2026-04-03, 16:54
Medlem
rovmuns avatar
I min bekantskapskrets / jobb finns det flera som pratar om bearnaisesås som om det vore kulinarisk religion. Det är liksom alltid bea till grillat, till middag, till allt och diskussionerna om vilken som är “bäst” då då är det oftast i form av halvfabrikat eller pizzeria eller möjligtvis typ vägkrog.

Hur kan man ha en favoritsås som man älskar så mycket och ändå nästan aldrig göra den själv?

Alltså, jag fattar att det är smidigt med färdig sås ibland. Absolut. Men att alltid be bjuden på det när man gör något extra fint man kan ha köpt något dyrt kött eller vin men sen färdig bea från ica.

Men om man nu verkligen brinner för bea, borde man inte vilja ta det ett steg längre? Hemgjord bearnaise är ju i en helt annan liga än halvfabrikat. Och även om det är lite pilligt första gångerna så är det ju en sån där grej man faktiskt lär sig ganska snabbt.

Det är lite som att säga att man älskar pizza men bara äter frysta varianter ( ok Norge ) men ja ni förstår vad jag menar.

Men den här nästan blinda dyrkan av en sås som man samtidigt inte verkar vilja förstå eller utveckla själv… det känns lite motsägelsefullt.

Sen kan man undra varför bea har blivit så hypat av visa finns ju många flera såser.

Är det bara jag som tänker så här, eller finns det fler som tycker att bea-hypen inte riktigt matchar engagemanget?
Citera
2026-04-03, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
I min bekantskapskrets / jobb finns det flera som pratar om bearnaisesås som om det vore kulinarisk religion. Det är liksom alltid bea till grillat, till middag, till allt och diskussionerna om vilken som är “bäst” då då är det oftast i form av halvfabrikat eller pizzeria eller möjligtvis typ vägkrog.

Hur kan man ha en favoritsås som man älskar så mycket och ändå nästan aldrig göra den själv?

Alltså, jag fattar att det är smidigt med färdig sås ibland. Absolut. Men att alltid be bjuden på det när man gör något extra fint man kan ha köpt något dyrt kött eller vin men sen färdig bea från ica.

Men om man nu verkligen brinner för bea, borde man inte vilja ta det ett steg längre? Hemgjord bearnaise är ju i en helt annan liga än halvfabrikat. Och även om det är lite pilligt första gångerna så är det ju en sån där grej man faktiskt lär sig ganska snabbt.

Det är lite som att säga att man älskar pizza men bara äter frysta varianter ( ok Norge ) men ja ni förstår vad jag menar.

Men den här nästan blinda dyrkan av en sås som man samtidigt inte verkar vilja förstå eller utveckla själv… det känns lite motsägelsefullt.

Sen kan man undra varför bea har blivit så hypat av visa finns ju många flera såser.

Är det bara jag som tänker så här, eller finns det fler som tycker att bea-hypen inte riktigt matchar engagemanget?
Bea sås smakar ju gott, men svårt att göra.
Pizza är ju en annan sak, men riktigt gjord och hemleveread slår det mesta.
Citera
2026-04-03, 16:59
Avstängd
Finns massor av recept på bearnaisesås. Det är lätt att laga såsen hemma.

https://www.ica.se/recept/bearnaisesas-715047/

https://www.arla.se/recept/enkel-bearnaisesas/

https://www.arla.se/recept/bearnaisesas/

https://www.mathem.se/se/recipes/42-hemmakock-bearnaisesas/
Senast redigerad av VirtuellVerklighet 2026-04-03 kl. 17:20.
Citera
2026-04-03, 16:59
Medlem
Det är inte motsägelsefullt, det är bara att folk prioriterar tid över purism.
Citera
2026-04-03, 17:00
Medlem
triptykens avatar
E väl för att dom tycker det är enklare och dom ändå uppskattar det som bjuds i affären?

Fan nu blev man sugen på en köttbit med bea och klyftpotatis...
Citera
2026-04-03, 17:37
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Flottig skräpsås är vad det är, gjord från grunden med smör eller ej
Citera
2026-04-03, 17:49
Medlem
Nästan ingen gör själv? Var ju en mindre svensk folkrörelse att slå egen bea för en ca 15 år sedan.
Citera
2026-04-03, 18:08
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Bea sås smakar ju gott, men svårt att göra.
Pizza är ju en annan sak, men riktigt gjord och hemleveread slår det mesta.

