2026-04-03, 22:26
Medlem
Ska till utlandet i helgen utan incheckat bagage. Hur får jag med en flaska påskmust? Säljs det i någon av butikerna på Arlanda?
Citera
2026-04-03, 22:36
Medlem
Voloteas avatar
Brukar finnas under påskveckan i Stockholm Duty Free-butiken. Ring och fråga för säkerhets skull.
Citera
2026-04-03, 23:04
Avstängd
TheJesuits avatar
Du kan köpa julmust-koncentrat (det är väl typ samma som påskmust) som spädes 1:10 och kolsyras i soda streamer. Du får endast ha med dig 100 ml flaskor, men du får ha flera stycken. Antar att din fråga avser att du skall besöka någon som bor utomlands och vill ha must? Med denna metoden skulle du kunna få med dig 5 liter eller så. Funkar att bara blanda ut med kolsyrat vatten.
Citera
2026-04-03, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volotea
Brukar finnas under påskveckan i Stockholm Duty Free-butiken. Ring och fråga för säkerhets skull.
Bra idé, får ringa och dubbelkolla
Citera
2026-04-03, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Du kan köpa julmust-koncentrat (det är väl typ samma som påskmust) som spädes 1:10 och kolsyras i soda streamer. Du får endast ha med dig 100 ml flaskor, men du får ha flera stycken. Antar att din fråga avser att du skall besöka någon som bor utomlands och vill ha must? Med denna metoden skulle du kunna få med dig 5 liter eller så. Funkar att bara blanda ut med kolsyrat vatten.
Tack för tips - men påskmusten ska bara drickas av mig och en norsk som aldrig smakat tidigare. De har bara skitäcklig ”julebrus” i Norge. Därför hade jag hoppats på the real deal, typ Apotekarnes
Citera
2026-04-03, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnnynator
Tack för tips - men påskmusten ska bara drickas av mig och en norsk som aldrig smakat tidigare. De har bara skitäcklig ”julebrus” i Norge. Därför hade jag hoppats på the real deal, typ Apotekarnes
apotekarnes e inte gott.

Köp äkta zeunerts påskmust/julmust i glasflaska.
Finns på de flesta butiker.

Gott norrländskt vatten och ingen plastsmak med plastpatiklar i drickat och checka in i bagaget.
sätt kläder eller kartong runtomkring å att de inte krossas av misstag med dålig hantering mot betonggolv eller liknande.
Senast redigerad av Blatteman 2026-04-03 kl. 23:20.
Citera
2026-04-03, 23:24
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnnynator

Aha, ok, då var nog mitt tips inte så mycket nytta med, jag har inte smakat must gjord på essens, men kan gissa att det är en vinnare.
Citera
2026-04-04, 16:09
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
apotekarnes e inte gott.

Köp äkta zeunerts påskmust/julmust i glasflaska.
Finns på de flesta butiker.

Gott norrländskt vatten och ingen plastsmak med plastpatiklar i drickat och checka in i bagaget.
sätt kläder eller kartong runtomkring å att de inte krossas av misstag med dålig hantering mot betonggolv eller liknande.
Visst, men frågan är hur han får med det på flyget.
Citera
2026-04-04, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Precis. Bra tips men inget som hjälper med huvudfrågan - om det går att köpa på Arlanda. Ringde in men han jag pratade med hade såklart ingen aning
Citera
2026-04-04, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun

Vet inte vilka han flyger med men han betalar 150spänn eller så för att checka in bagaget.

Inga stora pengar om man har nånting speciellt man vill låta sin vän smaka på.
Citera
2026-04-05, 10:36
Medlem
Uppdatering: det fanns! Finns en souvenir-butik direkt till höger efter Duty-Free’n med det vanliga, Stockholm shot glas, dalahästar osv.

Men: de hade även en kyl med svensk fisk, andra diverse drickor och - påskmust! Närmare bestämt denna:

https://www.brunnebymusteri.se/produkt/paskmust/

Köpte de sista två flaskorna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in