan tänka mig en kulspruta kan räcka

Sedan när det gäller oljan är knepet att inte bråka skicka NATO trupp dit ja då kan vara stängt för de länderna
Trump säger ett par veckor till sedan kan man segla ---såvida man inte har Klantat till det
Rövslickandets ädla Konst Rutte var ju världsklass på det Visserligen fel stjärt men ändå.
Gammalt eller inte och kraschbenäget så hörde jag på BBC eller om det var Al Jazeera att planet blev träffat av iransk eldgivning och att piloten sköt ut sig över Gulfen och blev räddad. Helikoptrar har också träffats men klarat sig iväg till nödlandningar. Aldrig tidigare har de båda TV-kanalerna varit så samstämmiga som nu och det är om kritiken mot Trumps agerande eller icke sådan när det gäller detta krig samt vad konsekvenserna är och blir av det.
Citera
2026-04-04, 00:57
  #19168
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
..men Vance skulle bara hamna i samma sitouation.

Lämnar han, så har Iran Hormuz. Lämnar alla gulfstater i sticket. Detta börjar påminna om en gordisk knut för Usa. Enda lösningen som jag ser det, är att inta småöarna vid Hormuz + Kharg.

Kommer att kosta, men innan dess sitter Iran med korten på handen.
Vance har inte i närheten av samma stöd som Trump hos folket eller kongressen. Jag tar mycket hellre Vance generellt.

Specifikt avseende Irankriget nu... så har inte funderat mycket på det. Spontant tror jag det blir bättre också - Vance måste avsluta kriget fortare ifall han ska ha en chans att vinna 2028.

Men visst, jag ska fundera mer på det.
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2026-04-04 kl. 01:01.
Citera
2026-04-04, 01:04
  #19169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManySuchCases
Ett till plan som har blivit nedskjutet?
https://x.com/i/status/2040192601152700677

Kanske därför Donald har ett litet krismöte, ser ju inte bra ut det här

Haha...går bra nu.

Såg nyss klippet där weatherboy stog och skröt om totalt luftherravälde och förklarade vad det betydde mycket inlevelsefullt visade han hur Iranierna skulle stå taffata och titta på de amerikanska och israeliska flygplanen.

Riktigt riktigt pinsamt...
Citera
2026-04-04, 01:07
  #19170
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Har du skrivit något om Irans alla brott?

Det finns ett problem med för mycket begränsningar. Krigen riskerar bli längre och fler människor får lida.* Var man ska sätta gränsen vet inte jag. Men jag vet att USA har ett system för att försöka undvika krigsbrott. Om Iran har det vet jag inte. Hade USA och Israel bombat (träffat) lika "dåligt" som Iran hade vi haft 10 000-tals döda iranska civila.

*Ett ex är atombomberna. De räddade troligen livet på miljoner människor i Asien och även på japaner. Man ska också komma i håg att Japan hade tidigare använt massförstörelsevapen i Kina. Dessutom hade man i princip rekryterat hela civila befolkningen i militären.

De har tagit bort den avdelningen ny, trumpregimen tyckte den var onödig
Citera
2026-04-04, 01:09
  #19171
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Förlåt men detta var kul.. Iran har ju humor minst sagt..

”Det iranska parlamentets talman Mohammad Bagher Ghalibaf hånar Trumpadministrationen efter att ett amerikanskt stridsflygplan skjutits ner över landet, skriver The Telegraph.
– Efter att ha besegrat Iran 37 gånger i rad har det här briljanta kriget utan strategi som de inledde nu nedgraderats från “regimskifte” till “Hallå! Kan någon hitta våra piloter? Snälla?”.
– Wow. Vilka otroliga framsteg. Fullständiga genier.” 😂 https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=00cc43f4-3341-4df3-af7f-382442f7e49d

Det florerar alltså info om att Iran lyckats skjuta ner dessa luftsystem på en dag:

