2026-04-03, 15:14
Medlem
Gipsvaggans avatar
Såna ~60cm långa, färska, köp-baguetter. Se BILD.

Finns det något sätt att förlänga hållbarheten som ni har kommit på?

De blir ju oftast tråkiga att äta redan efter en dag, men jag tänker att det kanske finns något knep. Typ frysa dom, eller duscha de i vatten och köra i micron, eller något annat mer avant-garde.

Det måste ju finnas något sätt. Även om det så bara förlänger livslängden med en enda dag så skulle jag bli helnöjd.
Senast redigerad av Gipsvaggan 2026-04-03 kl. 15:18.
Citera
2026-04-03, 15:21
Medlem
VoktorDodkas avatar
Jag brukar köpa minibaguetter från Lidl, dom går utmärkt att frysa in och sedan värma i ugnen. Jag värmer ugnen till ca 75 grader och slår av när den kommit upp i temp varpå jag lägger in brödet, sen efter en timme är den varm och mysigt frasig.

Jag kan tänka mig att det går bra att kapa en lång baguette och frysa in bitarna och värma vid behov.
Citera
2026-04-03, 15:39
Medlem
Gipsvaggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Jag brukar köpa minibaguetter från Lidl, dom går utmärkt att frysa in och sedan värma i ugnen. Jag värmer ugnen till ca 75 grader och slår av när den kommit upp i temp varpå jag lägger in brödet, sen efter en timme är den varm och mysigt frasig.

Jag kan tänka mig att det går bra att kapa en lång baguette och frysa in bitarna och värma vid behov.
Menar du såna frysta som säljs i en påse. 6p?

Jag åt en hel del av dessa förr, och de är goda. Men det blir inte riktigt samma sak som de långa nygräddade färska.
Citera
2026-04-03, 15:49
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsvaggan
Menar du såna frysta som säljs i en påse. 6p?

Jag åt en hel del av dessa förr, och de är goda. Men det blir inte riktigt samma sak som de långa nygräddade färska.
Nej, deras små butiksbakade, 5 för 10:- i nästa veckas reklamblad.
Citera
2026-04-03, 16:23
Medlem
Att blöta brödet, slå in i aluminiumfolie och värma en stund i ugnen är ju en metod. Frysa in är en annan. Men helt som nybakt vill jag inte påstå att det blir, oavsett hur man ter sig.
Citera
2026-04-03, 16:33
Medlem
Fukta dem med vatten och kör dem i ugnen en kort stund på medellåg temperatur.
Citera
2026-04-03, 16:47
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Delar i lagom bitar och fryser in. Bara att värma i micron sen. Men visst, inte riktigt samma som färska förstås. Men betydligt bättre än att de ligger framme och blir torra och hårda.
Citera
2026-04-03, 16:50
Medlem
Gipsvaggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Nej, deras små butiksbakade, 5 för 10:- i nästa veckas reklamblad.
Jag kollade. Ja det är ju ett bra pris och de ser riktigt goda ut. De ser ut ungefär som de man kan köpa frysta i 6p.
Senast redigerad av Gipsvaggan 2026-04-03 kl. 16:52.
Citera
2026-04-04, 12:07
Medlem
davetheslaves avatar
Handla dem tidigt på morgonen och förvara lufttätt, det är allt du kan göra.
Citera
2026-04-04, 16:29
Medlem
Gipsvaggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Att blöta brödet, slå in i aluminiumfolie och värma en stund i ugnen är ju en metod. Frysa in är en annan. Men helt som nybakt vill jag inte påstå att det blir, oavsett hur man ter sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Fukta dem med vatten och kör dem i ugnen en kort stund på medellåg temperatur.

Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Delar i lagom bitar och fryser in. Bara att värma i micron sen. Men visst, inte riktigt samma som färska förstås. Men betydligt bättre än att de ligger framme och blir torra och hårda.

Konsensus i tråden verkar vara att man ska stycka upp och frysa in bitarna.

Jag måste säga att jag är skeptisk till om det blir gott. Men jag har inte provat så jag ska inte uttala mig tvärsäkert.

Vad jag hade hoppats på, vore om det fanns något mer i stil med skölj de i vatten och kör 1min i micron så blir allt fantastiskt. Vitt bröd är ju inte jättedyrt, så jag har svårt att se folk göra allt för stor apparat med att frysa in och hålla på. Men återigen, kanske gör folk det?

Jag vet bara att för mig handlar det inte om det, utan mer att jag gillar inte och springa och handla stup i kvarten. Famtum är att jag ser varje handling som ett helt projekt. Plus att som singel så är det svårt att få i sig en fullång 60cm baguette på ett dygn. Det är anledningen till varför det vore så bra att kunna förlänga hållbarheten lite. Om så vore bara en dag extra.

Sen tänker jag, att visst man kan köpa dessa småbaguetter, men är de verkligen lika goda som de långa..?
Citera
2026-04-04, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsvaggan
Vad jag hade hoppats på, vore om det fanns något mer i stil med skölj de i vatten och kör 1min i micron så blir allt fantastiskt. Vitt bröd är ju inte jättedyrt, så jag har svårt att se folk göra allt för stor apparat med att frysa in och hålla på. Men återigen, kanske gör folk det?
Mer eller mindre precis vad jag skrev:
Citat:
"Att blöta brödet, slå in i aluminiumfolie och värma en stund i ugnen är ju en metod."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in