Skulle säga att pizza är betydligt flera moment och svårare än bea. Degen, tomatsås bara det är många flera moment samt du behöver en bra ugn.

Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Det är inte motsägelsefullt, det är bara att folk prioriterar tid över purism.

Fast nu pratar jag främst om att man blir hembjuden på middag och man fixat massa annat det kan vara att man köpt dyrt kött eller fixa andra saker men man pratar högt om bea men ändå är det köpt på Ica färdigt.

Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
E väl för att dom tycker det är enklare och dom ändå uppskattar det som bjuds i affären?

Fan nu blev man sugen på en köttbit med bea och klyftpotatis...

Absolut lut att det är enklare men jag upplever det lite som att man snacka och är intresserad av det och jag menar främst då om man blir bjuden på middag och man ska göra det extra fint.

Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Nästan ingen gör själv? Var ju en mindre svensk folkrörelse att slå egen bea för en ca 15 år sedan.

Jag känns många som gör det själv men det är inte de personerna som Ha bea som sitt störta matintresse.
Citera
2026-04-03, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Jag känns många som gör det själv men det är inte de personerna som Ha bea som sitt störta matintresse.
Märkligt och motsägelsefullt. Men man får väl gratulera dem, de har the best treat of their life up and coming. Eventuellt.
Citera
2026-04-03, 18:37
Medlem
NyaHenriksss avatar
En bearnaise är en fantastiskt god sås.
Lätt att göra själv, se bara till att basen o smöret håller någorlunda samma temperatur så skär det sig inte.
All färdig så kallad ”bearnaise” på burk är bara en äcklig oätlig oljegegga, riktigt vidrigt och det är nog bara slödder som aldrig ätit bearnaise som kan äta skräpet.
Citera
2026-04-03, 18:42
Medlem
Sladdarens avatar
Handlar om 2 delar och ihällning av smör och vispning (synkat)

Ägg som blir äggsmet med reduktionen som kan va kall i början eller varmare som ska tillsammans
hålla en viss temperatur eller emellan 2 temperaturer (varken under eller över intervallerna) ochså beroende på om du använder hela ägget eller gulan bara

Sen smöret som kan va skirat eller med mjölkproteinet som ska hålla en vissa temperatur eller emellan 2 temperaturer

Sen ska du para smöret med äggsmeten som bör ha en viss konsistens i början

Genom att vispa in det strilande smöret som ska emulgera in i äggsmeten alltså ägg- smeten.

Lite i början och mer senare. Man kan även se på äggsmeten vilken konsistens utseende den ska ha när den "ätit" upp smöret för att fortsätta mata på med smör

Viktigt att skålen eller kastrullen gärna rund står stadigt på tex en blöt trasa och sen strilar du ner smöret osv mm

Skaffa en sticktermometer för det är där jag tror det kan gå galet för dom som inte vet vilket temp deras äggsmet har och smör inkl att skålen ska inte välta när du vispar och du ska ju helst inte hålla i skålen samt vispen samt smörbyttan av smält smör elelr liten såspanna, kastrull för då behöver du tre händer å sist jag kolla hade jag 2 ;-)

Mackan =
https://www.youtube.com/watch?v=MFHYTDaVxio
Citera
2026-04-03, 18:45
Medlem
Glostrups avatar
Bearnaisesås är inte min favorit, men när jag äter den så är den hemlagad. Inte svårt alls om man vet hur man gör, och fort går det också.

Men varför ha åsikter om vad andra gör? Vill man äta sås i helfabrikat så får man väl göra det. Nej, det är inte lika gott, men kanske är burksåsen godare än den sås dessa människor själva kan åstadkomma. Och då äter de ju den bästa bearnaisesås som de rimligen kan få fram, vilket är precis vad du menar att man ska göra om man ”älskar bea”.

Många skulle nog också kunna variera sig lite mer. Det är ju gott med tzatziki, chimichurri eller varför inte en hemmagjord barbecuesås. Enkelt, och i mitt tycke godare till grillat kött än en bearnaise.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in