2026-04-03, 16:22
  #19033
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Av döma av vrakdelarna som visats upp så blev den F-15E som skjöts ner totalt pulveriserad och vrakdelarna spridda över ett stort område. En avbruten vingtipp och bitar av stjärtfenorna och stjärten, men ingenting från den centrala flygkroppen. Terrängen är en bergig stenig grå öken utan vegetation. Besättningen måste ha dött omedelbart. Den bild på en utskjuten katapultstol som åker runt på twitter är av döma av terrängen från Kuwait och inte från Iran. Kom ihåg att i Kuwait så skjöts 3 stycken F-15E ner i början av kriget.
De uppgifter Aftonbladet nu lagt upp så har troligen piloten skjutit ut sig


"Rapporterna kom tidigare under dagen från statlig iransk tv, där man hävdade att den amerikanska piloten skjutit ut sig från flygplanet.

Nyhetsuppläsare i statlig tv uppmanade allmänheten att överlämna ”motståndarens piloter” till myndigheterna och får en belöning."



https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1455743
Citera
2026-04-03, 16:30
  #19034
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
De uppgifter Aftonbladet nu lagt upp så har troligen piloten skjutit ut sig


"Rapporterna kom tidigare under dagen från statlig iransk tv, där man hävdade att den amerikanska piloten skjutit ut sig från flygplanet.

Nyhetsuppläsare i statlig tv uppmanade allmänheten att överlämna ”motståndarens piloter” till myndigheterna och får en belöning."



https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1455743

Får dom tag på piloten så kan vi nog förvänta oss en video där han bränns levande i en bur
Citera
2026-04-03, 16:34
  #19035
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
De uppgifter Aftonbladet nu lagt upp så har troligen piloten skjutit ut sig


"Rapporterna kom tidigare under dagen från statlig iransk tv, där man hävdade att den amerikanska piloten skjutit ut sig från flygplanet.

Nyhetsuppläsare i statlig tv uppmanade allmänheten att överlämna ”motståndarens piloter” till myndigheterna och får en belöning."



https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1455743

En F-15E har två mans besättning och med hänsyn till vrakdelarna som hittats så är jag tveksam till om någon av dem har överlevt. Det troliga är att den iranska militären utgått från att besättningen måste ha skjutit ut sig baserat på en rapport om att ett flygplan skjutits ner och att det sedan blivit att iransk TV hävdar att piloten skjutit ut sig. Iran har tunga lv-robotar och troligen var det en sådan som träffade flygplanet i fråga. En del av dem har infraröd målsökning så radarvarnaren är tyst. Görs det ingen undanmanöver så blir det en direktträff i mitten av flygplanet och en 150-200 kg stridsspets detonerar. Sedan är det bara skrotdelar kvar. Alla delar som hittats kommer från positioner som är mest avlägsna från centrum av flygplanet.
Citera
2026-04-03, 16:35
  #19036
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Får dom tag på piloten så kan vi nog förvänta oss en video där han bränns levande i en bur

Låter som en utmärkt ide. Amerikanska folkets vrede är precis vad Iran behöver nu. Istället för motstånd på hemmaplan.
Citera
2026-04-03, 16:38
  #19037
Medlem
xuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Får dom tag på piloten så kan vi nog förvänta oss en video där han bränns levande i en bur

Är du 5 år gammal? Piloterna är oerhört viktiga för Iran propagandamässigt, men även ur en strategisk synvinkel. Regimen utlovar stora pengar till civila som kan leda dem till piloterna. Ingen kommer att brännas i någon bur.
Citera
2026-04-03, 16:53
  #19038
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Får dom tag på piloten så kan vi nog förvänta oss en video där han bränns levande i en bur

det tror jag inte. iranierna är inte ISIS eller odisciplinerade sunnijihadister.
Citera
2026-04-03, 16:55
  #19039
Medlem
analkings avatar
ryktas om nedskjuten helikopter med enligt TOUSI TV
Citera
2026-04-03, 17:02
  #19040
Medlem
analkings avatar
confirmed att planet är nedskjutet källa https://x.com/Osint613/status/2040068408453038263
Citera
2026-04-03, 17:10
  #19041
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Får dom tag på piloten så kan vi nog förvänta oss en video där han bränns levande i en bur.
Citat:
Ursprungligen postat av xul
Är du 5 år gammal? Piloterna är oerhört viktiga för Iran propagandamässigt, men även ur en strategisk synvinkel. Regimen utlovar stora pengar till civila som kan leda dem till piloterna. Ingen kommer att brännas i någon bur.
Det slog mig också!
Att framför kameran tvinga piloterna pissa eller skita på den amerikanska flaggan eller en bild på Trump, detta hade nog gjort susen.
Citera
2026-04-03, 17:13
  #19042
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Det slog mig också!
Att framför kameran tvinga piloterna pissa eller skita på den amerikanska flaggan eller en bild på Trump, detta hade nog gjort susen.

Detta är dock inte bra för USAs propganda att planet blev nedskjutet av Iran… vad ska de säga nu!?
Citera
2026-04-03, 17:20
  #19043
Moderator
OYs avatar
En påminnelse om riktlinjerna för Politik utrikes.

*** Viktiga riktlinjer i Politik: Utrikes ***

/Mod
Citera
2026-04-03, 17:25
  #19044
Medlem
Finns det risk att USA kärnvapenbombar Iran? Dom har gjort det förr, i Japan alltså men skulle fan inte bli förvånad om dom gör det i Iran den här gången om försvarsoperationen fortsätter gå mindre planerat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in