F-15
A-10
Black Hawk
F-16CJ

Jag undrar varför detta kommer först nu? Har man fått tillgång till nytt luftvärn?
Citera
2026-04-04, 01:27
  #19172
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Det florerar alltså info om att Iran lyckats skjuta ner dessa luftsystem på en dag:

F-15
A-10
Black Hawk
F-16CJ

Jag undrar varför detta kommer först nu? Har man fått tillgång till nytt luftvärn?
De har fått nya s400. Ett ryskt jätte-Tupolev ska ha landat i Iran för en dryg vecka sen. Det mycket effektiva S400 vore den troligaste lasten enligt tex general Bakshi på Republic TV.
Citera
2026-04-04, 01:39
  #19173
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Gammalt eller inte och kraschbenäget så hörde jag på BBC eller om det var Al Jazeera att planet blev träffat av iransk eldgivning och att piloten sköt ut sig över Gulfen och blev räddad. Helikoptrar har också träffats men klarat sig iväg till nödlandningar. Aldrig tidigare har de båda TV-kanalerna varit så samstämmiga som nu och det är om kritiken mot Trumps agerande eller icke sådan när det gäller detta krig samt vad konsekvenserna är och blir av det.

Normalt sett har nog jaktplan Varningssystem mot missiler kan skjuta ut flares och är svårare skjuta ner än fex drönare
och helikoptrar
Men med det sagt så visst kan det träffas plan
Men som någon här antydde att varför nu ---har de fått bättre grejor Och det finns många som har intressen av att
" Göra Affärer "
Ryssarna ..Kineser kan byta Olja mot vapen Pakistan är många människor
Vapen handel från anda ställen kan ske : Det kan vara farligt men så är det i den Branschen
Börjar det blir flera plan så minskar teorin om tekniska fel.
Vladimir har ett intresse av att Jänkarna fastnar där helst i 10 år Han har intresse av att skicka såväl raketer som luftvärn
Citera
2026-04-04, 02:28
  #19174
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Så jävla udda med Legovalet. Undra varför?

Vore iaf en intressant vändning om det blev Legos advokater som tillslut får Iran på fall, för otillåten användning av upphovsskyddat material 😂

De där filmerna är riktigt fyndiga, speciellt den senaste där de hånar keghseth ordentligt, riktigt grov humor i den.

Säga vad man vill om iranierna, men de slår trumpen och hans boys på fingrarna duktigt när det gäller propagandabiten

Och hur pinsamt är det för Trump att be om vapenvila (de hade ju vunnit och satt på alla korten...) och utan bara smäller igen dörren i ansiktet på honom.

Ska bli riktigt intressant att följa hans agerande de närmaste dagarna, och vad som sker på inrikesplan i USA nu när det blir allt mer uppenbart hur oerhört inkompetent den amerikanska ledningen är.
Citera
2026-04-04, 02:45
  #19175
Medlem
Det verkar gå dåligt för Israel och USA att slå ut Irans missilförmåga enligt uppgifter till New York Times

”Iranian personnel are digging out underground missile bunkers and silos from the rubble, bringing them back into service hours after being struck by the US and Israel, according to US intelligence reports cited by the New York Times.

American intelligence also assesses that Tehran has preserved a notable amount of missiles and mobile launchers, and has cast doubt on how close Washington has come to its goal of destroying the Islamic Republic’s missile capability, the Times reports.

According to the report, Washington cannot be certain how many missile launchers have been destroyed because Iran has deployed decoys.”
https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/iran-reportedly-recovering-bombed-missile-bunkers-within-hours-after-being-struck/
Citera
2026-04-04, 02:53
  #19176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Så jävla udda med Legovalet. Undra varför?

Vore iaf en intressant vändning om det blev Legos advokater som tillslut får Iran på fall, för otillåten användning av upphovsskyddat material 😂
Lego = igenkänningsfaktor hos väst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in